آخرین اخبار
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
بازدید:۱۹۱۵
صد آنلاین | اختصاص سهمیه 15 لیتر بنزین به هر عضو از خانواده طرحی است که اخیرا در مجلس مطرح شد. اما با توجه به وجود ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور و احتمال واردات این محصول باید دید چه پشتوانه‌ای برای چنین تصمیمی وجود دارد؟ آیا طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد توجیه اقتصادی دارد؟
کد خبر : ۳۵۴۳

به گزارش صد آنلاین ، مدتی است که ماجرای اختصاص سهمیه بنزین به سرپرست خانواده‌های فاقد خودرو خبرساز شده است. مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در این‌باره گفت: قرار است با حفظ ثبات در قیمت سهمیه‌ای (1500 تومان) و آزاد (3000 تومان) بنزین 15 لیتر سهمیه بنزین به هر عضو خانواده تعلق بگیرد.

مطرح شدن این موضوع در حالی است که متولیان امر بارها درباره ناترازی تولید، مصرف و واردات بنزین هشدار داده‌اند. همچنین سایه‌اندازی این ناترازی در شرایطی است کشور هنوز به پیک مصرف یعنی تعطیلات نوروز و تابستان وارد نشده است.

 

هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، در گفتگو با تسنیم متوسط مصرف روزانه بنزین در هفت ماهه اول سال را 102.7 میلیون لیتر در روز اعلام کرد که این میزان در سوم دی ماه به 116 میلیون لیتر در روز رسیده است.

به این ترتیب مشخص نیست در صورت اجرای این طرح و همزمان با فرا رسیدن پیک مصرف چه چشم‌اندازی در انتظار تولید و مصرف بنزین در بازار باشد؟ آیا این موضوع را می‌توان مقدمه‌ای بر  افزایش نرخ بنزین تلقی کرد؟ راه‌ حل اجرای عدالت اجتماعی چیست؟

 

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره طرح اختصاص سهمیه بنزین به سرپرستان خانوار به تجارت‌نیوز گفت: هدف از مطرح کردن این موضوع برقراری عدالت اجتماعی و دخیل کردن مردم در سرمایه‌های کشور است. اما نظر شخصی من این است که از حامل‌های انرژی نظیر بنزین برای اجرای عدالت اجتماعی تمرکززدایی شود.

 

او ادامه داد: منابع دیگری همچون معادن، برق و … هم وجود دارد، با این حال هرگز بحثی پیرامون استفاده از آن‌ها به عنوان منبع تامین عدالت اجتماعی  نشده است. اما در مورد بنزین که کالای حساس و استراتژیکی در کشور به حساب می‌آید همواره تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود. تجربه آبان 98 و فشار عصبی که به مردم وارد شد مصداق بارزی برای نشان دادن حساسیت‌ها نسبت به بنزین است.

عباسی در ادامه گفت: بهتر است با به‌کارگیری هیئتی متخصص برای تصمیم‌گیری در حوزه انرژی یک تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود و با پرداخت صحیح حقوق و دستمزد مردم قیمت بنزین واقعی شود و پرونده این موضوع بسته شود.

 

بر اساس این گزارش، هرچند مطرح شدن این طرح با هدف برقراری عدالت اجتماعی است اما باید به مسئله ناترازی تولید، مصرف و منبع تامین آن نیز فکر کرد. بر اساس گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، نزدیک به ۴۵ درصد خانوار‌های کشور خودرو ندارند. بنابراین با وجود چنین رقمی چرا باید بار اضافی را به مصرف‌کنندگان بنزین علی‌رغم کمبود تولید وارد شود؟ به نظر می‌رسد برای برقراری عدالت اجتماعی بهتر است از سیاست یارانه‌ شناور بهره برد.

همچنین با بررسی‌های تابناک اقتصادی، تصمیم جدید کمیسیون تلفیق بودجه برای اختصاص ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه بنزین به هر عضو خانوار بدون خودرو، بار مالی ۳۰ همت در بودجه برای دولت به بار می‌آورد که این بار مالی ۳۰ همتی می‌تواند در بخش درآمد‌ها و هزینه‌های دولت، مشکلاتی را به وجود آورد.

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها