آخرین اخبار
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
بازدید:۲۵۵
صد آنلاین | در حالی که به گفته وزیر اقتصاد سکوهای اقتصاد دیجیتال در حوزه‌هایی مانند املاک و بلیط هواپیما باید نسبت به قیمت‌سازی ها تدبیر کنند که یکی از مسئولان این پلتفرم‌ها معتقد است قیمت‌ها از سوی کاربران ارائه می‌شود و این سکوها نقشی در قیمت‌گذاری ندارند.
کد خبر : ۳۴۱۰۳
ماجرای نقش برخی پلتفرم‌ها در قیمت‌سازی؛ از پلتفرم انکار، از وزیر اصرار

به گزارش صد آنلاین ، روز گذشته و در نشست وزیر اقتصاد با فعالان کسب و کارهای تجارت الکترونیک، اشکان میرآرماندهی مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های مشهور انتشار آگهی در خصوص مشکلات پروژه‌های تحقیق و توسعه و عدم پذیرش هزینه‌های آن از سوی سازمان امور مالیاتی گفت: تا پیش از این ما در زیر مجموعه قانون حمایت قرار داشتیم اما در حال حاضر که قانون جهش تولید دانش‌بنیان مطرح شده است، سازمان امور مالیاتی دیگر هزینه‌های مربوط به پروژه‌های تحقیق و توسعه را از ما نمی‌پذیرد.

وی در خصوص مسائل مربوط به قیمت‌گذاری کاربران در این پلتفرم گفت: قیمت‌های کالاها در حوزه املاک و سایر موارد توسط کاربران پیشنهاد می‌شود و ما نقشی در قیمت‌گذاری نداریم. با این وجود در مقاطعی مانند اردیبهشت ماه تهدید می‌شویم که ما سبب افزایش قیمت‌ها در بازار شده‌ایم.

وزیر اقتصاد نیز در خصوص مسئله قیمت‌گذاری در پلتفرم‌های اقتصاد دیجیتال گفت: سکوها باید در موضوع قیمت‌سازی‌هایی که در پلتفرم‌های خودشان رخ می‌دهد تدبیری داشته باشند. در شرایطی که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد ما ناچار هستیم تا قیمت‌گذاری انجام دهیم و نظارت کنیم. نوسانات در قیمت‌ها وجود دارد و باید آنها را به رسمیت شناخت اما به طور واقعی. باید سکو ها کمک کنند تا شاهد قیمت‌های واقعی در این حوزه باشیم. این ملاحظه‌ای است که از دوستان انتظار می‌رود کمک کنند. چه در حوزه املاک و چه در حوزه های دیگر نظیر بلیط هواپیما.

 

 

سهم 78 درصدی کابران ایرانی از ترافیک یک صرافی خارجی

امین امینی یکی از فعالان حوزه رمز ارزها با اشاره به عدم اعتماد به شرکت‌های داخلی گفت: عواملی مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه و تهدید به بسته‌شدن این پلتفرم‌ها سبب بی‌اعتمادی مردم شده است. در مقطعی شاهد خروج 40 تا 50 میلیون دلار پول از پلتفرم‌های ایرانی این حوزه و وارد شدن آن به پلتفرم‌های خارجی بودیم. این فرآیند خروج پول و سرمایه از کشور را تسریع می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ترافیک برخی از پلتفرم‌های خارجی مانند coinex(78 درصد) مربوط به کابران ایرانی است، گفت: عدم قاعده‌گذاری در این حوزه سبب شده است تا بازار به سمت زیر‌زمینی شدن برود در حالی که تا پیش از آن می‌توانستیم حتی تراکنش‌های مربوط به فیشینگ را شناسایی کنیم و جلوی آن را بگیریم.

 

 

کاهش امکان رقابت پلتفرم‌های فروش به شفافیت

سعید محمدی مدیرعامل یکی از بزرگترین پلتفرم‌های بزرگ ارائه خدمات فروش در کشور نیز در خصوص یکی از مشکلات خود که سبب مشکل در رقابت این پلتفرم شده است، گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد در حوزه کالاهای مشمول قیمت‌گذاری است. در حال حاضر فروشندگان کالاهایی نظیر شکر را با قیمت‌های بالاتری نسبت به رقم‌های تعیین شده می‌فروشند اما چنین امکانی را در پلتفرمی مانند پلتفرم ما که شفافیت در آنها بالاتر است ندارند.

به این ترتیب عملا چنین کالاهایی وارد فضای فروش ما نمی‌شوند و به این ترتیب امکان رقابت خود را در این زمینه از دست داده‌ایم. مثال دیگری که وجود دارد حوزه پوشاک است. ظرف سال گذشته تنها یک پلتفرم ترکیه‌ای یک میلیارد دلار پوشاک به ایرانی‌ها فروخته است.

با توجه به اینکه واردات پوشاک به کشور ممنوع است، بخش قابل توجهی از این میزان پوشاک به طور قاچاق وارد کشور شده است. در چنین شرایطی امکان گسترش بازارهای این چنین از ما صلب می‌شود.

 

 

رگولاتورهای فعلی صلاحیت ندارند

مهدی فاطمیان عضو انجمن فین‌تک با انتقاد وضعیت رگولاتوری در کشور گفت: نیاز شدیدی به یک رگولاتور تخصصی وجود دارد. در حال حاضر باید بگوییم که بانک مرکزی، بورس و بیمه مرکزی صلاحیت رگولاتوری در این حوزه را ندارند. ضمن اینکه ظرفیت خوبی از سوی فین‌تک‌ها برای ورود به حوزه شرکت‌های معتمد مالیاتی وجود دارد که نیاز به توجه سازمان امور مالیاتی است.

 

 

مانع تراشی وزارت بهداشت در مسیر کسب و کارهای حوزه سلامت

ژوبین علاقه‌مند فعال حوزه سلامت با بیان اینکه سهم حوزه سلامت از اقتصاد دیجیتال در کل دنیا پایین است، گفت: خدماتی مانند نوبت‌دهی الکترونیکی و بسیاری از خدمات دیگر حوزه سلامت امکان الکترونیکی شدن را دارند با این وجود وزارت بهداشت آیین‌نامه مربوط به شرایط فعالیت پلتفرم‌های این حوزه را نگه داشته است. به این ترتیب مانع گسترش فعالیت‌های کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که از سوی علاقه‌مند به آن اشاره شد این بود که حوزه اقتصاد دیجیتال و به ویژه حوزه سلامت نیازمند تعیین قواعد مشخص برای نگهداری و نحوه استفاده از داده‌های کاربران است. به ویژه در زمینه سلامت که اطلاعات حساسی از کاربران وجود دارد.

 

 

مشکلات متعدد کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال برای دریافت مجوز

گلرخ داوران فعال دیگر حوزه کسب وکارهای سلامت محور در فضای اقتصاد دیجیتال کشور نیز به ایرادات متعدد وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در مواردی شاهد هستیم که وزارت بهداشت حتی شکایتی را از ما مطرح کرده و اعلام کرده است که ما یک موسسه پزشکی ایجاد کرده‌ایم که این مسئله صحیح نیست. در حال حاضر با مشکلات متعددی در زمینه دریافت مجوز مواجه هستیم.

مشکلات سرمایه‌گذاری‌های پرریسک در ایران

تیم لطیف مدیر عامل یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با اشاره به مشکلات متعدد شرکت‌های این حوزه برای ورود به بورس گفت: در زمینه صندوق‌های جسورانه قواعد محدودکننده بسیاری وجود دارد. به طور مثال گفته شده که باید 30 درصد از سرمایه متعلق به شرکت اصلی باشد. این در حالی است که کار اصلی ما دریافت سرمایه سرمایه‌گذاران است.

انتهای پیام/

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها