آخرین اخبار
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
بازدید:۳۹۹۵
اگر به شربت‌ و مرباهایی با طعم ترش و شیرین علاقه دارید، از زغال اخته غافل نشوید.
کد خبر : ۳۲۳۵۶

اگر به شربت‌ و مرباهایی با طعم ترش و شیرین علاقه دارید، از زغال اخته غافل نشوید.

 


شربت زغال اخته، جزو آن دسته از شربت‌های تابستانی است که با یکبار امتحان کردن آن دوست دارید هر تابستان این شربت و مربای لذیذ را درست کرده و در یخچال نگهداری کنید. یکی از دلایلی که باعث شده این شربت طرفداران بسیاری داشته باشد طعم ملس آن است؛ البته ناگفته نماند که خواص زغال اخته برای بدن بسیار زیاد است. در صورتی که تمایل دارید این شربت را درست کرده و مانند یک کدبانوی نمونه در مهمانی‌های خود بدرخشید، تا پایان این مطلب با صد آنلاین همراه باشید.

 


خواص زغال اخته

برای درست کردن یک شربت و مربای زغال اخته لازم است قبل از آن با خواص بی‌نظیر این میوه آشنا شوید.

تقویت سیستم ایمنی

زغال اخته، حاوی مقادیر بسیار زیاد آنتی اکسیدان است و به همین دلیل می‌تواند مانند یک آنتی‌بیوتیک عمل کرده و بدن را ضدعفونی و در برابر میکروب‌ها مقاوم کند.

فواید زغال اخته برای فشار خون

اگر با مشکل فشار خون مواجه هستید و یا از بیماری قلبی رنج می‌‌برید، لازم به ذکر است که زغال اخته به دلیل آنتی اکسیدان، کلسترول خون و  فشار خون را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه از تصلب شرایین، سخت شدن یا گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

خواص زغال اخته برای کم خونی

زغال اخته منبع غنی آهن و اسیدفولیک است به گونه‌ای که بسیاری از پزشکان از زغال اخته به عنوان یک قرص آهن کامل یاد می‌کنند؛ بنابراین اگر مشکل کم‌خونی دارید؛ کافی است روزانه مقداری از این میوه یا شربت زغال اخته میل کنید.

کاهش قند خون با زغال اخته

غال اخته خشک برای افرادی که مشکل دیابت دارند، بسیار توصیه می‌شود؛ چرا که شاخص گلیسمی در زغال اخته بسیار پایین است و زمان بیشتری نیاز است تا بدن آن‌ها را هضم کند و برای مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید؛ در نتیجه می‌توانید سطح قند خون خود را یکنواخت نگه دارید

خواص زغال اخته برای کبد

مصرف مداوم زغال اخته تاثیر قوی بر کبد دارد؛ در نتیجه نوشیدن آب زغال اخته و خوردن زغال اخته تازه و خشک، می‌تواند چربی کبد را از بین ببرید.

مواد لازم برای تهیه شربت زغال اخته

زغال اخته ۷۰۰ گرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب ۳ پیمانه

طرز تهیه شربت زغال اخته

در ابتدا در یک ظرف مناسب مقداری آب ریخته و زغال اخته را درون آن بریزید و اجازه دهید ده دقیقه زغال اخته درون آب بماند؛ سپس زغال اخته را شسته درون سبد بریزید تا کامل خشک شود.

مرحله دوم

در این فاصله که زغال اخته‌ها خشک می‌شوند، در یک قابلمه شکر را همراه آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا شکر ذوب شود و به غلظت مناسب برسد؛ مهم‌ترین نکته‌ای که در تهیه شربت زغال اخته باید به آن توجه داشت این است که میوه زغال اخته را نباید مانند باقی میوه‌ها به طور مستقیم درون شهد قرار داد.

مرحله سوم

زغال اخته را درون یک تور تمیز ریخته و آن را محکم گره بزنید؛ سپس تو را داخل شهد در حال جوش قرار دهید تا رنگ پس دهد و شربت ما غلظت شود. برای رنگ بهتر شربت می‌توانید از چند قطره رنگ خوراکی قرمز استفاده کنید.

مرحله پایانی تهیه شربت زغال اخته

هنگامی که شربت در حال جوشیدن است، در این فاصله کف روی آن را گرفته تا در نهایت یک شربت شفاف داشته باشید. بعد از آنکه شربت به غلظت رسید، شعله گاز را خاموش کرده و توری را بدون فشار دادن از قابلمه خارج کنید. در نهایت شربت شما آماده است و می‌توانید بعد از خنک شدن آن را درون یخچال نگهداری کنید. خود زغال اخته ر نیز می‌توانید در یک سینی پهن کرده به آن نمک زده و جلوی آفتاب قرار دهید تا یک زغال اخته خشک نیز داشته باشید.

طرز تهیه مربای زغال اخته

شما می‌توانید این مربا را به دو روش مربای زغال اخته با هسته و مربای زغال اخته بدون هعسته درست کنید؛ رسپی هر دوی این مرباها یکی است ولی برای مربای زغال اخته بدون هسته قبل از شستن آن‌ها لازم است که با استفاده از یک نی، هسته آن را خارج کنید.

زغال اخته:یک کیلو
شکر:۸۰۰ گرم
آبلیمو:یک قاشق غذا خوری
وانیل:یک قاشق چایخوری
مربا ذغال اخته

مرحله اول تهیه مربای زغال اخته

زغال اخته را مانند روش بالا خوب شسته و خشک کنید. سپس در یک قابلمه مناسب مقدار زغال اخته ریخته و روی آن شکر بریزید؛ این روند را تا جایی ادامه دهید که مواد ما تمام شود.

مرحله دوم

ترکیب شکر و زغال اخته را به مدت ۱۰ ساعت در یخچال قرار دهید و در صورتی که میوه زغال اخته سفت بود از شکر بیشتری استفاده کنید.

 

 

مرحله پایانی تهیه مربای زغال اخته

در نهایت بعد از گذشت این مدت زمان و آب انداختن شکر و زغال اخته، آن را روی حرارت ملایم قرار می‌دهم تا کم‌کم بپزد و قوام بیاید. در این فاصله نیز مانند شربت زغال اخته، به طور مداوم کف روی مربا را گرفته تا مربا شفاف شود. در پایان نیز بعد از سفت شدن مربا حرارت را خاموش کرده و وانیل و آبلیمو را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها