آخرین اخبار
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۹
بازدید:۷۹۱
مکتب چیست؟ مکتب امام خمینی چگونه مکتبی است؟ چگونه می‌توان پیرو این مکتب بود؟ برای پاسخ به این سؤال عبدالله گنجی در کتاب موبه‌مو اشاره‌ای دارد.
کد خبر : ۳۰۳۷۰

 مکتب دارای تعاریف متعدد و نزدیک به هم است آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر مکتب امام بعضاً از منظومه فکری استفاده می‌کنند و بعضا اصول امام را متذکر می‌شوندد که البته اصول فکری و اصول رفتاری و مواضع امام می‌تواند با هم متفاوت باشد. شهید مطهری در تعریف مکتب می‌نویسد: مکتب یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم است که هدف اصلی آن کمال انسان و تامین سعادت همگانی است و در آن خطوط اصلی، بایدها و نبایدها، خوبی‌ها، بدی‌ها، هدف‌ها و وسیله‌ها، نیازها و دردها و درمان‌ها، مسئولیت‌ها و تکالیف‌ها مشخص شده است و منبع الهام تکلیف و مسئولیت‌ها برای همه افراد است.

 


مکتب چیست؟

شاید بتوان مکتب را دستگاه معرفت شناسی و هستی‌شناسی یک طرز تفکر دانست که به آن جهان‌بینی نیز می‌گویند. شهید مطهری در ادامه می‌نویسد: برداشت و طرز تفکری که یک مکتب درباره جهان و هستی عرضه می‌کند، زیرساز و تکیه‌گاه فکری آن مکتب به شمار می‌رود. این زیرساز و تکیه‌گاه اصطلاحا جهان‌بینی نامیده می‌شود. هدف‌هایی که یک مکتب عرضه می‌دارد و به تعقیب آنها دعوت می‌کند و راه روشنی که تعیین می‌کند و بایدها و نبایدهایی که انشا می‌کند و مسئولیت‌هایی که به وجود می‌آورد همه به منزله نتایج لازم و ضروری جهان‌بینی است که عرضه داشته است.

مسأله اصلی مکتب امام است

آنچه آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مکتب تعریف می‌کنند همسو با تعاریفی است که شهید مطهری ارائه می‌کند: در باب مکتب امام این نکته را ملت عزیز ایران کاملاً می‌داند که ارادت و محبت مردم به امام بزرگوار، صرفاً از نوع یک علقه قلبی و احساسی و عاطفی نیست. اگرچه از لحاظ احساسات و عواطف محبت امام در دل‌ها موج می‌زند اما این همه مسأله نیست، بلکه ارادت مردم به امام بزرگوار به معنی پذیرش مکتب امام، به عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران است یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت، پیشرفت و عدالت می‌رساند.

البته آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین ابعاد مکتب امام اصرار دارند که شخصیت امام را نمی‌توان از اصول ایشان جدا نمود که اگر چنین شود ممکن است به تحریف منجر شود: شخصیت امام فقط خصوصیات متمایز نبود که در او وجود داشت و شخصیت ایشان را تشکیل می‌داد. شکی نیست که امام بزرگوار ما از ابعاد مختلف، یک شخصیت برجسته و ممتاز، یک عالم بزرگ، یک فقیه صاحب مکتب، یک فیلسوف برجسته، یک سیاستمدار، یک مصلح بزرگ اجتماعی و از لحاظ روحیات، صاحب خصلت‌ها و خصوصیات ممتاز و کم نظیر بود. همه این‌ها شخصیت امام را در چشم مردم دوران خود و دوران‌های بعد برجسته می‌کند. لیکن شخصیت امام بزرگوار ما در این خصوصیات منحصر نیست. بعد دیگر شخصیت او عبارت است از اصول و خطوط روشنی که او در این کشور در این منطقه و در مقابل چشم همه مردم جهان آنها را بنیاد کرد بر اساس آن یک نظم سیاسی و اجتماعی به وجود آورد و امیدهای بزرگی را در دل مستضعفان عالم و امت اسلامی ایجاد کرد.

منبع/فارس

پایان پیام/

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها