آخرین اخبار
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
بازدید:۶۱۰
صد آنلاین | پس از چند روز التهاب قیمتی به دنبال عدم تمدید توافق صادرات از بندر دریای سیاه توسط روسیه، آرامش دوباره به بازارهای جهانی برگشته است.
کد خبر : ۲۶۷۰۴

به گزارش صد آنلاین ، قیمت انواع محصولات اساسی در آخرین روز کاری هفته گذشته کاهشی شد و بالاخره به روند افزایشی چند روز پیش که متاثر از تمدید نکردن توافق صادرات از بندر دریای سیاه توسط روسیه بود پایان داد.

 

 

 

 


پس از آنکه روسیه در پایان مهلت صادرات از بندر دریای سیاه، این توافق را تمدید نکرد قیمت محصولات اساسی به ویژه گندم چند روز روند صعودی را داشت و قیمت ها در بازارهای جهانی به شدت بالا رفت.

روسیه و اوکراین که درگیر جنگ هستند توافق کرده بودند که صادرات از بندر دریای سیاه ادامه یابد و این تا حدودی توانسته بود عدم توازن عرضه و تقاضا را در بازار متعادل کند. این دو کشور با میانجیگری ترکیه و با حضور نمایندگان سازمان ملل به این توافق رسیده بودند اما هفته گذشته روسیه اعلام کرد که اگر کشورهای غربی و آمریکا بانک کشاورزی روسیه را  به سوئیفت وصل نکنند، صادرات از بندر دریای سیاه را متوقف خواهد کرد.

این خبر چند روزی بازار جهانی کالاهای اساسی را ملتهب کرد و اما در آخرین روز کاری این هفته، دوباره قیمت‌ها کاهشی شد، به نظر می رسد که در واقع بازار روند اصلاحی به خود گرفته که پس از چند روز ثبت رکوردهای متوالی افزایش قیمت، تا حدودی قیمت ها متعادل شده است.

علاوه بر آن تابستان فصل برداشت بسیاری از محصولات از جمله گندم، ذرت، دانه روغنی و غیره است و همین عاملی شده که عرضه در بازار متعادل شود.

 

 

 

بر اساس گزارش بلومبرگ: در آخرین روز کاری این هفته ، قیمت گندم 29.5 دلار در هر بوشل برای تحویل در ماه سپتامبر کاهش یافت و به قیمت 697 دلا رو 50 سنت معامله شد، قیمت گندم هم 10 دلار در هر بوشل کاهش یافت و قیمت این محصول برای تحویل درماه دسامبر به قیمت 536 دلار و 25 سنت به فروش رفت.

قیمت دانه ها روغنی هم از این کاهش قیمت عقب نبودند به طوری که سویای روغنی 3 دلار کاهش قیمتی داشت و گیاه روغنی کانولا هم افت 17 دلاری را تجربه کرد.

 

*محصولاتی که افزایش قیمت داشتند

کاکائو از محصولاتی است که در روزهای گذشته هر روز رشد جدیدی را ثبت می کند و در آخرین روز کاری هفته هم رشد 27 دلار را برای معاملات آتی تحویل درماه سپتامبر ثبت کرد.

قیمت قهوه 3.8 دلار، شکر 34 سنت، پنبه 17 سنت و دام پرواری 85 سنت کاهش قیمت داشتند.

سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد پس از اینکه دو سال قیمت محصولات اساسی به دلیل کرونا و نیز جنگ روسیه و اوکراین شدید افزایش یافت، پیش بینی کرده است که امسال وضعیت قیمت نسبت به سال گذشته بهتر خواهد شد و بازار روند کاهشی به خود می گیرد.

4461/س

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها