آخرین اخبار
۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
بازدید:۵۱۹
صد آنلاین | تخریب و قطع درختان در مناطق حفاظت شده و جنگلی به بهانه‌های مختلف در طول سال‌ها حیات زیست کره جنگلی را نشانه‌گرفته است.
کد خبر : ۲۶۴۶۱

 

به گزارش صد آنلاین ، تخریب و قطع درختان در مناطق حفاظت شده و جنگلی به بهانه‌های مختلف در طول سال‌ها حیات زیست کره جنگلی را نشانه‌گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 


جاده‌کشی، قاچاق چوب، آتش‌سوزی و تصرفات غیر قانونی در مناطق جنگلی و حافظت شده بار‌ها موجب نگرانی‌هایی شده است و در این میان فعالان زیست محیط هر بار سعی در مخالفت و مقابله با این قبیل از آسیب‌ها داشته‌اند.

منطقه دشت ارژن ـ تنگ بوالحیات یکی از زیست کره‌های حساس جنگلی و محیط زیست فارس است که در سال‌های گذشته ایجاد جاده برگشت در این محور به عنوان مسیر ترانزیتی و خطر قطع درختان این منطقه چالش برانگیز بوده است.

در حالی سال گذشته محور برگشت شیراز ـ بوشهر در محدوده دشت ارژن، تنگ بوالحیات به عنوان محور ترانزیتی به بهره‌برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت که به گفته فعالان محیط زیست و مسئولان محیط زیست استان در این پروژه بنا بود تنها 600 درخت قطع شود و براین اساس مجوز‌های زیست محیطی صادر شده بود که در نهایت 6 هزار درخت قطع شد.

هنوز زمان زیادی از این موضوع نگذشته ‌که ایجاد دوربرگردان جدید در این محور و همچنین آسفالت جاده محلی در باغستان بوالحیات و در دل منطقه حفاظت شده دغدغه‌مندان این حوزه را از جهت تخریب بیشتر درختان این منطقه نگران کرده است.

مسیر رفت و آمد روستاییان طولانی شد

با حضور معاون دادستان کوه‌چنار، معاون محیط زیست استان فارس و فعالان محیط زیست، یک بازدید میدانی از پروژه احداث جاده باغستان ابوالحیات انجام و ملاحظات مربوط به احداث این جاده و مسائل زیست محیطی آن مورد بررسی قرار گرفت.

مطالعه بیشتر: پرونده جدید مجلس برای تحقیق و تفحص/ سازمان اوقاف چه خبر است؟

در حاشیه این بازدید، عضو انجمن میراث زاگرس و فعال محیط زیست با اشاره به دغدغه در حوزه محیط زیستی به دلیل جاده محلی و دوربرگردان در منطقه محافظت شده ارژن تصریح کرد: این منطقه زیست کره استان است و این جاده‌کشی با هدف تعریض و آسفالت مسیر محلی در منطقه حفاظت شده است.

کیان یزدان پور با بیان اینکه پروژه آسفالت جاده خاکی تنها برای 20 خانوار است که به صورت فصلی و موقت در باغستان‌های تنگ بوالحیات برای برداشت محصول رفت و آمد دارند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که جاده قبلی دسترسی به این باغستان‌ها با هزینه‌های زیاد و ایجاد پل تاسیس شده و همچنان مورد استفاده است.

به گفته وی ایجاد جاده دوم مسیر رفت و آمد روستاییان را طولانی می‌کند و تردد روستائیان تنگ بوالحیات از روستای کنده‌ای است که تنها 700 متر آن در منطقه حفاظت شده است.

 

منبع: تسنیم

 

 

 

 

 

 

4461/س

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها