آخرین اخبار
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
بازدید:۱۱۳۶
طرح تغییر ساعت کاری ادارات که با شروع فصل گرما و به بهانه صرفه جویی در مصرف انرژی آغاز شده است، چالش‌ها و مشکلات زیادی را برای کارمندان از جمله بانوان شاغل به وجود آورده است.
کد خبر : ۲۵۶۱۲

به گزارش صد آنلاین به نقل از ایلنا از رشت، با توجه با اینکه جامعه آماری زنان کارمند در دستگاه‌های اداری کم نیست، لازم است با مشکلات و آسیب‌هایی ناشی از طرح تغییر ساعت کاری بر روند زندگی این زنان بیشتر آشنا شویم، زنانی که علاوه بر مسئولیت در محل کار در منزل نیز وظایف مادری و همسری را برعهده دارند.

 


این زنان با وجود خستگی روحی و جسمی که نتیجه کاهش ساعت استراحت و حضور آنها در منزل است چگونه می‌توانند نقش موثری در هر دو عرصه داشته باشند؟!

فریبا محمدی کارمند یکی از ادارات دولتی استان که مادر دو فرزند نیز هست، علاوه بر اشتغال در بیرون از منزل، وظایف و مسئولیت‌های زیادی هم در خانه دارد.

وی در خصوص  مزایا و معایب این طرح گفت: در واقع  مزایایی برای طرح تغییر ساعت کاری ادارات  نمی‌توان در نظر گرفت و بیشتر برای ما زنان کلافگی و خستگی مضاعف به همراه دارد.

 

 

وی افزود: عدم وقت کافی برای رسیدگی به امور منزل و فرزندان و فشار روحی و جسمی دو چندان برای جبران این کمبود وقت، بسیار طاقت فرسا است.

وی با بیان اینکه ساعت مراجعه ارباب رجوع معمولاً از ۷ صبح شروع می‌شود افزود: پس عملاً از ساعت ۶ صبح تا ورود مراجعه کننده‌گان بیشتر همکاران بیکار هستند که این زمان بیهوده می‌توانست برای استراحت آنها و بازدهی بهتر برای انجام کارها در نظر گرفته شود.

کوکب احمدی به عنوان کارمند بانک نیز به عدم هماهنگی ساعت کاری بانک‌ها با توجه به تغییر ساعت و مهد کودک‌ها اشاره کرد و گفت: دولت بدون در نظر گرفتن چنین چالش‌هایی ساعت کاری ادارات را تغییر داده است در صورتیکه اصلاً جوانب آن را در نظر نگرفته است.

سارا بابایی بانویی که ساکن شهرستان فومن و شاغل در یکی از ادارات رشت است نیز عدم دسترسی به وسایل نقلیه در ساعات اولیه صبح برای مراجعه به محل کار خود را بزرگترین معضل این طرح اعلام کرد.

 

 

وی افزود: این امر باعث شده است تا کارمندان دچار کم حوصلگی شده و تکریم ارباب رجوع به درستی صورت نپذیرد، چرا که کارمندان عملاً باید ۵ صبح از خواب بیدار شده و برای رفتن به محل کار آماده شوند.

با این اوصاف طرح تغییر ساعت اداری کشور شاید برای صرفه جویی در مصرف برق موثر باشد اما آسیب‌هایی همچون کاهش بهره‌وری و عدم رضایت‌مندی و بروز مشکلات برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی دولت را فراهم کرده است.

انتهای پیام/21111ش

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها