به گزارش صد آنلاین، تصادفات مرگبار جادهای در یکماه اخیر هم منجر به کشته و زخمیشدن عدهای از شهروندان شد؛ تصادف یک تریلی با 25خودرو در جاده یاسوج به شیراز در کهگیلویه و بویراحمد و کشته شدن 6نفر و مصدومیت 37نفر، تصادف یک خودروی پیکان با 2خودروی سنگین در منطقه چاهجم محور شاهرود به طرود و فوت 5نفر از اعضای یک خانواده و تصادف سمند در گردنه قوشچی آذربایجانغربی با ۴ کشته. تعداد جادههای مرگبار در کشور کم نیست و اغلب این پرسش مطرح میشود که عمده دلایل اتفاقات ناگوار در جادهها چیست؟
بهگفته جانشین رئیس پلیس راهور، جادههای فرعی خطرآفرین هستند. سردار تیمور حسینی در اینباره به همشهری گفت: «امروز عمده مشکلات جادهای ما بهویژه تصادفهای شدید با کشته و زخمی بالا در محورهایی اتفاق میافتد که از ابتدا با عنوان جاده فرعی ایجاد شدهاند و بعد، با ایجاد مراکز جدید تولیدی، صنعتی، تجاری و بازرگانی و به فراخور شرایط، به جاده اصلی تبدیل شدهاند.» او ادامه داد: «جاده چالوس جزو این گروه محسوب میشود، اما شیب و پیچهای متعدد امکان افزایش سرعت را از راننده سلب میکند؛ البته همین پیچ و شیب به کاهش تصادف کمک میکند.»
مسیر رفت و برگشت جادههای فرعی اغلب جداسازی نشدهاند؛ موضوعی که جانشین رئیس پلیس راهور به آن اشاره کرد و گفت: «جادههای فرعی مسیر دوطرفه و جداسازی نشدهای هستند که ما در این جادهها با تصادفهای رخ به رخ مواجه هستیم که جزو شدیدترین تصادفهای جادهای محسوب میشوند.» سردار تیمور حسینی با بیان اینکه در 9 استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، بوشهر و به طور کلی در همه استانها جادههای جداسازی نشده داریم، افزود: «استاندارد این جادهها باید براساس وضعیت فعلی و نوع کاربری ارتقا یابد.
امیدوار هستیم این مسئله در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.» همچنین سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در اینباره به همشهری گفت: «مطالعات تحقیقی در کشورهای توسعهیافتهای که در سالهای اخیر با کاهش چشمگیر تصادفات جادهای روبهرو بودهاند، نشان میدهد که مسیر رفت و برگشت جداسازی شده است. چنانکه سهم تصادفهای رخ به رخ تقریبا به صفر رسیده و خودبهخود آمار کشته و مصدوم هم کاهش پیدا کرده است.»
وضعیت توپوگرافی جادههای کشور اغلب بهگونهای است که آمار تصادفهای جادهای را افزایش میدهد. سرپرست معاونت هماهنگی امور استانداری کهگیلویه و بویراحمد درباره حادثه مرگباری که در جاده یاسوج رخ داد، گفت: «وضعیت توپوگرافی این جاده که در هر دو طرف جنگلی است و شیب تندی هم دارد، سالهای سال همین گونه است. مسیر جایگزین هم وجود ندارد و اگر قرار است شیب جاده کاهش یابد و استاندارد شود، باید بخشی از جنگل بلوط را از بین ببرند.» محمود شهامت ادامه داد: «محور بابامیدان و سمیرم یکی از 100محور پرخطر کشور محسوب میشود.
بخشی از این جاده در مرز شهر یاسوج است و یک مسیر 12کیلومتری دارد که ابتدای آن در تقاطع غیرهمسطح جاده سبب حادثه اخیر شده است. تقریبا 11درصد از کل تلفات جادهای کهگیلویه و بویراحمد در همین مسیر 12کیلومتری رخ میدهد که عملیات بهسازی آن تا پایان سال به اتمام میرسد.» توپوگرافی نه فقط در کهگیلویهوبویراحمد، بلکه در بسیاری از دیگر استانهای کوهستانی بهویژه استانهای زاگرسنشین بهعنوان یکی از عوامل تصادف مطرح است.
آنطور که سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اعلام کرده است ، 5200 نقطه حادثهخیز در جادهها شناسایی شده و قرار است با پرداخت 5هزار میلیارد تومان اعتبار به سازمان برنامه و بودجه در وهله اول برای ایمنسازی 877نقطه پرتصادف اقدام شود.