آخرین اخبار
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
روش پزشکی و روش خانگی سفید کردن دندان
بازدید:۱۱۴۸
صد آنلاین | انواع روش پزشکی و روش خانگی سفید کردن دندان آن‌قدر گسترده هستند که از استفاده از خمیر دندان‌ مخصوص تا جلسات بلیچینگ در مطب دندانپزشک را شامل می‌شوند.
کد خبر : ۲۱۴۷۶
 

برخی از این روش‌ها به طور مستقیم لکه‌های خارجی روی دندان‌های شما را پاک می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر فقط روی دندان‌های طبیعی شما روکش می‌کشند تا زردی‌ آن‌ها را بپوشانند. 

 

علت زرد شدن دندان ها

دلایل مختلفی برای تغییر رنگ دندان وجود دارد که عبارتند از:

  • غذاها یا نوشیدنی‌ها: قهوه، چای، نوشابه، شراب و برخی میوه‌ها و سبزیجات (مثلاً سیب و سیب زمینی) می‌توانند دندان‌های شما را لکه دار کنند.
  • دخانیات: عادت‌های بدی مانند سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می‌توانند در لکه دار شدن دندان‌های شما موثر باشند. 
  • بهداشت بد دندان: مسواک نزدن، استفاده نکردن از نخ دندان و از بین نبردن پلاک‌ها، همگی از علل زرد شدن دندان‌ها محسوب می‌شوند. 
  • بیماری: بعضی از بیماری‌هایی که روی مینا و عاج دندان تاثیر می‌گذارند، می‌توانند به تغییر رنگ دندان منجر شوند. علاوه بر این، روش‌هایی مانند پرتو درمانی سر و گردن و شیمی درمانی نیز ممکن است رنگ دندان‌های شما را تغییر دهند. 
  • داروها: دهانشویه‌ها و شوینده‌های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیم کلرید می‌توانند دندان‌ها را لکه دار کنند. آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد روان پریشی و داروهای فشار خون بالا نیز باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند.
  • افزایش سن: با افزایش سن، لایه خارجی مینای دندان از بین می‌رود و رنگ طبیعی عاج را آشکار می‌کند. به همین دلیل دندان‌های شما ممکن است زرد به نظر برسد. 
  • ژنتیک: برخی از افراد به طور طبیعی مینای دندان درخشان یا ضخیم‌تری نسبت به دیگران دارند.

 

 

سفید کردن دندان در دندانپزشکی

رایج‌ترین روش‌های پزشکی سفید کردن دندان عبارتند از:

 

جرمگیری و پالیش دندان‌ها

جرمگیری و پالیش برای از بین بردن پلاک‌های دندان استفاده می‌شود.

جرمگیری و پالیش روشی است که برای از بین بردن پلاک‌های دندان استفاده می‌شود. در این روش، ابتدا دندانپزشک شما با استفاده از دستگاه مخصوصی که معمولاً یک اسکراپر اولتراسوند است، رسوبات و جرم‌های روی دندان‌های شما را خراش می‌دهد.
پس از آن، دندانپزشک از ابزارهای دستی مخصوص خود استفاده می‌کند تا جرم‌های باقی مانده و پلاک‌هایی که با اسکراپر اولتراسوند برطرف نشده‌اند را از دندان‌های شما جدا کند. 
به این ترتیب، جرمگیری و پالیش دندان‌ می‌تواند با جدا کردن پلاک‌ها و باکتری‌ها، دندان‌های شما را تا چند درجه روشن و درخشان کند. 

 

سفید کردن دندان با بلیچینگ

بلیچینگ دندان استفاده از محلول‌های خاص حاوی سفید کننده را شامل می‌شود.

بلیچینگ دندان استفاده از محلول‌های خاصی را شامل می‌شود که حاوی مواد سفید کننده هستند. هر چه درصد پراکسید در محلول سفید کننده بلیچینگ بیشتر باشد و بیشتر روی دندان‌های شما باقی بماند، تاثیر آن بیشتر است. البته محدوده استاندارد آن باید رعایت شود تا حساسیتی برای دندان‌های شما ایجاد نکند. 
سفید کردن دندان با بلیچینگ را می‌توانید هم در مطب دندانپزشک و هم در خانه و به کمک کیت‌های آماده انجام دهید. با این حال، محلول سفید کننده‌ای که دندانپزشک شما استفاده می‌کند، معمولاً بسیار قوی‌تر از کیت‌های خانگی است. البته گزینه‌های بلیچینگ دندان در منزل تنوع خوبی دارند و مواردی مانند نوار و ژل‌های سفید کننده دندان و هم‌چنین، خمیر دندان‌های سفید کننده مخصوص را شامل می‌شوند. 

 

 

سفید کردن دندان با کامپوزیت ونیر

ونیرهای کامپوزیت دندان‌های واقعی شما را سفید نمی‌کنند. در واقع، وظیفه اصلی این روکش‌ها رفع مشکلات زیبایی مانند نامرتب بودن، فاصله داشتن و شکستگی دندان‌ها است. با این حال، چون این ونیرها از کامپوزیت یا رزین ساخته می‌شوند، می‌توانید دندان‌های زرد خود را روکش کرده و با انتخاب مناسب، رنگ آن‌ها را به رنگ دندان‌های سالم و طبیعی خود نزدیک کنید.
به این ترتیب، هم می‌توانید عیب و ایرادهای دندانی خود را بپوشانید و هم می‌توانید دندان‌های سفیدتر داشته باشید. 

 

سفید کردن دندان به روش لمینت دندان

روکش لمینت یک لایه بسیار نازک چینی است که سطح خارجی دندان‌های شما را می‌پوشاند و به این ترتیب، زردی دندان‌ها را زیر خودش پنهان می‌کند. اگر دندان‌ها شما با روش‌های بلیچینگ به رنگ دلخواه نرسید، می‌توانید از روکش‌های لمینتی کمک بگیرید و انتظارات نتایج خوب و عالی داشته باشید.
البته برای هر نوع روشی باید با دندانپزشک خود مشورت کنید و تمام مزایا و معایب آن را در نظر یگیرید. 

 

سفید کردن دندان در خانه

روش‌های پزشکی سفید کردن دندان خوب به نظر می‌رسند، اما مثل هر روش پزشکی دیگر، معایب و عوارض دارند و هم‌چنین، ممکن است برای بسیاری از افراد پرهزینه باشند. به همین دلیل، قصد داریم چند روش خانگی سفید کردن دندان را نیز به شما معرفی کنیم:

روغن کشی دندان

روغن کشی اصطلاحی است که برای شستن دهان با روغن برای از بین بردن کثیفی‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شود. البته نباید این روش را جایگزینی برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن معمولی کنید. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شستن دهان با بعضی از روغن‌ها ممکن است به سفید شدن دندان‌های شما کمک کند.
برای امتحان کردن این روش، پس از مسواک زدن، حدود ۲۰ دقیقه دهان خود را با روغن شستشو دهید و سپس آن را تف کنید. ناگفته نماند که روغن‌های مناسب برای روغن کشی دندان عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد

 

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند به آرامی لکه‌های روی سطح دندان را پاک کند.

جوش شیرین می‌تواند به آرامی لکه‌های روی سطح دندان را پاک کند. ممکن است نگران این باشید که جوش شیرین بیش از حد خشن است و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که می‌توانید برای سفید کردن دندان‌های خود به این روش اعتماد کنید. 
علاوه بر این، جوش شیرین می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های دهان کمک کند. به همین دلیل ممکن است بتواند پلاک‌ها را نیز کاهش دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.


 

جویدن غذاهای سرشار از فیبر 

جویدن برخی از سبزیجات و حبوبات سرشار از فیبر می‌تواند به خنثی کردن اسید موجود در دهان و محافظت از مینای دندان کمک کند.
لوبیا یا سبزی‌های برگ‌ دار مانند اسفناج باعث می‌شوند دهان شما بزاق بیشتری تولید کند که در پاکسازی دهان از اسید کمک کننده است.

 

استفاده از پراکسید هیدروژن

با مخلوط جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزنید.

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده ملایم است که در محلول‌های بلیچینگ نیز به آن اشاره کردیم و گفتیم که می‌تواند به سفید کردن دندان‌های لکه دار شما کمک کند. فقط کافی است که شما دو بار در روز و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با مخلوط جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزنید. البته این کار را فقط یک هفته انجام دهید تا با این مواد شیمیایی به دندان‌های خود آسیب نرسانید. 
در واقع، پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد. بنابراین برای استفاده طولانی‌مدت یا برای افرادی که دندان‌های حساس دارند مناسب نیست.

 

سفید کردن دندان با میوه

پاپائین و بروملین آنزیم‌هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند و ممکن است بتوانند به سفید شدن دندان‌های شما کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که ژل‌های سفید کننده دندان حاوی بروملین یا پاپائین، پتانسیل بالینی قابل توجهی برای سفید کردن دندان‌ها دارند. 
البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم. بنابراین، مالش مستقیم دندان‌ها با تکه‌های میوه توصیه نمی‌شود، زیرا اسید موجود در میوه ممکن است رنگ دندان‌ها را بدتر کند.

 

کلام آخر

انواع روش پزشکی و روش خانگی سفید کردن دندان، از راه‌های مختلف به شما کمک می‌کنند که لبخند درخشان‌تری داشته باشید. هر روشی هم مزایا و معایب مخصوص به خودش را دارد و شما باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. در نهایت مهم این است که دندان‌های شما سالم و کاربردی باشند و سفید کردن دندان با هر روشی، اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها