آخرین اخبار
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶
بازدید:۷۸۶
صد آنلاین | قاضی‌زاده هاشمی گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی صرفاً معلول رقابت احزاب و جریانات نیست، بلکه به مولفه‌های متعددی ازجمله شرایط اقتصادی و معیشتی، ساختار برگزاری انتخابات و .... بستگی دارد.
کد خبر : ۲۰۶۹۷

به گزارش صد آنلاین ، «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس، با اشاره به موضوع انتخابات در کشور و قیاس آن با انتخابات اخیر ترکیه، اظهار داشت: شرایط انتخابات‌های ریاستی با انتخابات‌های پارلمانی متفاوت است، البته که انتخابات در ترکیه ترکیبی است.

 

 

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ساختار انتخابات در کشورهای مختلف متفاوت است، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی انتخابات‌های متعددی برگزار می‎‌‌شود تا جایی که حتی برای انتخاب یک شهردار یا فرماندار انتخابات برگزار می‌شود.

 

نمانیده مجلس شورای اسلامی: قیاس انتخابات ترکیه و ایران مع‌الفارق است/ افزایش حضور مردم در انتخابات از مولفه‌های گوناگونی تبعیت می‌کند

 

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی میانگین مشارکت برای انتخابات پارلمان زیر ۳۰ درصد است، طبیعتاً هر مقدار فضای رقابت در انتخابات بیشتر باشد میزان مشارکت و حضور مردم هم به تبع افزایش پیدا می‌کند، ما در کشورمان رقابتی بین احزاب و جریانات سیاسی گوناگون شاهدیم که ان‌شالله در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی هم رقابت و مشارکت افزایش پیدا کند.

 

 

وی افزود: البته حضور مردم پای صندوق‌های رأی صرفاً معلول رقابت احزاب و جریانات نیست، بلکه به مولفه‌های متعددی بستگی دارد، شرایط اقتصادی و معیشتی، ساختار برگزاری انتخابات و اثرگذاری نهادی که باید افراد سکان‌دار آن انتخاب شوند، همگی از مولفه‌هایی است که در میزان مشارکت مردم اثرگذار است.

 

 

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: ما باید تمام تلاش و کوششمان این باشد که اثرگذاری، جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی را آنچه شایسته آن است قرار دهیم، اگر مجلس جایگاه واقعی خود را کسب کند، طبیعتاً میزان رقابت‌پذیری در انتخابات آن هم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قیاس میزان مشارکت انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات ترکیبی ترکیه قیاس مع‌الفارغی است، گفت: در انتخابات ایران مردم به افراد رأی می‌دهند، در حالی که در بسیاری از کشورها انتخابات پارلمان لیستی و به نوعی حزبی است، همچنین باید این نکته را مد نظر داشت که انتخابات در کشور ما آزاد است.

 

 

وی با اشاره به اینکه در ترکیه اگر کسی در انتخابات شرکت نکند جریمه نقدی باید بپردازد، گفت: اما در جمهوری اسلامی ایران همه افراد آزادند تا در انتخابات شرکت کنند و یا پای صندوق رأی نروند، از اساس ساختارهای انتخاباتی ما با ترکیه متفاوت است.

 

 

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: تحزب در کشور ما بیشتر جنبه اعلام موضع دارد، احزاب در فرایند ساختار سیاسی کشور ما اعم از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی یک نقش صرفاً ارشادی دارند، نمی‌توان آنها را موثر در فرآیند سیاسی همانند بسیاری از کشورهای دنیا نیست، طبیعتاً ساختار انتخاباتی و قانون انتخابات هم حزبی نیست.

انتهای پیام/37111/ش

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها