۰۶ تير ۱۴۰۵ - ۱۵:۴۰

ایران حملات آمریکا به سواحل جنوبی را محکوم کرد: «پاسخ قاطع خواهیم داد»

بقایی
بازدید:۳۰۷
صد آنلاین | وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن حملات هوایی آمریکا به سواحل جنوبی کشور، این اقدام را نقض منشور سازمان ملل و یادداشت تفاهم پایان جنگ دانست و تأکید کرد ایران بر اساس حق دفاع مشروع، با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش صد آنلاین ،  وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای، حملات هوایی آمریکا به چند نقطه در سواحل جنوبی کشور را به شدت محکوم کرد و این اقدام را نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد و تعهدات پیشین واشنگتن دانست.

در این بیانیه آمده است که حملات هوایی ارتش آمریکا در شامگاه جمعه ششم تیرماه ۱۴۰۵ که برخی تأسیسات نظارت ساحلی ایران را هدف قرار داده، نقض صریح بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و همچنین مغایر با بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است.

وزارت امور خارجه با تأکید بر حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، اعلام کرد که ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی خود دفاع خواهد کرد و اقدامات دفاعی نیروهای مسلح کشور در پاسخ به اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی در همین چارچوب انجام شده است.

در ادامه این بیانیه، مسئولیت تمامی پیامدهای ناشی از تشدید تنش‌ها متوجه دولت آمریکا و تمامی طرف‌هایی دانسته شده است که به هر شکل در اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران مشارکت یا همکاری داشته‌اند.

وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اهمیت اصل حسن هم‌جواری، از کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس خواست به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند و از استفاده طرف‌های متجاوز از قلمرو، پایگاه‌ها و امکانات خود برای انجام اقدامات خصمانه علیه ایران جلوگیری کنند.

در پایان، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و دیگر نهادهای مسئول بین‌المللی خواست با انجام مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود، نسبت به آنچه نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل و تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان شده است، واکنش مؤثر و مسئولانه نشان دهند. جام جم انلاین

تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها