۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
بازدید:۲۶۹۴
گروهی از محققان توانستند به کمک یک تراشه شیشه‌ای سرعت انتقال داده بر بستر فیبر نوری را ۱۷ میلیون برابر افزایش دهند.
کد خبر : ۲۰۴۷۰

 تیمی از محققان استرالیایی، ژاپنی، هلندی و ایتالیایی به کمک یک کابل عادی فیبرنوری که ۶۷ کیلومتر طول داشت و دارای ۱۹ هسته بود، داده ها با سرعت ۱.۷ پتابیت بر ثانیه جا به جا کند. سرعت ثبت شده توسط این تیم حدود ۱۷ میلیون برابر میانگین سرعت اینترنت ثابت در استرالیا است.

 

 

این فیبرنوری از یک تراشه شیشه ای با ۱۹ هسته استفاده می کند که توسط محققان دانشگاه مک کواری ساخته شده و هر کدام از این هسته ها توانایی حمل یک سیگنال را دارند، ابعاد این فیبر نوری با ابعاد فیبرهای نوری استاندارد یکسان بوده و برای استفاده از آن نیازی به تغییر زیر ساخت نخواهد بود.

 

 

سایمون گراس از دانشگاه مک کواری درباره این فیبرنوری می گوید: تیم ما یک تراشه شیشه ای ساخته که روی آن الگوهای هدایت موج به کمک چاپ سه بعدی نوشته شده است. به این ترتیب تراشه شیشه ما اجازه می دهد سیگنال ها با یک دوز پایین مشابه به ۱۹ هسته بکار رفته در فیبر ارسال شوند.

 

 

تولیدکنندگان ژاپنی این فیبرنوری اعلام کردند که امیدواریم تا ۱۰ سال آینده شاهد استفاده از این تراشه در کابل های فیبرنوری کنونی باشیم. محققان نیز بر این باورند این فیبرنوری باعث افزایش ظرفیت انتقال داده و کاهش هزینه خواهد شد.

پایان پیام/09999/8

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها