به گزارش صد آنلاین ، امیرحسن کاکایی در گفتوگو با ایلنا، لایحه واردات خودرو دسته دوم را در با تضاد سیاستهای ابلاغی نظام دانست و افزود: مجلس باید در چ
ارچوب قوانین و سیاستهای ابلاغی نظام عمل و مشخص کند که سیاستهای نظام در خصوص اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم چه تکلیفی خواهند داشت؟
وی با بیان اینکه روند واردات خودرو نو با سیاستهایی بانک مرکزی مختل شد، گفت: بانک مرکزی اعلام کرد هر تاجری که ارز دارد باید ارز خود را در بازار مد نظر این بانک عرضه و بفروش برسد و این سیاست در 5 سال اخیر پیاده شد اما به نظر میرسد با لایجه واردات خودرو دسته دوم یک عده از این بازار حذف شوند و بتوانند ارز خود را در بازار آزاد بفروشند.
کاکایی با بیان اینکه مکانیزم مشخصی برای تعیین قیمت خودرو دسته دوم وجود ندارد و ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها دشوار است، گفت: و اگر قرار باشد یک میلیون خودرو دسته دوم وارد کشور شود این موضوع باعث افزایش قیمت خودرو در منطقه میشود؛ زمانیکه خودرو نو وارد میشود کمپانی واردکننده پیش از واردات 50 خودرو را در کشور مقصد تست میکند و در نهایت 5 یا 10 هزار خودرو وارد میشود. اما روندها و ضوابط در واردات خودرو دسته دوم متفاوت است و اگر بناست که 100 هزار خودرو وارد شود باید سازمان ملی استاندارد جداگانه هر خودرو را بررسی کند چراکه استانداردهای خودروهای دسته دوم بایکدیگر متفاوت است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ممنوعیت 50 ساله واردات خودرو دسته دوم به کشور، تصریح کرد: روند واردات خودرو دسته دوم کار دشواری است؛ ممکن است آقایان بگویند که خودرو دسته دوم نیز در اروپا خرید و فروش میشود در پاسخ باید گفت: در اتحادیه اروپا خودروها جابهجا میشوند اما مکانیزم تعرفهای، بیمهای و ... مانع بسیاری از کارها میشوند و اگر قرار باشد در کشور بدون ضوابط خودرو وارد شود برای کشور مناسب نیست و به نظر میرسد سازمان ملی استاندارد اجازه چنین کاری را ندهد.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت؛ در 50 سال گذشته خودروهای سنگین کارکرده زیر 3 تا 5 سال وارد کشور شد اما شرایط خودرو سواری با این خودروها متفاوت است.
با خبردرمانی قیمت دلار پایین آمد
وی ادامه داد: ما در کشوری زندگی میکنیم که با فضاسازی خبری قیمت دلار بالا و پایین آورده میشود اینجا این پرسش مطرح است که آیا توافق با آمریکا یک شایعه است یا یک واقعه رسمی؟ با خبردرمانی قیمتها کاهش پیدا میکند و توافق نیم بند با آمریکا، قیمت دلار در بازار را کاهش داد اما به نظر میرسد این کاهش قیمت شکننده باشد و با کوچکترین تلنگر قیمتها بازگردد. و در یک سال و نیم گذشته با خبردرمانی و اخبار بد قیمت خودرو با دلار بالای 70 هزار تومان محاسبه شد این در حالیست که هیچ اقدام اقتصادی صورت نگرفته بود و چند روز اخیر نیز با اخبار قیمت دلار روی 47 هزار تومان نشسته است.
کاکایی با بیان اینکه خریداران خودروهای سی کی دی بعد از زمزمه واردات خودرو دسته دوم پولهای خود را پس گرفتند، گفت: این ذهنیت ایجاد شده است که قیمت خودرو پایین میآیید اما تردید نداشته باشید که قیمت خودرو از یک عدد مشخص پایین نمیآید حتی اگر خودروساز نتواند تولید خود را عرضه کنند و بازار به شرایط رکود میرود یعنی همان اتفاقی که برای سایر بازارها از جمله مسکن رخ داد.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تولید در ایران گران است، اضافه کرد: آیا در این شرایط باید خودرو دسته دوم وارد کنیم که صنعت را زمین بزنیم؟ واردات خودرو دسته دوم باعث کاهش قیمت تولید در صنعت خودروسازی نخواهد شد و فقط تولید را نابود میکنیم و این اقدام در تضاد با سیاستهای حمایت از تولید است. بر اساس آنچه اقتصاددانها میگویند ارزش واقعی دلار 45 هزار تومان است و قیمت دلار از حدی پایینتر نمیرود و برای واردات خودرو حداقل 1 تا 2 میلیارد دلار ارز لازم است و تقاضا برای ارز بالا میرود و در شرایط شکننده اقتصاد ایران با افزایش تقاضا قیمت دلار در یک بازه زمانی کوتاه بالا میرود.
وی تاکید کرد: با استدلالی که مجوز واردات خودرو دسته دوم تصویب شد باید واردات لوازم خانگی نیز آزاد شود. چراکه قیمت یخچال فریزر نیز بالاست. واردات هر نوع کالا در این شرایط اقتصادی تاحدودی قیمتها را پایین میآورد اما منجر به ضربه زدن به صنعت میشود. آیا میخواهند تولید داخلی را زمین بگذارند؟ ارکانهای مختلف قدرت در هر کشوری از یک مسیر خاص منفعت میبرد، متاسفانه کمتر کسی در سیستم فعلی اقتصاد ایران از تولید سود میبرد و نظام تجاری و مالی ما به سمتی رفته است که افراد از دلالی و بازرگانی منفعت میبرد تا بخواهند در تولید سرمایهگذاری کنند؛ من نیز از منافع طیف خودم دفاع میکنم چراکه اگر تولید نباشد و کار صنعتی نباشد دانشجوی صنعتی نخواهد بود که من بخواهم به آنها درس بدهم و منفعت ببرم.
پتروشیمیها ارز را به دولت نمیدادند
وی با انتقاد از عملکرد پتروشیمیها و عرضه نکردن ارز از سوی آنها در بازار متشکل ارزی، خاطر نشان کرد: پتروشیمیها ارز نمیآوردند چراکه نمیخواستند با قیمت دولتی ارز را بفروشند و افرادی که نمیخواهند ارز خود را با قیمت دولتی بفروشند لایحه واردات خودرو دسته دوم به بهانه نارضایتی مردم از خودروساز داخلی تنظیم میکنند؛ به عبارت دیگر از این نارضایتی استفاده حداکثری برای منافع جناح خود میکنند این در حالیست که وکلای مجلس باید بر مبنای سیاستهای نظام عمل کنند اما الان برخلاف سیاستهای نظام عمل میکنند.
وی با طرح این پرسش که آیا مردم از خودروسازان داخلی ناراضی هستند؟ ادامه داد: چه کسانی صنعت خودرو در کشور را به اینجا رسانند؟ خودروسازان که فقط دستورات غلط دولت را اجرا میکردند؟ وکلای مجلس با افتخار بیان میکنند که ما وزیر بد را عوض کردیم اما چرا کسی از نمایندگان این پرسش را نکرد که چرا زمانیکه وزیر سابق برنامهاش را ارائه داد آن را مطالعه نکردید که امروز حال صنعت اینگونه نشود؟ چرا با افتخار یک نماینده مجلس از رفع موانع تولید سخن نمیکند و افتخارش رفع موانع واردات است؟ من از نمایندگان تقاضا دارم به ما یکی از تلاشهایشان را برای رفع موانع پیش روی تولید اشاره کنند و بگویند چه اقدامی کردند که هزینه تولید را در کشور پایین بیاورند.
کاکایی با تاکید بر اینکه امکان واردات خودرو 5 هزار دلاری وجود ندارد، گفت: چرا مردم را فریب میدهند و تردید نداشته باشید که خودرو دسته دوم زیر 500 میلیون تومان عرضه نخواهد شد قیمتها را خواهید دید.
وی در پایان بیان کرد: واردات خودرو دسته دوم بازی بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی را بهم میزند و نظم این بازار را بهم میزند چراکه به یک عده مجوز میدهد در عمل دلار را به قیمتی که بخواهند بفروشند. اما من هم این تحلیلها را ارائه دادم و اگر همزمان با این اقدامات برجام امضا شود و قیمت نفت به بشکهای 150 دلار برسد تمام تحلیلهای من غلط از آب در میآید. در شرایط فعلی اقتصاد کلان به برجام گره خورده است. چراکه تولید داخلی در کشور را زمین زدند پس باید از محلهای دیگر مانند فروش نفت و گشایشهای ارزی در صحنههای جهانی پول وارد کشور شود.
انتهای پیام/2111/ش