۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
اینجا سوئیس نیست / منظره رویایی و نزدیک به بهشت در مرز دو استان شمالی ایران است + عکس
بازدید:۳۱۲۷۷
صد آنلاین | گردنه حیران از جاهای دیدنی آستارا است. این گردنه در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل واقع شده است و در تقسیم جغرافیایی جزو استان گیلان محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حیران در لغت به‌معنای «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است و ریشه آن از زبان تالشی بیرون آمده است؛ گردنه حیران هم درست مانند نام خود، در بیشتر فصل‌های سال، پوشیده از ابر و مه است. البته فراموش نکنید که علت وجود ابر و مه در گردنه حیران به‌دلیل مرتفع بودن آن نیست؛ در حقیقت ارتفاع بلند بخش گردنه حیران، فقط ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است و کارشناسان بسیاری اعلام کرده‌اند که رطوبت دریای خزر، اصلی‌ترین علت وجود ابر و مه در گردنه حیران و مناطق پیرامون آن به حساب می‌آید.
کد خبر : ۲۰۱۱۴

صد آنلاین | گردنه حیران از جاهای دیدنی آستارا است. این گردنه در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل واقع شده است و در تقسیم جغرافیایی جزو استان گیلان محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

منظره زیبا از روستاهای گردنه حیران

 

 

لازم به ذکر است که گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حیران در لغت به‌معنای «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است و ریشه آن از زبان تالشی بیرون آمده است؛ گردنه حیران هم درست مانند نام خود، در بیشتر فصل‌های سال، پوشیده از ابر و مه است.

 

 

غروب زیبای زمستانی در گردنه حیران آستارا واقع در استان گیلان

 

البته فراموش نکنید که علت وجود ابر و مه در گردنه حیران به‌دلیل مرتفع بودن آن نیست؛ در حقیقت ارتفاع بلند بخش گردنه حیران، فقط ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است و کارشناسان بسیاری اعلام کرده‌اند که رطوبت دریای خزر، اصلی‌ترین علت وجود ابر و مه در گردنه حیران و مناطق پیرامون آن به حساب می‌آید.

 

تصویری زیبا و دیدنی از تلکابین گردنه حیران

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اکبر
United States of America
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
گردنه حیران از ابتدای استان شدن اردبیل و حتی قبل از ان همجز استان اردبیل بوده از بی تدبیری مسولان از اردبیل جدا کردن..
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
حیران مال اردبیل هست.
آستارا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
نام حیران بخاطراین حیران است که انسان ازمناظربی بدیلش حیران میماندوهیچ ربطی به زبان خاصی ندارد درضمن همه اهالی محترم این سه روستا آذری زبان میباشند وبه آذری بودن وایرانی بودن خودمیبالند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
حیران اردبیل درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴
این کار تبریز است که حیران را از اردبیل جدا کرد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
مناظر زیبای ایران فقط توی عکس زیباست ولی وقتی میرم به شمال اونقدر آشغال همه جا ریخته شده که واقعاً تأسف می خوره . شهرداری های شمالی بسیار کم کارند و تا چشم کار می کنه ساحل آشغال جنگل آشغال
پربیننده‌ها پربحث‌ها