آخرین اخبار
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۹
در طبيعت هميشه مناظر و جزئياتی هستند كه شمار را شگفت زده كنند! اينجا دامنه شرقی كوه دماوند است
بازدید:۲۲۶۲
صد آنلاین | چه اهل کوهنوردی باشید چه نه، تمام ایران قله دماوند را می شناسند کوهی در شمال ایران که بلندترین کوه ایران و بلندترین قله آتشفشانی آسیا است. همان طور که می دانید سرزمین ایران کوه ها و قله های بسیار متعددی را داراست که در جای جای سرزمین سر به فلک کشیده اند.
کد خبر : ۱۹۹۷۸

قله دماوند کجاست؟کوه دماوند در قسمت مرکزی رشته کوه البرز و در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. کوه دماوند از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد که زمانی که هوا صاف و آفتابی است از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه های دریایی خزر قابل رویت است.

 

 

این قله ی آتشفشانی 38500 سال پیش برای آخرین بار فوران کرده و امکان دارد این اتفاق مجدد رخ دهد. قطر دهانی قله دماوند از یخ پوشیده شده است و به 400 متر می رسد.

 

کوه دماوند



پایگاه ملی داده های علوم زمین ایران و وب گاه رصد خانه زمین ناسا، ارتفاع 5670 متر و 5671 متر را برای این کوه ذکر کرده اند. ارتفاع نسبی دماوند، حدود 4661 متر است که دماوند را در رده دوازدهم بلندترین قله های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار می دهد.

 

آبشار کوه دماوند


کوه دماوند در تاریخ 30 تیر 1387 به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت گردید، شایان به ذکر است که این کوه در سال 1381 به عنوان اثر طبیعی ملی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند در نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. گردشگران تور تهران می توانند به راحتی از طریق جاده هراز خود را به قله برسانند.

 

21111/ش

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها