آخرین اخبار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
فصل قاتل سنگ کلیه فرا رسید / یکبار دو کیلو بخورید و 10 میل را از بین ببرید
بازدید:۲۳۱۰۹
صد آنلاین | خربزه به دلیل داشتن فیبر بالا و اثرات خنک‌کنندگی، حرکات دستگاه گوارش به ویژه روده‌ها را تنظیم  می‌کند و نقش موثری در دفع سنگ کلیه دارد.
کد خبر : ۱۹۶۲۱

به گزارش صد آنلاین ، این میوه خوشمزه و آبدار که بیشتر به واسطه ویژگی آبرسانی و ادرارآوری خود شناخته می‌شود، برای دفع سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید است. انواع ویتامین‌هایA ،D ، C، K و E هم‌چنین سلولز، فیبر، پتاسیم، فسفر و کلسیم در خربزه یافت می‌شود؛ این میوه تابستانی با تحریک گلبول‌های سفید خون، سیستم ایمنی را تقویت و با عفونت‌های داخلی بدن مبارزه می‌کند.

 


 
 

علاوه بر این وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، خربزه را به یک خوراکی مناسب برای پیشگیری از پیری زودرس و سرطان تبدیل کرده است. پتاسیم موجود در آن از آسیب‌های ناشی از مازاد سدیم جلوگیری می‌کند و با کنترل فشار خون و رقیق‌کردن آن از تصلب شرایین و لخته‌شدن خون پیشگیری به عمل می‌آورد. بنابراین مصرف خربزه راهکاری مؤثر برای داشتن قلبی سالم و دوری از سکته قلبی است.

 

خواص خربزه در طب سنتی برای سرماخوردگی (+مزاج و مصلح خربزه)

 از سوی دیگر  پتاسیم این میوه دوست‌داشتنی به حفظ تعادل ضربان قلب و افزایش اکسیژن ذخیره‌شده در مغز کمک می‌کند که این موضوع نقش مهمی در افزایش تمرکز، کاهش اضطراب و برطرف‌کردن اختلالات خواب دارد. خواص ضدالتهابی خربزه نیز  با کاهش استرس اکسیداتیو در استخوان‌ها و مفاصل از بروز التهاب پیشگیری می‌کند.

 

 

خربزه به دلیل داشتن فیبر بالا و اثرات خنک‌کنندگی، حرکات دستگاه گوارش به ویژه روده‌ها را تنظیم  و سلامت بدن را تضمین می‌کند. این میوه تابستانی با تغذیه و آبرسانی پوست، افزایش چین و چروک‌ها را مهار می‌کند و با حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، موجب شفافیت، لطافت و جوانی آن می‌شود. از دیگر فواید خربزه کمک به شکل‌گیری کلاژن برای بازسازی پوست، تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش آن است.

 

 

 آب خربزه نیز برای درمان سوختگی‌ و خراش‌های سطحی، برطرف کردن کک مک و درمان اگزما بسیار مفید است اما قند بالای آن سبب می‌شود که میوه‌ای مناسب برای مبتلایان به دیابت و افراد چاق نباشد. با توجه به خاصیت خلط‌آوری و ایجاد درد در قفسه سینه، این میوه نباید در دوران سرماخوردگی مصرف شود.  

 

5 خاصیت مهم خربزه : 

 

 

۱. تنظیم فشار خون

از آنجا که خربزه حاوی حجم پایینی از سدیم و حجم بالاتری از پتاسیم است و فیبر غذایی بالایی را هم در خود جای داده، بنابراین مصرف آن می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. به همین دلیل هم معمولا به افراد مبتلا به فشار خون بالا یا افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود که در فصل تابستان حتما به‌صورت روزانه یا حداقل ۴ روز در هفته خربزه مصرف کنند.

 

 

۲. کمک به کاهش وزن

خربزه آب فراوانی را در بافتش جای داده است و مصرف آن کالری محدودی به بدن می‌رساند. از این‌رو، افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند، می‌توانند از خربزه به‌عنوان یک میان‌وعده کم‌کالری و مغذی کمک بگیرند. مصرف خربزه حدود یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی اصلی می‌تواند به پر شدن حجم معده و کاهش اشتها برای پرخوری کمک کند.

 

 

۳. افزایش قدرت سیستم ایمنی

از آنجایی که خربزه دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین C، ویتامین B ۶، اسید پانتوتنیک و پتاسیم است، بنابراین مصرف منظم خربزه می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و بهبود خون‌رسانی در بدن کمک کند. اگر می‌خواهید در فصل تابستان دچار ضعف ایمنی ناشی از گرما نشوید، توصیه می‌کنیم که خربزه را در میان‌وعده عصرگاهی روزانه تان قرار دهید.

 

 

۴. کمک به تنظیم کلسترول خون

خربزه دارای کالری پایین و فیبر غذایی بسیار بالایی است. مصرف روزانه خربزه می‌تواند از طریق کاهش سطح LDL خون به پیشگیری از بالا رفتن کلسترول خون کمک کند و راهی برای تنظیم سطح کلسترول خون، مخصوصا در بیماران قلبی‌ـ‌عروقی باشد.

 

۵ خاصیت شگفت‌انگیز خربزه که نمی‌دانستید

 

۵. کمک به تنظیم قند خون

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از مصرف خانواده ملون‌ها به بهانه قند بالای آن‌ها خودداری می‌کنند. اما بهتر است بدانید که مصرف متعادل خربزه نه‌تن‌ها باعث افزایش قند خون نمی‌شود بلکه به‌دلیل داشتن فیبر و آب فراوان می‌تواند به تنظیم قند خون هم کمک کند. یک برش متوسط خربزه می‌تواند میان‌وعده مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

 

ع/32222

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها