به گزارش صد آنلاین، به مناسبت هفته پژوهش، دکتر احمد یحیایی ایلهای در یادداشتی با عنوان «تحلیل نقش تحقیق در تصمیمسازی روابطعمومی» به تبیین ضرورت بازگشت روابطعمومیها به مسیر دادهمحور و مبتنی بر مطالعه پرداخت. او روابطعمومیِ حرفهای را نهادی تصمیمساز دانست که بدون تحقیق و تحلیل نمیتواند در جهت توسعه و تحول سازمانی حرکت کند.
وی در این یادداشت نوشته است :
1. انجمن بینالمللی روابطعمومی (IPRA) در نشست هیئتمدیره خود در سپتامبر ۲۰۱۹ : روابطعمومی یک شیوه مدیریت تصمیمگیری است که وظیفه ایجاد روابط و منافع بین سازمانها و مخاطبان آنها را بر عهده دارد و این امر بر پایه انتقال اطلاعات از طریق روشهای ارتباطی اخلاقی و قابل اعتماد انجام میشود.
2.انجمن روابطعمومی آمریکا (PRSA) : روابط عمومی یک فرآیند ارتباطی استراتژیک است که روابط سودمند متقابل بین سازمان و مخاطبان را ایجاد میکند.
آخرین تعاریف بین المللی از دو نهاد معتبر بین المللی تاکید دارد که روابط عمومی نهادی راهبردی است؛ نهاد و سازو کاری که می تواند با اثرگذاری بر تصمیمات راهبردی سازمان نقش آفرینی مثبت بر آینده سازمان داشته باشد.اما اثرگذاری بر تصمیمات راهبردی امکان پذیر نیست مگر بر مبنای تحقیق و تحلیل.
نگاهی به دهه های اخیر روابط عمومی ایران به وضوح نشان می دهد که سالهاست که روابط عمومی در کشور ما از تحقیق و تحلیل دور شده است و بر مدار نظرات و سلایق و در بهترین وضعیت آن تجربیات شخصی روزگار می گذراند.
پژوهش های بنیادی درباره روابط عمومی از سوی دانشگاهها و ارگانهای بالادستی انجام نمی گیرد و در سوی دیگر روابط عمومی ها درگیر کارهای روزمره و بی توجه به پژوهش های میدانی و کاربردی هستند.
حال اگر قرار است روابط عمومی تصمیم ساز باشد، پژوهش اساس تصمیم سازی است زیرا پژوهش زیربنای راه حلهای حرفه ای و علمی است و بدون آن دستیابی به این ماموریت امکان پذیر نیست.
اکنون بطور ویژه انجام پژوهش های مسئله محور در روابط عمومی ایران لازم است. روابط عمومی مسئله های ملی دارد و نهادهای بالادستی بایستی تحقیق و تحلیل را جدی بگیرند و مسیر عملیات روابط عمومی را از این طریق هموار و بهبود ببخشند. اهمیت به پژوهش یعنی توجه به علم و اهمیت دادن به علم یعنی توسعه کشور.
زیرا اساس توسعه پایدار توسعه علمی است و اساس توسعه علمی، تحقیق و تحلیل است. پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار میآید و کار بر اساس پژوهش محوری در هر زمینه ای از جمله روابط عمومی به بهبود راهکارها و راه حل ها منجر میشود.
پژوهش بایستی سنگ بنای هرگونه تصمیمسازی و تصمیمگیری استراتژیک قرار گیرد. بیاییم بهترین راهها را از طریق پژوهش پیدا کنیم زیرا:
1) پژوهش راه را از بی راه جدا می کند.
2) پژوهش راه حل های جدید را شناسایی می کند.
3) پژوهش دامنه فکری را توسعه می دهد.
4) پژوهش قدرت تشخیص را افزایش می دهد.
5) پژوهش راه حل های تازه خلق می کند.
6) پژوهش به حل مسئله کمک میکند.
7) پژوهش کیفیت را صد برابر می کند.