به گزارش صد آنلاین ،در سالهای اخیر شاهد افزایش تماسهای مشکوک و کلاهبرداریهایی با پوشش سازمانهای بیمهگر بودهایم.
در این تماسها افراد سودجو با معرفی خود بهعنوان نمایندگان نهادهای بیمهای، تلاش میکنند شهروندان را فریب داده و مبالغی را از آنان دریافت کنند.
جزئیات تماس کلاهبردار با یک شهروند
در این زمینه یکی از مخاطبان با بیان تجربه شخصی خود اعلام کرد که صبح امروز فردی با او تماس گرفته و مدعی شده است که امکان دریافت هزینه خدمات درمانیای که فرد میتوانسته در دوران شیوع کرونا از آنها استفاده کند اما نکرده است، اکنون در قالب دریافت حقوق و مزایا برای او فراهم شده است. فرد تماسگیرنده طی اظهاراتی بیاساس مدعی شده که مبالغی که در صندوق بیمه فرد راکد مانده بود، توسط دولت قابل آزادسازی است و میتواند به حساب او بازگردانده شود.
این مخاطب گفت: فرد تماسگیرنده ادعا کرد که مجموع مبالغ خدمات درمانی قابل ارائه به من به حدود ۳۸۰ میلیون تومان رسیده است که میتوانم این پول را از دو روش دریافت کنم؛ یکی اینکه یکجا این مبلغ را دریافت کنم و یا این که بهصورت حقوق ماهانه آن را دریافت کنم. سپس به من اعلام کرد که شرط پرداخت این وجه به بنده، این است که مبلغ ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به عنوان «ضمانت» به یک شماره کارت که اعلام کرد پرداخت کنم.
وی ادامه داد: تماسگیرنده همچنین تأکید کرد که مهلت این فرایند «امروز و بهعنوان آخرین فرصت» تعیین شده و حتی به بهانههایی مانند «ثبت آدرس منزل»، «انجام کارهای مالیاتی» و «قطعی برق تا یک ساعت دیگر» سعی در ایجاد فشار روانی برای واریز وجه فوری داشت. این فرد تماس گیرنده برای جلب اعتماد بیشتر، از من خواست که آدرس منزل خود را به طور دقیق به او اعلام کنم تا از طریق پست، مدارک موردنیاز برای دریافت ۳۸۰ میلیون تومان وجه از بیمه را برای من ارسال کنند.
سپس تأکید کرد که در صورتی که ظرف یک ساعت آینده، مبلغ ۷ میلیون تومانی را به حساب گفته شده واریز نکنم این طرح برای همیشه لغو خواهد شد و امکان دریافت ۳۸۰ میلیون تومان را نخواهم داشت اما در صورت واریز وجه برای حساب اعلام شده، میتوانم ۳۸۰ میلیون تومان را در قالب حقوق ماهانه یا به صورت یکجا از کانون بازنشستگان دریافت کنم!»
شماره حساب شخصی بود، نه سازمانی!
پس از بررسیها مشخص شد که شماره حسابی که فرد تماس گیرنده اعلام و درخواست واریز ۷ میلیون تومان کرده، یک شماره حساب شخصی است و مربوط به سازمان خاصی نیست.
همچنین زمانی که مخاطب از فرد تماسگیرنده درخواست کرده که نشانیای برای مراجعه حضوری جهت دریافت این خدمات ارائه کند، فرد تماسگیرنده از این کار امتناع کرده و گفته باتوجه به این که فرصت زیادی برای پرداخت مبلغ وجود ندارد، در صورت مراجعه حضوری امکان استفاده از این طرح فراهم نخواهد شد!
تامین اجتماعی به هیچ وجه با بیمهشدگان و بازنشستگان تماس نمیگیرد
در پی این ماجرا، خبرنگار موضوع را از سازمان بیمه تأمین اجتماعی پیگیری کرد و روابط عمومی این سازمان اعلام کرد که سازمان تأمین اجتماعی به هیچ وجه با بیمهشدگان و بازنشستگان این سازمان، تماس تلفنی حاصل نمیکند و هرگونه تماس تلفنی با ادعای تماس از سوی بیمه، کذب است و مردم میتوانند موارد این چنینی را به شماره ۱۴۲۰ (مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی) اعلام و صحت اطلاعات ارائه شده را از طریق تماس با این شماره پیگیری کنند.
اعتماد نکنید ؛ کلاهبرداران اطلاعات شخصی شما را در اختیار دارند!
این سازمان پیش از این نیز طی اطلاعیههای متعدد تأکید و اعلام کرده است که سازمان تأمین اجتماعی و شعب تابعه آن هیچگونه تماس و ارتباط تلفنی با بیمهشدگان برای امور بیمهای و درمانی در قبال درخواست وجه نداشته و ندارد و همه خدمات بیمهای و درمانی این سازمان در قالب مراجعه حضوری مخاطبان به شعب و کارگزاریهای این سازمان یا استفاده بیمهشدگان، کارفرمایان و بازنشستگان از سامانه خدمات غیرحضوری سازمان انجام میشود.
سازمان تأمیناجتماعی به بیمهشدگان و بازنشستگان هشدار داده حتی در صورتیکه کلاهبرداران در تماس تلفنی یا مراجعه حضوری، برخی اطلاعات شخصی ایشان را اعلام کردند، به هیج وجه به آنها اعتماد نکنند و هیچ وجهی را به آنها در برابر ارائه کارت سلامت، کارت بیمه یا هر نوع خدمت دیگر پرداخت نکنند؛ چراکه ارتباطات این سازمان با بیمهشدگان و بازنشستگان صرفاً در قالب مراجعه بیمهشده به شعب و کارگزاریهای رسمی یا استفاده ایشان از سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir یا برنامه کاربردی (اپلیکیشن) “تأمین من” ساماندهی میشود و این سازمان در قبال هیچ خدمت درمانی یا بیمهای، از بیمهشدگان درخواست تلفنی واریز وجه به حسابهای نامشخص ندارد./