علیرضا راستیار مدیرکل دفتر امور راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری، طول راههای روستایی آسفالت در کشور را حدود ۱۱۳ هزار کیلومتر اعلام کرد و یادآور شد: ۳۷ هزار کیلومتر راه با مشخصات فرعی در کشور وجود دارد که در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد راههای کشور را شامل میشود.
وی با اشاره به آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ و وجود پنج هزار و ۶۳۴ روستا با بیش از ۲۰ خانوار با حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، فاقد راه آسفالته بوده که در دستور کار قرار دارند.
مدیرکل دفتر امور راههای فرعی و روستایی خاطرنشان کرد: بیشترین روستاهای فاقد راه آسفالت در استانهای سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و خوزستان قرار دارند که شاخص برخورداری آنها پائینتر از میانگین کشوری است.
راستیار درباره میزان تحقق اهداف امسال ادامه داد: با توجه به آغاز عملیات اجرایی از اردیبهشتماه، در حوزه ساخت راههای روستایی تا پایان تیرماه ۶۵۰ کیلومتر راه احداث شده است.
روستاهای بدون راه در مناطق کوهستانی قرار دارند
وی درباره رشد پنج درصدی عملکرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: بخش زیادی از روستاهای فاقد راه، در مناطق کوهستانی و صعبالعبور قرار دارند که اجرای پروژه در آنها به دلیل حجم بالای عملیات و نیاز به منابع مالی قابل توجه، دشوارتر است، با این حال سیاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزایش هدفگذاری ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در سال است.
مدیرکل دفتر امور راههای فرعی و روستایی گفت: در حوزه نگهداری راههای روستایی که شامل ۱۱۳ هزار کیلومتر مسیر آسفالت است، تاکنون قریب به ۱۰۶۶ کیلومتر از هدف سه هزار کیلومتری امسال محقق شده است.
راستیار ادامه داد: در حوزه راههای فرعی که ۳۷ هزار کیلومتر از شبکه جادهای کشور را شامل میشود، ۹۰۹ کیلومتر از هدفگذاری امسال به انجام رسیده است.
خیرین راهساز معافیت مالیاتی میگیرند
مدیرکل دفتر امور راههای فرعی و روستایی با اشاره به ظرفیتهای قانونی جدید در برنامه هفتم توسعه و بر اساس بند «خ» ماده ۲۰، از امکان استفاده از مشارکت خیرین و پیمانکاران فعال در پروژههای عمرانی کشور برای توسعه راههای روستایی خبر داد که خیرین میتوانند با اجرای پروژههای راهسازی روستایی، از معافیتهای مالیاتی برخوردار شوند.
راستیار افزود: دولت نیز در این قانون امکان کسر هزینههای پیمانکاران از مالیات را فراهم کرده که رویکردی حمایتی و متفاوت در حوزه توسعه راههای روستایی به شمار میرود.
ورود خیرین به راهسازی بلامانع شد
به گفته وی، موانع قانونی فعالیت خیرین در این بخش برطرف شده و حتی آییننامه اجرایی آن نیز تدوین و ابلاغ شده و خیرین میتوانند بهطور مستقیم وارد حوزه توسعه شبکه راههای فرعی و روستایی شوند.