آخرین اخبار
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷
لایحه اساسنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور+متن
بازدید:۷۳۳
صد آنلاین | لایحه اساسنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور (نامه شماره  ۶۰۷۶۳/۳۸۶۲۹ مورخ ۱۴۰۲/۳/۶)
کد خبر : ۱۷۸۷۵

لایحه اساسنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور (نامه شماره  ۶۰۷۶۳/۳۸۶۲۹ مورخ ۱۴۰۲/۳/۶)

 


جناب آقای دکتر قالیباف

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام، لایحه “اساسنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور” که به پیشنهاد وزارت کشور در جلسه ۱۴۰۲/۲/۲۴ هیئت وزیران به تصویب رسیده است برای انجام تشریفات قانونی به پیوست تقدیم می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور

 

 


مقدمه توجیهی

نظر به تکلیف مندرج در تبصره ماده (۱۵) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها -مصوب ۱۴۰۱- مبنی بر تهیه اساسنامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به عنوان مؤسسه دولتی وابسته به وزارت کشور توسط هیئت وزیران لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم می‌شود.

لایحه اساسنامه سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور
ماده ۱- به منظور هماهنگی، هدایت، نظارت، راهبری و پشتیبانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مؤسسات شرکت‌ها و سازمانهای وابسته به آنها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که در این اساسنامه به اختصار “سازمان نامیده می‌شود دارای شخصیت حقوقی مستقل به عنوان مؤسسه دولتی وابسته به وزارت کشور طبق قوانین و مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه اداره می‌شود.

ماده ۲- مرکز سازمان در تهران است و وظایف استانی آن از طریق استانداریها  انجام می‌شود.

ماده ۳- سازمان برای مدت نامحدود تشکیل می‌گردد و انحلال آن فقط به موجب قانون قابل انجام است.

ماده ۴- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است:

۱- بررسی و تدوین خط مشی و آیین نامه های مورد نیاز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، در حوزه‌های اداری، مالی، استخدامی، تشکیلات جبران خدمت و ساماندهی نیروی انسانی، با رعایت قوانین و مقررات مربوط جهت تصویب در مراجع ذی صلاح.

۲- برنامه ریزی و اجرای برنامه های مرتبط با امور توسعه فناوری، آموزشی، پژوهشی، تولید محتوا نشر و ترویج یافته ها در امور مدیریت شهری و روستایی و همکاری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی

۳- بررسی قوانین و مقررات امور مدیریت شهری و روستایی و پیشنهاد تنقیح، اصلاح و تدوین مقررات مناسب به مراجع ذیربط.

۴- راهبری، پشتیبانی و نظارت بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حوزه هایی از قبیل حمل و نقل و شد آمد ترافیک عمران و شهرسازی و بافتهای ناکارآمد شهری و روستایی و  امور فرهنگی و اجتماعی

۵- راهبری در زمینه ،ایجاد توسعه و بهره برداری از سامانه های هوشمند و الکترونیکی در سطوح ملی و محلی در امور مرتبط با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط

۶- بررسی و جمع آوری اطلاعات و آمارهای مربوط به شاخص‌های عمران، توسعه شهری و روستایی جهت طراحی و برنامه ریزی و بهبود امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

۷- برنامه ریزی و توزیع اعتبارات و وجوه متمرکز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که طبق قوانین مربوط در اختیار وزارت کشور سازمان) قرار می‌گیرد.

۶- قبول نمایندگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای انجام معاملات آنها و نیز جهت خرید یا واردات تجهیزات و ماشین آلات عمرانی یا خدماتی یا ایمنی به صورت متمرکز از محل منابع مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که در اختیار سازمان می‌باشد با رعایت قوانین و مقررات مربوط

۹- نمایندگی وزارت کشور جهت عضویت و شرکت در کمیسیونها کارگروه (کمیته)ها جلسات هیئت‌ها و شوراهای مرتبط با وظایف

۱۰- هماهنگی برای ایجاد ارتباط داخلی و بین‌المللی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با رعایت قوانین و مقررات

۱۱- راهبری و بسترسازی برای کمک و ارائه تسهیلات و اتخاذ سازوکارهای لازم به منظور سرمایه گذاری و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع پیش بینی شده در قوانین و مقررات

۱۲- جذب به جز سپرده گیری و هدایت منابع دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی برای شهرداری‌ها و دهیاریها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۳- پشتیبانی و کمک های فنی، تخصصی، مالی، حقوقی، تجهیزاتی و ماشین آلاتی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در چهارچوب قوانین و مقررات

۱۴- بازرسی و ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

۱۵- معاضدت حقوقی و قضایی شهرداریها و دهیاری‌ها از طریق مشاوره و راهنمایی آنها حسب مورد.

۱۶- انجام وظایف و تکالیف قانونی محوله به وزارت کشور در حوزه امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با موافقت وزیر کشور مطابق قوانین و مقررات.

ماده ۵- رییس سازمان به عنوان معاون وزیر و با حکم وزیر کشور منصوب و در برابر وی مسئول بوده و در چهارچوب قوانین و مقررات اداره سازمان را بر عهده دارد.

ماده ۶- وظایف و اختیارات رییس سازمان به شرح زیر است:

۱- اجرای سیاست‌ها و خط مشی‌های کلان ابلاغی سازمان

۲- مدیریت و راهبری امور اداری و اجرایی سازمان

۳- تهیه و تنظیم بودجه و برنامه سالانه سازمان و ارائه به مراجع ذی صلاح جهت  تصويب.

۴- انجام امور مالی معاملاتی و عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۵- نمایندگی قانونی سازمان در مراجع اداری و قضایی برای دفاع از حقوق سازمان و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری، حقوقی و اداری با حق توکیل به غیر.

۶- تهیه و تدوین نمودار و ساختار تشکیلاتی و برنامه نیروی انسانی سازمان برای تصویب در مرجع ذی ربط

۷- ابلاغ بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های اجرایی در رابطه با امور محوله به سازمان در چهارچوب مفاد این اساسنامه

۸- اهدا یا قبول هدایای بلاعوض به نام سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه

۹- انجام سایر امور محوله از سوی وزیر کشور و سایر اموری که به موجب قوانین و مقررات به عهده سازمان محول می‌شود.

ماده ۷- منابع مالی سازمان به شرح زیر است:

۱- اعتبارات دولتی پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی

۲- هدایا و کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و بین‌المللی مطابق با قوانین و مقررات مربوط

ماده ۸- کلیه امور مالی معاملاتی اداری و استخدامی سازمان تابع قوانین و مقررات مؤسسات دولتی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.

رییس جمهور- وزیر کشور

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها