نوراحمد لطیفی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خدمات سلامت در دنیا ارتباط مستقیم با علم، دانش و تجهیزات دارد و ایران به لحاظ دانش پزشکی در سطح بینالمللی در رتبههای برتر جهانی قرار دارد، اما متأسفانه در سالهای اخیر افراد سودجو و غیرمتخصص با وجود نداشتن اعتبار علمی و رسمی در نظام سلامت، با ارائه خدمات غیرمرتبط یا با کیفیت نامناسب؛ این بازار را دچار چالش کردهاند که نتیجه آن طول کشیدن روند درمان و ایجاد نارضایتی در برخی گردشگران سلامت بوده است.
عضو انجمن خدمات بین المللی سلامت ایران افزود: بر اساس تجربه علمی می گویم که میتوانیم خدمات پزشکی را در سطح کشورهای مطرح دنیا مانند آمریکا در کشور خودمان ارائه بدهیم؛ ولی متأسفانه عملکرد نامطلوب و نامناسب افراد غیر مسئول، موجب گمراهی بیماران خارجی شده و آنان را به جاهایی هدایت میکنند که خدمات مناسبی نمیگیرند.
لطیفی ادامه داد: به عنوان یک پزشک و استاد دانشگاه بارها شاهد استیصال بیماران بسیار نیازمند از کشورهای مختلف بودم که به دلیل دریافت خدمات نامطلوب پزشکی، خطا یا قصور با عوارض بسیار شدید به بیمارستان حضرت فاطمه (س) که یک مرکز دانشگاهی است، مراجعه کردند. این در حالی است که بخش دولتی، دانشگاهی و خصوصی ما در این حوزه پتانسیل بسیار بالایی هم به لحاظ تجهیزات و هم به لحاظ متخصصان ورزیده دارد و تاکنون خدمات بسیار ارزندهای را ارائه داده است. به همین دلیل معتقدم نیاز به تشکلی است که این خدمات را ساماندهی و یک برند پزشکی سلامت بینالملل معتبر را به کشور و دنیا معرفی کند.
وی بر ساماندهی حوزه گردشگری سلامت تاکید کرد و گفت: انجمن خدمات بینالمللی سلامت ایران، به عنوان تنها تشکل اقتصادی حوزه خدمات بینالمللی سلامت، به طور قانونی و رسمی در اتاق بازرگانی ایران ثبت شده است و با بیش از یک دهه فعالیت برای همسان سازی و هماهنگی فعالان این حوزه تلاش کرده و همکاری مناسبی هم با بخشهای سیاستگذاری دارد. از اینرو میتواند خدمات مطلوب را شناسایی و به بیماران داخلی و خارجی که میخواهند خدمات سلامت بگیرند، ارائه دهد.
لطیفی افزود: انجمن خدمات بینالمللی سلامت ایران، این پتانسیل را دارد که بهترین خدمات را هم به بیماران داخل کشور و هم بیماران خارجی معرفی کند. تقویت انجمن خدمات بین الملل سلامت ایران باعث شناساندن خدمات تشخیصی، درمانی و مداخلهای ایران به عنوان یک برند قابل اعتماد در بازارهای هدف خواهد بود که بازخورد آن رضایت بیماران خارجی و تبلیغی برای کشوراست.