به گزارش صد آنلاین, بعد از اتمام سریال محبوب «پایتخت۷» که با استقبال بیسابقه مردم مواجه شد و همزمان با انتقادات گسترده منتقدان از صداوسیما بهخاطر سیاست حذف چهرههای محبوب و کاربلد از برنامهسازی، نظرسنجی سایت اطلاعاتآنلاین نشان میدهد تنها حدود ۱۰ درصد مردم ویژهبرنامههای نوروزی تلویزیون را تماشا کردهاند. این در حالی است که تلویزیون بعد از ۳ سال برنامهریزی برای «سند تحول»، امسال ظاهرا با دست پر وارد عرصه برنامهسازی شده تا شاید تلاقی رمضان و نوروز، افت شدید مخاطب تلویزیون را جبران کند؛ اتفاقی که ظاهرا فقط با پخش پایتخت رخ داده که دست بر قضا ارتباطی با مدیریت تحولی آقایان جبلی و جلیلی در سازمان صداوسیما ندارد.
اگرچه دلسوزان رسانه ملی همواره در محافل عمومی و خصوصی به مدیریت تحولی ۳-۴سال اخیر تذکر و ریزش مخاطب و به تبع آن کاهش سرمایه اجتماعی تلویزیون و رادیو را هشدار داده بودند، اما گویا لازم بود با اتفاقی چون پخش سریال پایتخت -با همه ضعفها و حاشیهها- مدیران تحولگرا که دنبال اختراع چرخ از ابتدا بودند شیرفهم شوند که رسانه یک تخصص است که با کلاس درس و تریبون سخنرانی فرسنگها فاصله دارد.
سایت اطلاعاتآنلاین از کاربران خود پرسید «چه نسبتی با برنامههای نوروز ۱۴۰۴ تلویزیون دارید؟»؛ بیش از ۱۵هزار کاربر منحصربهفرد در نظرسنجی شرکت کردند که نتایج جالب و بهنظر منطبق با واقعیت میدانی دارد که البته مدیران صداوسیما آن را قبول ندارند؛ حدود ۱۰ درصد کاربران مخاطبِ تمام ویژهبرنامههای نوروزی صداوسیما بودهاند و در عوض ۶۲ درصد پاسخدهندگان تلویزیون را فقط بهخاطر «پایتخت» روشن کردهاند و تاسفبار اینکه نزدیک به ۳۰درصد با وجود پخش سریال محبوب «پایتخت» همچنان با تلویزیون قهرند!
اعداد این نظرسنجی که به طور ملموسی با نظرات کاربران و مردم معمولی کوچه و خیابان همخوانی دارد، ضرورت توجه به ساختار تولیدات فرهنگی-هنری بهویژه توجه به نظر و علایق مردم را بار دیگر گوشزد میکند؛ اگر البته گوش شنوا و اراده واقعی برای توجه به این پیام باشد.