به گزارش صد آنلاین، گوشهای از خیابان و کوچههای شهر از دستشان در امان نمانده است و موتوسواران متخلف نهتنها جان عابران شهر را به لب آوردهاند بلکه با ویراژهای مرگآور، جان خود را کف دستشان گذاشتهاند.
نمودار آمار مرگومیر موتورسوارها و میزان تخلف رانندگان این وسیله، سالهاست که با یک شیب تند رو به بالا در حرکت است، اما هنوز هشدارها از خطر مرگ، گوش شنوایی ندارد و نیم نگاهی به رده سنی جانباختگان نشان میدهد که موتورسیکلت هنوز هم قاتل جوانان است.
علاقه به موتورسیکلت در کنار ثبت آمار ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار موتورسیکلت در سطح کشور نشان میدهد که باید منتظر ثبت رکوردی جدید در مورد تعداد موتورسوارها بود؛ چون ترافیک شهرهای بزرگ و گرانی خودرو دلیل قانعکنندهای است که هر شهروندی سراغ گزینه موتورسواری برود.
برای درک میزان علاقه ایرانیها به موتور میتوان به اطلاعات سرهنگ وحیدرضا بای، رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا تکیه کرد: « تقریباً ۵۰ درصد از خانوادههای ایرانی دارای خودروی شخصی هستند و بیش از ۹۰ درصد حملونقل بار و مسافر در کشور با استفاده از وسایل نقلیه موتوری انجام میشود.»
«براساس آمار و تحلیلهای صورتگرفته، در تصادفات نوروزی سال 1404، 37درصد از جانباختگان موتورسوار 20تا 30ساله و 16درصد زیر 20سال بودهاند.» ارائه این آمار از سوی سرهنگ کشیر، معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ، زنگ خطر را برای نسل جوان به صدا درآورد و به این ترتیب باید گفت که 53درصد آمارهای مرگومیر موتورسواران تهران در این بازه زمانی به نام جوانان زیر 30سال ثبت شده است.
کمتر موتورسواری هست که خود را پایبند به قانون بداند و همین نگاه موجب شده است تا آمارهای بالایی در تصادف و مصدومیت با نام موتورسواران گره بخورد؛ درست مانند آماری که سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: « در 20روز ابتدایی فروردین سال 1404 یکهزار و 145فقره تصادف با محوریت موتورسیکلتها رخ داده است.»
برای داشتن دید کلی از آمار و ارقام تصادف موتورسوارها در کشور بهتر است نیمنگاهی به آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی در فاصله زمانی سالهای 1396تا 1400داشت: