به گزارش صدآنلاین، در این مطلب به بررسی فتوای چندین مرجع تقلید در مورد حکم شیاف زدن برای روزهدار پرداختهایم.
1. حکم شیاف زدن در فتوای امام خمینی (ره): امام خمینی (ره) در فتوای خود میفرمایند که «اماله کردن با مایعات روزه را باطل میکند، اما استعمال شیافهای جامد برای درمان (مداوا) هیچگونه اشکالی ندارد و روزه را باطل نمیکند». بنابراین، استفاده از شیافهای مسکن یا درمانی مانند شیاف دیکلوفناک روزه را باطل نمیکند. اما استفاده از شیافهایی که برای نعشه شدن یا تغذیه از این مجرا استفاده میشود، باید اجتناب کرد.
2. نظر آیتالله مکارم شیرازی: آیتالله مکارم شیرازی نیز مصرف شیافهای درمانی را اشکالی ندارد و تنها در صورتی که شیاف برای تغذیه باشد، باید از آن اجتناب کرد. استفاده از شیاف برای درمان بهتر است که در مواقع ضروری انجام شود تا از کراهت آن کاسته شود.
3. فتوای آیتالله سیستانی: آیتالله سیستانی مصرف شیافهای جامد برای درمان را مجاز میداند، اما بهطور کلی استعمال شیاف را مکروه میداند و توصیه میکند که این کار فقط در مواقع ضروری انجام شود.
4. حکم آیتالله خامنهای: آیتالله خامنهای نیز در فتوای خود میفرمایند که استفاده از شیافهای درمانی هیچگونه مشکلی ندارد و روزه را باطل نمیکند. اما همانند دیگر مراجع، از استفاده از شیافهایی که برای تغذیه یا لذتجویی استفاده میشود باید خودداری کرد.
نتیجهگیری: به طور کلی، استفاده از شیافهای جامد که برای درمان به کار میروند، روزه را باطل نمیکند، اما باید از استفاده از شیافهایی که برای تغذیه یا نعشه شدن هستند پرهیز کرد. در تمام موارد، بهتر است از مراجع تقلید خود مشورت کنید و در مواقع اضطراری از این شیافها استفاده کنید.