به گزارش صدآنلاین، تشکری هاشمی با اشاره به دلایل افزایش نرخ عوارض، تأکید کرد که تعیین این نرخ بر اساس ماهیت محدودههای طرح ترافیک، میزان واقعی عارضه ناشی از تردد خودروهای شخصی و همچنین لزوم کاهش ورود خودروها به این مناطق صورت گرفته است. وی افزود که شورای شهر، سیاست خود را بر کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تشویق مردم به استفاده از حملونقل عمومی قرار داده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به محدودیت ورود پلاکهای غیر تهرانی به محدوده طرح ترافیک اظهار داشت که در حال حاضر، تنها دو درصد از خودروهای تهرانی مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند و ۹۸ درصد دیگر به دلیل محدودیتهای موجود، امکان ورود ندارند.
وی در ادامه افزود که این محدودیتها با توسعه شبکه گسترده مترو و اتوبوسرانی جبران شده است. او همچنین به نمونههایی از اجرای محدودیتهای ترافیکی در دیگر شهرهای جهان اشاره کرد و گفت: «در شهرهایی مانند پکن، قیمت یک پلاک خودرو از قیمت خود خودرو بیشتر است و سالانه فقط به تعداد محدودی خودرو اجازه ورود به ناوگان حملونقل این شهر داده میشود.»
تشکری هاشمی تأکید کرد که ساختار سنتی و قدیمی طرح ترافیک دیگر پاسخگوی بحران هسته مرکزی شهر نیست و بر اساس مصوبات برنامه چهارم توسعه، این طرح نیازمند بازنگری است. شورای ترافیک نیز بر اساس قانون، محدودیتهای زمانی، مکانی، تعداد و نوع خودرو را در این محدوده اعمال کرده است.
وی در خصوص دریافت عوارض از خودروهای دارای پلاک شهرستان اظهار داشت که نباید به این مسئله از منظر عدالت صرف نگاه کرد، بلکه عوارض یکی از ابزارهای مدیریت ترافیک شهری است.
تشکری هاشمی همچنین به چالشهای وصول عوارض از خودروهای غیربومی اشاره کرد و گفت که عدم امکان دریافت عوارض طرح ترافیک تهران در سایر شهرهای کشور باعث سوءاستفاده و تخلفات گسترده در پایتخت شده است. وی بر لزوم همکاری دولت برای رفع این نابسامانی تأکید کرد تا از تخلفات جلوگیری شود و عدالت در پرداخت عوارض برقرار گردد.