به گزارش صدآنلاین، داغ شدن موتور یا بالا رفتن آمپر آب یکی از مشکلات رایجی است که در فصل گرما رانندگان را به دردسر میاندازد. این مشکل ممکن است به دلایل ساده یا پیچیدهای اتفاق بیفتد و در صورت بیتوجهی به آن، میتواند آسیبهای جدی به موتور خودرو وارد کند. در این مقاله، دلایل داغ شدن موتور و اقدامات لازم برای پیشگیری از آن را بررسی میکنیم.
در بیشتر خودروها، دمای نرمال موتور باید بین 90 تا 100 درجه سانتیگراد باشد. اگر دما بیش از این حد بالا رود، سیستم خنککننده به درستی عمل نمیکند و ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب وارد شود. برای اطمینان از دمای صحیح موتور، بهتر است هنگام رانندگی به آمپر دما توجه کنید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیر عادی، اقدامات لازم را انجام دهید.
خودرو را متوقف کنید
اگر متوجه شدید که دمای موتور بالا رفته، خودرو را متوقف کرده و کاپوت را بالا دهید تا گرما خارج شود. هیچگاه در این وضعیت، رادیاتور را باز نکنید چون فشار سیستم میتواند منجر به سوختگی شود.
بررسی فنهای رادیاتور
اگر فنها به درستی کار نمیکنند، کولر را روشن کرده تا فنها وارد مدار شوند. در صورت عدم کارکرد درست، باید پرههای رادیاتور را با آب تمیز کرده و موتور را خاموش کنید.
بررسی سطح آب سیستم خنککننده
در صورتی که فنها کار میکنند اما دما همچنان بالا است، احتمالاً سطح آب در سیستم خنککننده کم است. موتور را خاموش کرده و آب به رادیاتور اضافه کنید.
هواگیری سیستم
اگر مشکل همچنان برطرف نشد، احتمالاً هوا در سیستم خنککننده وجود دارد که مانع گردش صحیح آب میشود. در این صورت، سیستم باید توسط مکانیک هواگیری شود.
بررسی سیستم خنککننده و رادیاتور
هر دو سال یکبار مایع خنککننده را تعویض کرده و از عدم نشتی در سیستم مطمئن شوید.
چک کردن میزان آب سیستم خنککننده
هر هفته سطح آب سیستم خنککننده را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تکمیل کنید.
تمیز کردن پرههای رادیاتور
سالی یکبار پرههای رادیاتور را تمیز کنید تا از مسدود نشدن مجاری عبور آب و کاهش کارایی سیستم جلوگیری شود.
بررسی عملکرد فنها
مطمئن شوید که فنهای رادیاتور بهدرستی کار میکنند. اگر کولر را روشن میکنید، از پر بودن گاز کولر اطمینان حاصل کنید تا فنها بهدرستی عمل کنند.
هواگیری سیستم خنککننده
برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در گردش آب، بهتر است هر از گاهی سیستم خنککننده را هواگیری کنید