به گزارش صدآنلاین، در این مقاله، بهترین روشها برای تقویت مهارت دیکته در کودکان ابتدایی را معرفی خواهیم کرد.
اگر کودک شما در دیکته نویسی مشکل دارد، از تنبیه یا سرزنش او خودداری کنید. به جای این کار، به او زمان بیشتری بدهید تا تکالیف خود را با دقت بیشتری انجام دهد و اشتباهاتش را اصلاح کند.
استفاده از رایانه میتواند به کودکان در سازماندهی حروف و نوشتار کمک کند. اگرچه در ابتدا ممکن است برای آنها دشوار باشد، اما به مرور باعث بهبود دیکته نویسی آنها خواهد شد.
کودکان به طور طبیعی با سرعتهای مختلف یاد میگیرند. بنابراین، از فرزندتان توقع نداشته باشید که همیشه کلمات را به درستی بنویسد. تمرین و صبر در این زمینه بسیار مهم است.
کودک شما ممکن است به تمرین بیشتری نیاز داشته باشد. تمرینات مکرر به یادگیری سریعتر و بهتر کلمات کمک میکند. همچنین، صبر و پشتکار شما در این مسیر بسیار ضروری است.
آموزش درست دست گرفتن قلم به کودک کمک میکند تا نوشتن را با دقت بیشتری انجام دهد. مطمئن شوید که کودک مداد را بین انگشت شصت و اشاره نگه دارد و از مدادهای باریک استفاده کند.
هر شب زمان بگذارید و به فرزندتان دیکته بگویید. بعد از تصحیح دیکته، به او فرصت دهید تا دوباره اشتباهات خود را بنویسد. برای جذابتر شدن این فرآیند، میتوانید از ابزارهای نوشتاری مختلف استفاده کنید.
یک متن از کتاب درسی کودک را انتخاب کنید و آن را با غلطهای املایی تایپ کنید. سپس از کودک بخواهید که غلطها را پیدا کرده و اصلاح کند.
برای تقویت دیکته، کلمات و حروفی که فرزندتان به سختی مینویسد را کمرنگ روی کاغذ بنویسید و از او بخواهید که آنها را پررنگ کند.
برای یادگیری بهتر، از بازیهای مختلف استفاده کنید. مثلاً از کودک بخواهید که کلمات را با آب در حیاط خانه بنویسد یا با گچ روی تخته بنویسد.
متنی که به کودک دیکته میدهید باید حاوی جملات باشد و کلماتی از کتاب درسی انتخاب شود. در دیکتههای بعدی، کلماتی که کودک در جلسات قبلی مشکل داشت را دوباره استفاده کنید.
برای معلمان، خواندن دیکته با صدای بلند و آهسته و توجه به دقت دانشآموزان در حین نوشتن، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین از دانشآموزان بخواهید که غلطهای املایی خود را تصحیح کرده و دوباره بنویسند.
با نوشتن کلمات مشابه با حروف همصدا (مانند ص، ث، س) بر روی تخته، از دانشآموزان بخواهید که تفاوتهای آنها را تشخیص دهند و کلمات را به درستی تکمیل کنند.
از دانشآموزان بخواهید که کلمهای را که روی تخته نوشته شده با انگشت خود در هوا بنویسند و سپس آن را در جملهای مناسب به کار ببرند.