به گزارش صدآنلاین، سال گذشته، بهدنبال کمبود عرضه و افزایش بیرویه قیمتها، دولت اقدام به عرضه لاستیکهای دولتی کرد تا بازار را به تعادل برساند. با گذشت یک سال و افزایش تولید و واردات لاستیک، اکنون بازار به ثبات رسیده است. اما دولت همچنان به عرضه لاستیکهای دولتی ادامه میدهد، که قیمت آنها بهطور غیرمنطقی از قیمتهای بازار آزاد بالاتر است. این موضوع باعث نارضایتی گسترده مصرفکنندگان و فروشندگان شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، محمدرضا آلسارا، با تاکید بر این که بازار هیچ کمبودی ندارد، بیان کرده است که ادامه توزیع لاستیک از طریق سامانه جامع تجارت منطقی به نظر نمیرسد. در این راستا، اتحادیه اخیراً نامهای به اتاق اصناف کشور ارسال کرده و خواستار لغو محدودیت توزیع چهار حلقه لاستیک از طریق این سامانه شده است.
در جدول زیر، نمونهای از قیمتهای لاستیک خودرو در بازار ارائه شده است:
برند | سایز | مدل | قیمت (تومان) |
---|---|---|---|
ایران تایر | 185/65R14 | کارنا | 1,650,000 |
کویرتایر | 205/60R14 | KB77 | 1,740,000 |
بارز | 185/65R15 | P648 | 1,650,000 |
یزد تایر | 185/65R14 | مرکوری | 1,599,000 |
رصد قیمتها در بازار تهران نشان میدهد که لاستیکهای دولتی تحت نظارت وزارت صمت، بهطور قابل توجهی گرانتر از قیمتهای بازار آزاد به دست مصرفکنندگان میرسند. قیمت لاستیکهای داخلی از هفته گذشته بین ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، در حالی که لاستیکهای خارجی تا ۳ میلیون تومان گرانتر شدهاند.
در این شرایط، بسیاری از رانندگان و صاحبان خودروهای سنگین مجبورند برای خرید لاستیک دولتی در صفهای طولانی منتظر بمانند. این وضعیت بهویژه برای افرادی که نیاز فوری به تایر دارند، مشکلات مضاعفی ایجاد کرده است.
در نهایت، سوال اینجاست که آیا دولت در این شرایط بحرانی بهعنوان کمکحال مردم عمل میکند یا مردم باید در این مسیر سخت، چالشهای بیشتری را تحمل کنند؟