۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
شهروندان جمهوری آذربایجان به انسداد گذرگاه لاچین پایان می‌دهند

افول آذربایجان آغاز شد / شهروندان دست به کار شدند / عقب نشینی از مواضع +جزییات

افول آذربایجان آغاز شد / شهروندان دست به کار شدند / عقب نشینی از مواضع +جزییات
بازدید:۶۵۷۰۶
صد آنلاین |  گروهی از شهروندان جمهوری آذربایجان که گذرگاه لاچین را از چهار ماه پیش مسدود کرده‌اند، روز جمعه گفتند که بزودی به اقدامات خود در این جاده خاتمه می‌دهند.
کد خبر : ۱۳۲۸۰

به گزارش صد آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، آنها پس از دیدار با مقام‌های جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کردند که اعتراض خود در گذرگاه لاچین را تعلیق می‌کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، آنها گفتند از آنجایی که باکو در ابتدای گذرگاه لاچین یک ایست و بازرسی ایجاد کرد، به اقدامات خود در این گذرگاه پایان می‌دهند.

انسداد گذرگاه لاچین که قره باغ و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کند، موجب اخلال در انتقال مواد غذایی به قره باغ و موجب تشدید تنش‌ها میان باکو و ایروان شده است.


قره باغ در دوره اتحاد جماهیر شوروی از خودمختاری قابل توجهی برخوردار بود و در سال ۱۹۹۴ به کنترل نیروهای قومیت ارمنی درآمد. این نیروها که تحت حمایت ارتش ارمنستان قرار داشتند بخش قابل توجهی از مناطق اطراف قره باغ را نیز به کنترل خود درآوردند.

نیروهای جمهوری آذربایجان در جنگ سال ۲۰۲۰ کنترل بخشی از قره باغ و مناطق اطراف آن را در دست گرفتند.

بر اساس آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه بدست آمد، قرار شد که عبور و مرور از گذرگاه لاچین تحت مدیریت نیروهای صلحبان روس ادامه پیدا کند.


اما از چهار ماه پیش افرادی از جمهوری آذربایجان که خود را فعالان محیط زیست می‌خوانند در این گذرگاه حضور یافته و آن را مسدود کرده‌اند.

آنها مدعی هستند که به استخراج غیرقانونی معادن و سایر سوءاستفاده‌ها از محیط زیست توسط ارمنی‌های منطقه معترض هستند.

این در حالی است که جمهوری آذربایجان نیز ارمنستان را به قاچاق سلاح به قره باغ متهم کرده است.

باکو چند روز پیش در ابتدای گذرگاه لاچین یک ایست بازرسی ایجاد کرد. ارمنستان این اقدام را نقض آتش‌بس خواند و در دیوان کیفری بین‌المللی از جمهوری آذربایجان شکایت کرد.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها