آخرین اخبار
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
روایت یک کارآفرین از دیدار با رهبر انقلاب‌ و تأکید ایشان بر رفع موانع تولید
بازدید:۲۱۱
صد آنلاین | یک تولید‌کننده با اشاره به دیدار اخیر صنعتگران با رهبر انقلاب، ایجاد انگیزه در توسعه کسب و کار را یکی از مزایای اینگونه جلسات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: بلافاصله پس از فرمایشات رهبر انقلاب خطاب به دولت برای رفع موانع تولید، روز بعد از جلسه از دفتر وزیر صمت تماس گرفتند و برای بررسی مشکلات به جلسه‌ای در این وزارتخانه دعوت شدم.
کد خبر : ۱۳۲

به گزارش صد آنلاین ، روز دوشنبه دهم بهمن‌ماه امسال کارآفرینان، تولید‌کنندگان و دانش‌بنیان‌ها  فعال در بخش‌های مختلف از جمله تولید و صادرات فرش دستباف و ماشینی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت نوشت افزار، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، توسعه میادین نفت و گاز، سد سازی، راه‌سازی، تونل سازی و غیره با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند و به بیان مشکلات، نقطه‌نظرات و پیشنهادات  خود پرداختند. 

 

 

با توجه به اهمیت این جلسه و دیدار و گفت‌وگویی که‌ کارآفرینان و تولید‌کنندگان با رهبر معظم انقلاب داشتند گفت‌وگویی ‌با یکی از تولیدکنندگان حاضر در این مراسم داشتیم؛ ‌مهرداد عالی‌پور هریسی، که یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بود، ‌ مدرس دانشگاه، کارآفرین و  مدیرعامل یک شرکت تولیدی نوشت‌افزار است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن این جلسه گفت که یکی از ‌دستاورد‌های ملاقات کارآفرینان و تولید‌کنندگان با رهبر معظم انقلاب، ایجاد انرژی و انگیزه  برای ایجاد و توسعه کسب و کارهای فعلی و دوام آوردن در برابر سختی‌ها در فضای کسب و کار و زیست بوم کارآفرینی کشور است. 

در ادامه گفت‌‌وگوی فارس با این کارآفرین ‌را می‌‌خوانید:

فارس: جناب آقای عالی‌پورِ هریسی، روز دوشنبه هفته جاری تولید‌کنندگان، کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها ‌با مقام معظم رهبری دیدار داشتند و شما نیز به عنوان یک کارآفرین در حوزه تولید نوشت‌افزار در این جلسه حضور داشتید،  از نظر شما برگزاری چنین جلساتی در این سطح با عالی‌ترین مقام کشور چه اثراتی دارد؟  

عالی‌پور هریسی: فرد کارآفرین در هر حوزه‌ای که فعالیت دارد برای اینکه بتواند کسب و کار پایدار و موفقی را  ایجاد کند باید از یک سری مسائل متعارف به‌طور کامل  و یا تا حدودی بگذرد به عنوان مثال این فرد کمتر می‌تواند در جمع خانواده خود یا دوستان حاضر شود و حتی کمتر می‌تواند استراحت کند، لذا یکی از مسائلی که در حوزه کارآفرینی می‌تواند موجب قوت قلب و تشدید انگیزه این افراد شود مورد احترام قرار گرفتن کاری است که انجام می‌دهند. 

* کسب‌ انگیزه کارآفرینان از دیدار با مقام معظم رهبری‌

طبیعتا زمانی که بالاترین مقام کشور جلسه‌ای را برگزار می‌کنند و در آن جلسه به صحبت‌های کارآفرینان و تولید‌کنندگان گوش می‌کنند و پیرو مسائلی که در آن جلسه مطرح می‌شود، ایشان می‌فرمایند که وزا باید به این مسائل توجه کنند و به مشکلات رسیدگی و برای رفع آن اقدام کنند، انگیزه مضاعفی برای ادامه کار و مسیر تولید به کارآفرین و فعال اقتصادی می‌دهد و درواقع آبی است که روی آتش ریخته می‌شود و به مانند آن است فرزندی مورد محبت خانواده قرار می‌گیرد. 

بنابراین حداقل دستاورد ملاقات کارآفرینان و تولید‌کنندگان  و دانش‌بنیان‌ها با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد انرژی و انگیزه بخشی مضاعف برای ایجاد و توسعه کسب و کارهای فعلی و دوام آوردن در برابر سختی‌ها در فضای کسب و کار و زیست بوم کارآفرینی کشور است. 

* چگونه رشد 8 درصدی اقتصاد محقق می‌شود

فارس: شما به اثرات مثبت دیدار کارآفرینان با رهبر انقلاب اشاره کردید، این اثرات مثبتی ‌در جامعه چه نمودی خواهد داشت؟  

عالی‌پور هریسی: مسائلی که در اینگونه دیدارها از سوی رهبر انقلاب مطرح می‌شود، خلاصه جلسات و اطلاعات مهمی است که ایشان از اوضاع کشور دارند، بنابراین وقتی افرادی مانند بنده به عنوان یک کارآفرین یا یک مدرس دانشگاه و یا یک تولید کننده در این جلسات حاضر می‌شویم و فرمایشات ایشان را می‌شنویم، می‌توانیم موارد مطرح شده را با درک خودمان برای دانشجویان و نیروهای کارمان تبیین کنیم و این موجب اشاعه تصمیمات کلان در جامعه می‌شود. 

از جمله مسائلی که ایشان در دیدار اخیر به آن اشاره داشتند و قابل تبیین نیز هست، این است که مقام معظم رهبری در این جلسه فرمودند که به علت جبران عقب‌ماندگی‌های قبلی باید رشد اقتصادی 8 درصدی داشته باشیم تا بتوانیم در فضای بین‌المللی به کشورهای پیشرو برسیم. این در حالی است که این مساله از سوی افرادی مورد تحلیل قرار گرفت و حتی افرادی که آگاهی اقتصادی ندارند تحقق آن را امکان‌ناپذیر دانستند و عنوان داشتند که چگونه ممکن است کشوری مانند ایران رشد اقتصادی 8 درصدی به‌دست آورد در حالی که مثلا رشد اقتصادی کشوری مانند ژاپن با آن حجم از صنعت و پیشرفت 4.3 درصد است؛ بنابراین در تبیین این مساله باید بگویم که در واقع این تحلیل نادرست ناشی از عدم درک این افراد است زیرا زمانی که کشوری در مراحل اولیه رشد اقتصادی قرار دارد و در مرحله جبران عقب‌ماندگی‌های پیشین قرار دارد و هنوز به نقطه ایستایی نرسیده است‌ با سرعت بیشتری می‌تواند این مسیر رشد را طی کند و این بدان معنا نیست که رشد ما به لحاظ ریالی نیز مطابق با آهنگ رشد کشور توسعه یافته باشد.

بنابراین مقام معظم رهبری به درستی اشاره فرمودند که با توجه به عقب‌ماندگی‌های گذشته، رشد 8 درصدی اقتصاد محتمل است و بنابراین وقتی این مسائل مطرح می‌شود ما می‌توانیم آن را به صورت علمی تحلیل کنیم و برای انگیزه بخشی و تبیین استفاده کنیم.

بنابراین وقتی مقام اول کشور، در جمعی که هزاران رسانه کلمات ایشان را تحلیل می‌کنند، می‌فرمایند که تعطیل کردن بخش خصوصی در ابتدی انقلاب و واگذاری همه کارها حتی خرده‌فروشی‌ها به بخش‌های دولتی اشتباه بود و اکنون باید این قضیه به سرعت اصلاح شود، در واقع این دیدگاه را برای‌ ما و جوانان مطرح می‌کند ‌که در مرحله بازنگری و در تفکر خلاق در نظام مدیریتی باید با آغوش باز اشتباهات را پذیرفت و باید بدانیم که شناخت مساله نیازمند گذشت و پذیرش اشتباهات است. بنابراین برگزاری چنین جلساتی برای جامعه به منزله یک کلاس آموزشی بسیار ارزشمند است. البته نکاتی از قبیل در این جلسه بسیار وجود داشت و از نظر من این جلسه بسیار مهم و ارزشمند بود و انگیزه ما را برای ادامه فعالیت و تولید دو چندان کرد. 

* پس از دیدار با رهبر انقلاب از پرسنل شرکت درباره ارزیابی این دیدار پرسیدم

فارس: شما مدیرعامل یک شرکت تولیدی نوشت افزار هستید و لذا افرادی به عنوان نیروی کار در مجموعه شما اشتغال دارند، برگزاری چنین جلسه‌ای در روحیه بخشی به کارگران می‌تواند موثر باشند، آیا در این مورد به نتیجه‌ای نیز دست یافته‌اید؟ 

عالی‌پور هریسی: اتفاقا به عنوان مدیرعامل یک مجموعه تولیدی، روز گذشته، ‌یعنی یک روز بعد از دیدار با مقام معظم رهبری، حضورم را در این جلسه مورد تحلیل کارمندان قرار دادم و در یک نظر سنجی بسته و به عبارتی در نظرسنجی که نیازی نیست فرد خودش را معرفی کند از پرسنل درباره این جلسه سوال شد؛ البته پیش از برگزاری نظرسنجی در جلسه مذکور فیلم دیدار کارآفرینان به نمایش گذاشته شد و همچنین به پرسنل توضیح داده شد که در دیدار با مقام معظم رهبری به ما‌ با احترام اجازه بیان پیشنهادات و حتی نقد داده شد، براین اساس 100 درصد کارگران، مدیران و پرسنل مجموعه‌ای که مدیریت آن را برعهده دارم با برگزاری این جلسه موافق بودند و این جلسه را مفید عنوان کردند. 

* تبیین چهره واقعی نظام در دیدار مقام معظم رهبری با کارآفرینان و تولید‌کنندگان

‌در مجموع برگزاری این قبیل جلسات در حالی که عده‌ای معتقدند در شرایط فعلی نباید این  مسائل را مطرح کرد و برداشت افراد از رسانه‌های داخلی و خارجی یکسان نیست چهره واقعی نظام و چهره واقعی مسئول اول کشور را بهتر تبیین می‌کند و از انحرافات و قضاوت های غلط جلوگیری می‌کند و می‌تواند بسیاری از افکار منفی را اصلاح کند. 

* طرح پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی صنعت نوشت افزار کشور

فارس: در این جلسه کارآفرینان و تولیدکنندگان مشکلات و پیشنهاداتشان را به طور مشخص مطرح کردند، شما به عنوان یک کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت تولیدی مشخصا چه مسائلی عنوان کردید؟ 

عالی‌پور هریسی: برای حضور در این جلسه به کمک مدیران شرکت بررسی‌ها و مطالعات زیادی را انجام دادیم، براساس بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که همه مشکلات ما در صنعت  نوشت افزار کشور به «نداشتن برنامه متمرکز و جامع راهبردی و عملیاتی»  مربوط است، که موجب شکل گرفتن  فعالیت‌های غیر متمرکز، موازی و متضاد و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی شده است و در نهایت نیز موجب تضعیف زیست بوم کارآفرینی کشور و عدم دستیابی به رشد مطلوب و متناسب با شان ملت ایران شده است.

همچنین از جمله مشکلات ما در این حوزه از صنعت به تعدد نهادها و کارگروه‌‌ها در وزارتخانه‌ها و همچنین تعدد انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها در بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی مربوط می‌شود  بنابراین هر فردی که می‌خواهد اقدامی را براساس منافع خود انجام دهد؛ براساس پشتوانه‌ و روابطی که دارد آن را عملیاتی می‌کند لذا با شناسایی این چالش‌‌ها تحت عنوان‌هایی مانند تصمیمات خلق‌الساعه، تصمیمات جزیره‌ای و حمایت گلخانه‌ای غیرکارآمد به این نتیجه رسیدیم که بهترین تقاضای ما می‌تواند «تشکیل کارگروه ملی صنعت نوشت افزار کشور‌» باشد تا به‌واسطه تشکیل چنین کارگروهی مصوبات آن تشکل به عنوان فصل‌الخطاب تصمیم گیری‌های صنعت نوشت افزار بکار گرفته شود و این تشکل یک تشکل فرا وزارتخانه‌ای و فرا فردی باشد تا با تغییر وزیر و تغییراتی از این قبیل دیگر هیچ کسی نتواند خواسته فردی خود را پیش ببرد. 

بنابراین برای پایان دادن به این وضعیت  تصمیم گرفته شد که بجای ارائه ده‌ها پیشنهاد مختلف،  یک تقاضای کلان را در محضر مقام معظم رهبری مطرح کنیم و براین اساس تقاضای رسمی بنده از ایشان در جلسه مذکور، «‌تشکیل کارگروه صنعت ملی نوشت افزار ذیل وزارت صنعت، معدن و تجارت  با حضور سه نماینده از دفتر مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، صنعت و تجارت» بود تا در صورت تشکیل این کارگروه هر تصمیمی که در آنجا گرفته می‌شود فصل‌الخطاب باشد. 

ما مشکلات زیادی در حوزه کاری‌مان داریم به عنوان مثال یکی از مشکلات ما در حوزه برندسازی است که متاسفانه برای انتخاب نام برند بعضا افرادی که در این زمینه تخصص ندارند تصمیم‌گیری می‌کنند و این در حالی است که برندسازی امروز در جهان یک علم محسوب می‌شود و در دنیا امروز گران‌ترین برندهای جهان برندهایی هستند که نام آن برند معنا و مفهومی ندارد اما برای همه شناخته شده است. لذا تشکیل چنین کارگروهی در زمینه‌های مختلف می تواند به ما کمک کند تا دیگر حتی افراد خوش نیت اما ناآگاه نتوانند تصمیمات غلطی را اتخاذ کنند و بعضا مشکلاتی را برای تولید به علت ناآگاهی ایجاد کنند. 

* دولت در مباحث مالیاتی تولیدکننده تجدیدنظر کند

* فارس: مشکلات و موانع صنایع لوازم‌تحریر چیست، شما فرمودید که برای حل معضلات پیشنهاد تشکیل یک کارگروه را در جلسه دادید اما به مشکلات جزئی صنایع نیز اشاره بفرمایید و اینکه برای رفع آن چه باید کرد؟

عالی‌پور هریسی: مشکلاتی در عرصه صنعت وجود دارد که رفع چند مشکل کوچک در این عرصه می‌تواند هم حس اعتماد را تقویت می‌کند و هم سرعت رشد را‌ افزایش دهد، یکی از مهمترین مشکلات ما در رابطه با تولید و صنعت با وزارت اقتصاد و دارایی است و در این وزارتخانه باید به چند موضوع مهم پرداخت شود که معمولا با منطق و رفتار اقتصاد عقلایی سازگار نیست و این موجب طرد تولید کنندگان در توسعه می‌شود، یکی از آن موارد بحث شیوه مالیات ستانی است به این جهت که ما  انتظار داریم در درجه اول به‌طور محسوسی مالیات تولید‌کننده و واردکننده و سایر بخش‌ها تفکیک شود و دوم اینکه موضوع مالیات بر تورم یک موضوع ناراحت کننده غیرعقلایی است که آن نیز باید اصلاح شود زیرا آن چیزی که به عنوان تورم به قیمت کالای ما اضافه می‌شود سود نیست و اگر قرار باشد دولت آن را به عنوان سود محاسبه کند و از آن هم مالیات بگیرد در واقع توان خود را برای تولید از دست می‌دهیم زیرا در واقع با تولید‌کننده با تورم نمی‌تواند رقابت کند. 

* ضرورت حل‌و‌فصل موضوع قیمت‌گذاری دستوری

عالی‌پور هریسی: از مشکلات دیگر صنعت لوازم تحریر، مساله قیمت‌گذاری دستوری است بنابراین  وزارت صمت یک بار برای همیشه با قاطیعت و شجاعت باید مبانی قیمت‌گذاری دستوری را به‌طور جدی حل و فصل کند زیرا این موضوع از عوامل بی‌انگیزه کردن سرمایه‌گذاران و فرار سرمایه است. قیمت گذاری دستوری در کالاهایی که با حمایت خاص تولید نشده است و به لحاظ بازاریایی افراد سعی می‌کنند که خودشان را به سود بهینه برسانند بسیار مشکل ایجاد می‌کند بنابراین اگر  قرار باشد مانند کشورهای کمونیستی قاعده ثابت در قیمت‌گذاری داشته باشیم این امر موجب می‌شود که ما به رفتار بازار کامل بپردازیم و در تاریخ نیز سرنوشت رفتار بازار کامل مشخص است و این رفتار در گذشته تجربه شده است، نکته بعدی روند رسیدگی به پرونده‌ها در بخش تعزیراتی است و قسمت‌های مختلف به این زیر مجموعه نیز باید بررسی شود. 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها