به گزارش سرویس اقتصادی صد آنلاین، در این راستا، چهار سناریو مرتبط با قیمت بنزین مطرح شده که بیشتر احتمال اجرایی شدن آنها وجود دارد.
1- ادامه وضعیت موجود با تخصیص ارز برای واردات
یکی از سناریوها این است که دولت همچنان وضعیت فعلی را ادامه دهد، به این معنا که بنزین با قیمتهای 1500 و 3000 تومانی عرضه شود و ارز لازم برای واردات بنزین تأمین گردد. در این سناریو، پیشبینی میشود که برای سال آینده به 6 میلیارد دلار ارز نیاز باشد. با این حال، به دلیل مخالفت مجلس با تخصیص ارز برای واردات بنزین، احتمال اجرای این گزینه کم به نظر میرسد.
2- تعیین نرخ سوم برای بنزین مازاد بر سهمیه
در این سناریو، قیمت بنزین سهمیهای (1500 و 3000 تومانی) ثابت باقی میماند، اما مصرفکنندگان برای مصرف مازاد بر 160 لیتر در ماه، باید بنزین را با نرخ سوم که آزاد است خریداری کنند. این اقدام میتواند تأثیر زیادی بر کاهش قاچاق بنزین و کاهش وابستگی به واردات داشته باشد.
3- تغییر در شیوه سهمیهبندی
در این سناریو، سهمیه بنزین به جای خودرو، به افراد تخصیص داده میشود. به این صورت که هر فرد ایرانی ممکن است سهمیهای حدود 15 تا 20 لیتر بنزین دریافت کند که در کارت سرپرست خانوار شارژ میشود. این تغییر میتواند توزیع بنزین را عادلانهتر کند و افراد بدون خودرو نیز بتوانند سهمیه خود را بفروشند.
4- افزایش نسبی قیمت بنزین با حفظ نظام فعلی سهمیهبندی
در این سناریو، قیمت بنزین (1500 و 3000 تومانی) به میزان 30 تا 50 درصد افزایش مییابد، ولی نظام سهمیهبندی همچنان حفظ میشود. این افزایش قیمت میتواند به کاهش ناترازی بنزین و مدیریت مصرف کمک کند. همچنین، این سناریو میتواند مقدمهای برای افزایش سالانه قیمت بنزین بر اساس نرخ تورم باشد.
نتیجهگیری
این چهار سناریو بیشترین احتمال اجرایی شدن را دارند، ولی ممکن است در آینده سناریوهای جدیدی اضافه شوند. علاوه بر سیاستهای قیمتی، دولت باید به سیاستهای غیرقیمتی نیز توجه داشته باشد، مانند جایگزینی خودروهای فرسوده و گسترش حمل و نقل عمومی، که میتواند در کاهش ناترازی بنزین و بهبود وضعیت کمک کند.