آخرین اخبار
۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
بازدید:۲۵۸
سخنگوی شهرداری تهران از برنامه ریزی برای فعالیت آزمایشی تراموا تا پایان سال و افتتاح باغ‌راه حضرت زهرا(س) طی ماه‌های آتی خبر داد.
کد خبر : ۱۲۸۳۸۸

عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، صبح امروز - دوشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۳- در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شرایط مجموعه مدیریت شهری خوشبختانه در سه سال و نیم اخیر روز به روز در حال پیشرفت و رشد است، اظهار کرد: در آستانه یک نصاب جدیدی از خدمت رسانی در حوزه‌های مختلف هستیم. مجموعه‌ای از افتتاح‌ها و در اختیار قرار دادن امکانات جدید در پایتخت را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه در هفته‌های آتی خانه روزنامه نگاران شهر به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: بنای اصلی خانه روزنامه نگاران به پایان رسیده و اقدامات اجرایی آن رو به اتمام است و حداکثر یک ماه آینده در اختیار اهالی رسانه قرار خواهد گرفت. این فضا محل گردهمایی‌های اهالی مطبوعات خواهد بود.

محمدخانی درخصوص واردات وسایل حمل و نقل عمومی به پایتخت هم گفت: در پرونده برقی سازی و بسته حمل و نقلی طبق قراردادی که با طرف چینی داشتیم، پیگیری‌های مدیریت شهری با دولت سیزدهم و دولت فعلی در حال انجام است. شهرداری در این زمینه به طور ویژه امور را پیگیری کرده است. ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاکسی به زودی در سطح شهر تهران تردد خواهند کرد. دستگاه‌های دولتی و نظارتی همکاری خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم این مسیر به سرعت ادامه داشته باشد. البته در تلاشیم تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده تعداد اتوبوس‌ها را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.
محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درخصوص انتصابات مدیران در شهرداری و نقد‌هایی که به این انتصابات می‌شود، عنوان کرد: درباره عبارتی که یکی از اعضای شورا درباره انتصابات شهرداری به کار بردند، تاکید شهردار تهران و مدیران این است که در عین رعایت شان نظارتی نهاد شورا، برای پرهیز از اختلاف افکنی، پاسخ به عبارت‌های توهین آمیز را ندهیم و دلیلی برای پاسخ به این عبارت توهین آمیز وجود ندارد.

بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی انتصابات انجام می‌شود

رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده، نرم و متوسط تغییرات مدیریت شهری در مقایسه با ادوار قبلی عدد کمتری است. همچنین برخی از این تغییرات قهری و ناگزیر است برای نمونه شهردار سابق منطقه ۲۲ به سازمان شهرداری‌های وزارت کشور رفت و باید جای خالی ایشان پر می‌شد. یک مدیریت پویا و دقیق برای حل مسائل شهر و سرعت دادن به روند تحولی، این مسیر را باید با قدرت ادامه دهد؛ بنابراین با نظر شهردار و بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، این تغییرات انجام می‌شود و این تغییر به معنای پویایی و سرعت در تصمیم گیری است. برای یک مجموعه گسترده مانند شهرداری که در حوزه‌های متنوعی خدمات می‌دهد، این موضوع امری طبیعی و منطقی است.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری اکو ایران در رابطه با تفاهم نامه شهرداری با وزارت کشور جهت ساخت مسکن با بیان اینکه در پروژه‌های مسکن بزرگ مقیاس، شروع کار بدون صدور پروانه اقدام رایجی است و به صورت طبیعی تفاوت‌هایی برای انبوه سازی و اقدامات جهشی وجود دارد، گفت: در بخش‌های دولتی، حاکمیتی و نهاد‌های عمومی با رعایت ملاحظات و نظارت‌های قانونی، این اتفاق می‌افتد. برای تسریع در ساخت، مجوز اولیه برای تجهیز کارگاه و تیم‌های فنی و مهندسی صادر می‌شود و تمام این موارد ذیل کمیسیون ماده پنج صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در هماهنگی با دولت در انبوه سازی مسکن شرایطی دیده شده که اقدامات صورت بگیرد. ما بحران بافت فرسوده را در تمام شهر‌های بزرگ کشور شاهد هستیم و اگر تدبیری اندیشیده نشود بحران و وضعیت خطیرتری رخ خواهد داد.

محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درخصوص پروژه‌های مهم مدیریت شهری، یادآور شد: در حوزه‌های مختلف پروژه‌های بزرگ در آستانه افتتاح است. در هفته‌های گذشته افتتاح روددره فرحزاد را شاهد بودیم که فاز اول آن در مساحت ۵۴ هکتار به بهره برداری رسید و به تعبیر بازدیدکنندگان، با طی مسافت کوتاه در شهر تهران می‌توان تجربه جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را داشت.

وی افزود: دو سال تلاش ویژه برای ساماندهی معتادان متجاهر و فضای جرم‌خیز این محدوده صورت گرفت. در بازدید‌های اولیه شهردار تهران از روددره، تیراندازی اتفاق افتاد و منازلی که در آن فضا وجود داشت بیشتر شبیه سنگر بود تا واحد مسکونی. امروز شرایطی برای طبیعت گردی و تفریحات خانوادگی فراهم شده است.

آغاز به کار پایانه شرق در هفته‌های آینده

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از آغاز به کار پایانه شرق در هفته‌های آینده خبر داد و افزود: باغ راه حضرت زهرا به طول ۹ کیلومتر بین مناطق ۱۷ و ۱۸ در ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید. راه اندازی آزمایشی تراموا نیز در ماه‌های پیش رو در یکی از خطوط اتوبوسرانی انجام خواهد شد.

بهره‌برداری از پروژه ادامه یادگار امام (ره)؛ خردادماه

وی با بیان اینکه حل مشکل معارضین پروژه یادگار امام (ره) با تلاش مدیریت شهری و صرف هزینه‌ای بالا اتفاق افتاد، گفت: امیدواریم در خردادماه سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد و یک بزرگراه سراسری همچون بزرگراه امام علی (ع) را شاهد باشیم و یک مسیر مواصلاتی شمالی- جنوبی در غرب شهر به بهره برداری برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره پروژه‌های تعریف شده در این دوره و اینکه آیا همه آنها افتتاح می‌شوند و یا به دوره بعدی موکول می‌شوند، یادآور شد: پروژه‌های شهری در واقع باید به دسته‌های مختلف تقسیم شوند، مثلا پروژه‌های محلی و منطقه‌ای و کوچک مقیاس و متوسط مقیاس که بسیاری از آنها در ادوار قبلی بر زمین مانده بود و خاک می‌خورد که در این زمینه در مجموع بالغ بر ۱۵۰ رویداد امید و افتخار برگزار شده که طی آن، اولویت اول ما به بهره برداری رساندن این پروژه‌ها بوده است مثلا پروژه‌های بزرگی مانند ترمینال قطار‌های شهری اکباتان نیز که سال‌ها بر زمین مانده بود، به بهره برداری رسید یا پروژه ترمینال جدید شرق که موضوع افتتاح آن قدمت چندین ساله دارد و در دوره پنجم محل اختلاف شورا و شهرداری بود.

بهره برداری از بلدیه طی ماه‌های آتی

محمدخانی اظهار کرد: پروژه ساختمان خانه شهر یا بلدیه در ماه‌های آتی به عنوان یکی از نشانه‌های برجسته شهر تهران به بهره برداری خواهد رسید.

سخنگوی شهرداری تهران با پرداختن به پروژه‌های بزرگتر افزود: در این باره اگر جنس آن طوری باشد که در بستر زمانی سه سال یا کمتر باید به بهره براری برسد این اتفاق خواهد افتاد، اما برخی از پروژه ها، حتما در این دوره به دلیل ابعاد و جنس آن به پایان نمی‌رسد گرچه در این دوره آغاز شده اند مثلا کار عملیاتی خط ۱۰ مترو را شروع کردیم که طبیعتا بسیار پرهزینه و زمان بر است و در ظرف زمان یک یا دوسال به پایان نمی‌رسد و خط ۸ و ۹ مترو نیز از این جنس پروژه هاست.

وی گفت: اگر بخش‌های توسعه‌ای خطو ط ۶ و ۷ که در این دوره روی آن متمرکز شدیم و زمان بر خواهد بود را جدا کنیم، تا پایان امسال و حداکثر تا بهار سال آینده خطوط ۷ گانه مترو به پایان می‌رسد و تکمیل می‌شود تا شبکه اصلی پایتخت در خطوط ۷ گانه به یک نقطه قابل توجه برسد. شاهد بودیم که در دوره قبلی بخش‌های جدا از هم برخی خطوط افتتاح می‌شد و در یکی از خطو ط دوبخش مجزا از هم افتتاح شده بود و نیاز بود دو رام قطار مجزا از هم حرکت کنند و در این دوره ایستگاه‌های میانی آن تکمیل و افتتاح شدند.

شهرداری تهران قطعا و حتما خود را تابع صددرصدی دستگاه‌های نظارتی می‌داند

محمدخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در رابطه با رفع ابهامات قرارداد شهرداری تهران با چین، یادآور شد: در مورد قرارداد چین و سازمان بازرسی، خبری هفته گذشته توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شد که یک روایت سینمایی پرکششی بود که بر اساس آن در جلسه سازمان بازرسی دعوایی صورت گرفته و غیر از این روایت فانتزی موضوع مورد توجه این بود که هیچ منبع معتبری برای آن خبر وجود نداشت و ما از هر مدیری پرسیدیم، اظهار بی اطلاعی کرد.

وی افزود: شهرداری تهران قطعا و حتما خود را تابع ۱۰۰ درصدی دستگاه‌های نظارتی می‌داند. این دستگاه‌ها از جمله سازمان بازرسی ممکن است سوالاتی داشته باشند که در فضای کارشناسی به آن پاسخ داده می‌شود. بر اساس آخرین گزارشات، همکاری سازنده و همراهی مثبت و رو به جلو در برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد و مسیر رو به جلو است و این موضوع از دغدغه‌های آنهاست.

در عین همکاری دولت، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو قابل لمس است

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شرایط کشور در حوزه تجارت بین الملل و مسیر گمرکی مصائبی دارد که خوشبختانه در حال رفع است، گفت: در تمام طول این مسیر در عین همکاری دستگاه‌های دولتی، مجلس و سازمان بازرسی، رد پای مافیای خودرو در داخل کاملاً قابل لمس است. تفاوت قیمت خرید این اتوبوس‌ها با نمونه‌های مشابه با فرایندی غیرمنطقی و غیر مناسب که به ضرر بیت المال و اموال عمومی شهر‌ها اتفاق افتاده، قابل توجه است. ۸۰ هزار یورو تفاوت قیمت وجود دارد که می‌توان با قیمت روز یورو و تعداد اتوبوس ها، حساب کرد که چه میزان عدم النفع خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مواجهه با مافیا غیرقابل کتمان است، اما امیدواریم بتوانیم با آن مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: بخشی از تولیدات اولیه در حال ورود است که در بسته‌های بعدی تعداد دستگاه‌های وارداتی افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه مدلی که شهرداری تهران در واردات این اتوبوس‌ها داشته، طبیعی است که چالش‌هایی وجود داشته باشد، اما ما به نفع مردم و صرفه جویی در اموال شهر، این مسیر را انتخاب کردیم و عامدانه تصمیم گرفتیم این راه پر پیچ و خم را طی کنیم. اگر از مسیر‌هایی که برخی دوستان بر آن اصرار دارند، اتوبوس وارد می‌کردیم به جای دو هزار و ۵۰۰ دستگاه درنهایت هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس وارد می‌شد.

در مورد انتخاب شهردار تهران توسط مردم تابع قانونیم

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در رابطه با موضوع انتخاب شهردار تهران توسط مردم، یادآور شد: تصمیم گیری در مورد این موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است و طبیعتاً هر قانونی در مجلس تصویب شود، همه مجموعه‌ها و شهروندان ملزم به رعایت آن هستند و اگر چنین تصمیمی بگیرند، مدیریت شهری تابع آن خواهد بود. گرچه مشخص نیست که این موضوع به انتخابات بعدی شورا‌ها خواهد رسید یا خیر؟

وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری ما پویش بزرگ من شهردارم را اجرایی کردیم و بخش قابل توجهی از اختیارات مدیریت شهری را به شهروندان دادیم که در سال اول بیش از سه همت، سال دوم نزدیک به ۹ همت و امسال بیش از ۱۰ همت اعتبار برای پروژه‌های این طرح اختصاص داده شده است. پویش من شهردارم ۳ از دهم آذرماه آغاز و پروژه‌ها با رأی مردم انتخاب می‌شود و این طرح‌ها را شهرداری در قالب لایحه بودجه به شورا ارائه می‌دهد. این نوع از مدیریت یکی از اصول دموکراسی است که شهرداری به آن عمل می‌کند.

محمدخانی به پرسشی درباره آلودگی هوا و راه حل‌های کاهش آن هم پاسخ داد و گفت: در کنار بسیاری از راه حل‌ها مانند افزایش مراکز معاینه فنی و توجه به کاهش الاینده‌های زیست محیطی و خروج کارخانه ها، بهترین و سریعترین راه حل، گسترش و توسعه حمل ونقل عمومی برقی است و میزان استفاده از حمل ونقل عمومی و خصوصی که ۳۵ به ۶۵ است باید برعکس شود و حمل و نقل عمومی هم باید با سوخت پاک اتفاق بیفتد که اگر این کار‌ها را انجام دهیم بخش زیادی از این مساله را حل کردیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره لاین ویژه در بزرگراه همت و استفاده خودرو‌های شخصی از لاین بی. آر. تی در خطوط مختلف بیان کرد: نظارت در مورد لاین‌های فعلی اتوبوس‌های تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهی ممکن است با تدبیر خودشان برای حل مقطعی ترافیک از ظرفیت مسیر برای کاهش ترافیک استفاده کنند. اما با نصب دوربین‌های بیشتر در سال‌های آتی بخشی از ورود غیرقانونی خودرو‌های شخصی به مسیر ویژه بی‌آر. تی برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: درباره خط HOV در اتوبان همت، چندبار اعلام شد که این خط بی آرتی نیست و یک روش جدیدی برای عبور و مرور و برای کمک به تسهیل خودرو‌های پرسرنشین است. این مدل در بسیاری از کشور‌های دنیا استفاده می‌شود تا هزینه استفاده از خودرو‌های تک سرنشین را بالا ببرند. این روش شبیه طرح ترافیک است که در ابتدا با نارضایتی‌هایی مواجه شود. در مجموع نیاز به فرهنگ سازی در مورد آن وجود دارد.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: نباید با اتوبان سازی و بدون هیچگونه قانون گذاری در اتوبان‌ها افراد را به استفاده از خودرو‌های شخصی تشویق کنیم، زیرا اگر ترافیک در بزرگراه‌ها کاهش پیدا کند به نفع همه شهروندان است.

محمدخانی به پرسش خبرنگار صدا و سیما در خصوص نحوه مدیریت پسماند در سطح شهر نیز پاسخ داد و گفت: گزارشات ما در سامانه ۱۳۷ از افزایش نارضایتی‌ها خبر نمی‌دهد بلکه میزان رضایتمندی در مورد جمع آوری پسماند افزایش یافته است. بعد از طرح تحولی شهرداری تهران رضایت از اقدامات افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در شهر‌های شمالی برای پسماند‌تر بحران زیست محیطی بسیار بزرگی داریم، یادآور شد: با تدبیر دولت سیزدهم قرار شد زباله سوز در ساری نصب شود. برای مراحل پایانی نصب این زباله سوز، در یک بازه زمانی یک هفته ای، شهر ساری از برخی شهر‌های بزرگ اطراف برای انتقال زباله کمک خواست.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه درست است انتقال این پسماند مشکل بزرگی از ساری حل می‌کرد، اما تأثیر خاصی در میزان پسماند پایتخت نداشت، تصریح کرد: این برداشت پیش آمد که تهران در مدیریت پسماند مشکل دارد و پسماند دیگر شهر‌ها را نیز پذیرفته است. این خبر به غلط منتشر شد و اعلام کردند که شهر تهران جمع آوری پسماند ساری را نیز پذیرفته که اولاً تنها تهران نبود و چهار شهر دیگر هم بودند، دوماً بخشی از پسماند به دلیل نصب زباله سوز به تهران منتقل شده و چند روز است که انتقال پسماند کاملاً به پایان رسیده است. بهتر بود فعالان محیط زیستی از شهر‌هایی که همراهی کردند، حمایت می‌کردند.

محمدخانی در ادامه یادآور شد: بخشی از وعده‌های سازمان مدیریت پسماند کاملاً محقق شده که از جمله می‌توان به طرح نوماند اشاره کرد و پسماند خشک در قالب برنامه شهرزاد، از درب منازل مردم جمع آوری می‌شود که نوعی تحول محسوب می‌شود و میزان پسماند خشک جمع اوری شده عدد قابل توجهی است.

 بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد، گفت: در دوره ششم ۲۳ هزار مخزن نو جایگزین مخازن قبلی شده است. داده‌های ما در سامانه ۱۳۷ نیز نشان می‌دهد که وضعیت رو به بهبودی است؛ با این وجود ادعا نمی‌کنیم که در برخی محلات و در برخی ساعات شبانه روز، مشکل وجود ندارد. در هر فرایندی نیم درصد خطای کار قابل قبول است، اما در ماه‌های آینده با گسترش استفاده از طرح نوماند، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از اتباع در جمع آوری پسماند موضوع پیچیده‌ای است، یادآور شد: مهاجرت‌های قانونی و بسیار گسترده در سال‌های اخیر و ناامنی و جنگ در منطقه، باعث حضور اتباع در تهران شده است. جرائم سنگینی برای پیمانکاران جهت استفاده از اتباع پیش بینی شده و در مواردی با پیمانکاران برخورد شده و اتباع غیرمجاز با همکاری قرارگاه اجتماعی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار گرفته اند. تعداد قابل توجهی نیز از مسیر گزارشات مردمی شناسایی و رد مرز شده اند. در هر صورت وقتی مرز‌ها به سوی آنها باز است، در نقطه آخر نمی‌توانیم به راحتی جلوی فعالیت اتباع را بگیریم.

وجود گروه‌های ذی‌نفع پشت پرده ممانعت از ساماندهی دستفروشان

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد ساماندهی دست فروشان در قالب فعالیت وانت بار‌ها در سطح معابر، اظهار کرد: موضوع دست فروشان و خرده فروشان کاملاً اختلافی است و موضوع به سادگی قابل حل نیست.

وی ادامه داد: گروه‌های ذی‌نفع نیز پشت پرده این اتفاق هستند و همکاران ما در شهرداری بیشترین آسیب را از دست فروشان دیده اند. موارد متعددی در این زمینه وجود دارد و تنها راه آن ساماندهی از مسیر یک بستر الکترونیکی است که ماجرا را مدیریت کند. در مجموعه شهرداری مراحل آزمایشی این موضوع را انجام داده و در مرحله نهایی قرار دارد. در مواردی نیز موضوع حل شده و در چهارراه ولیعصر، سد معبر سنگینی که به دلیل این مسئله ایجاد شده بود، رفع شد. نمی‌توان تنها از شهرداری انتظار داشت که در نقطه آخر با دست فروشی برخورد کند، اما با این وجود سعی دارد که در قالب یک نرم افزار کاربردی ساماندهی دست فروشان را انجام دهد.

محمدخانی در ادامه این نشست به پرسش خبرنگاری در رابطه با رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن هم پاسخ داد و گفت: در ادوار قبلی معمولاً شهرداری تهران یا مجموعه مدیریت شهری تکلیف خود را صرفاً این می‌دانست که دائماً لیستی از این ساختمان‌ها اعلام کند و خطرات آن را یادآور شود و تنها اثر آن تلخکامی و ترس مردم بود. به طوری که یک وحشت عمومی در این مورد شکل گرفت. شهرداری در این دوره بی سر و صدا و بدون هیاهو به سمت همکاری با دستگاه قضایی رفت.

وی ادامه داد: تعداد ساختمان‌های ناایمن از ۱۲۹ ساختمان به کمتر از ۸۰ ساختمان رسیده و همکاران ما در تلاش هستند که تعداد این ساختمان‌ها بیش از پیش کاهش یابد.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه نبض توسعه درخصوص برنامه شهرداری برای مدیریت فضای پارک در معابر، یادآور شد: همین هفته پارکینگ مینابی در محل اتابک در منطقه ۱۵ افتتاح خواهد شد که ظرفیت بزرگی برای شرق تهران است. پارکینگ نیایش نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. پیش از این نیز چند پارکینگ را افتتاح کردیم.

محمدخانی با بیان اینکه با تغییر نسبت حمل و نقل عمومی به شخصی بخشی از مشکل پارکینگ رفع خواهد شد، گفت: مادامی که تعداد خودرو‌های شخصی بالاست، باید کل شهر را به پارکینگ تبدیل کنیم. در کنار ساخت پارکینگ‌ها که ضرورت دارد و در حال انجام است، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه برای مدیریت فضای پارک و مدیریت تردد خودرو‌های شخصی از جمله روش‌های مدیریت این فضاست.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار نبض جامعه در رابطه با الحاق سکونتگاه‌ها به شهر تهران، اظهار کرد: هر تصمیمی که شورا بگیرد، تکلیف قانونی شهرداری است و باید انجام دهد. شهرداری درخصوص گسترش فعالیت‌ها نگرانی ندارد؛ کمااینکه سکونتگاه‌های اطراف کاملاً در هم تنیده با مناطق مرزی پایتخت هستند و الحاق یا عدم الحاق آن تفاوتی برای شهرداری ندارد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها