خاموشی چراغهای راهنمایی در تقاطعهای شهری نه تنها باعث اختلال در جریان ترافیک میشود، بلکه ایمنی رانندگان و عابران پیاده را نیز به خطر میاندازد. این وضعیت فشار زیادی بر پلیس راهور وارد کرده و مدیریت ترافیک در تهران را با چالشهای جدی روبهرو کرده است.
قطعی برق و خاموشی چراغهای راهنمایی، بهویژه در ساعات اوج ترافیک، باعث بینظمی و سردرگمی برای رانندگان و عابران پیاده میشود. پلیس راهور بهعنوان اولین نهاد مدیریت ترافیک در چنین شرایطی، فشار زیادی را تحمل میکند. طبق گفته سردار موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران، هر تقاطع در صورت خاموشی چراغها به حداقل پنج نیروی انسانی نیاز دارد تا جریان ترافیک بهصورت دستی مدیریت شود، اما بهدلیل محدودیت منابع انسانی، پوشش کامل تقاطعها عملاً ممکن نیست.
سرهنگ زینیوند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک تهران، اشاره کرد که بیش از ۵۸ درصد از تصادفات مرگبار در ساعات تاریکی شب رخ میدهد، زمانی که قطعی برق باعث کاهش دید و عدم وجود نور کافی در تقاطعها میشود. این شرایط بهویژه در تقاطعهای پرتردد و شلوغ باعث افزایش تصادفات و حوادث مرگبار میگردد. بهعلاوه، عدم همکاری برخی رانندگان با مأموران پلیس در شرایط خاموشی چراغها، وضعیت را پیچیدهتر میکند.
برای مقابله با این بحران، همکاری نزدیک بین پلیس راهور، شهرداری و دیگر نهادهای مسئول ضروری است. این همکاری میتواند به شناسایی تقاطعهای پرریسک و اولویتبندی نصب تجهیزات برق اضطراری کمک کند. همچنین، پلیس راهور در حال تدوین نقشهای برای مدیریت خاموشیها در نقاط مختلف تهران است که در آن به تقاطعهای با خطر بالا توجه ویژهای خواهد شد.
حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران، از برنامههای این شرکت برای تأمین برق اضطراری چراغهای راهنمایی در زمان قطعی برق خبر داد. وی اعلام کرد که استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مانند پنلهای خورشیدی و توربینهای بادی کوچک، بهعنوان راهکاری برای تأمین برق چراغها در نظر گرفته شده است. این طرح در حال پیگیری با سرمایهگذاران است و بهمنظور تأمین برق مستمر چراغهای راهنمایی در تقاطعهای مختلف، بررسیهای اقتصادی انجام میشود.
در راستای تأمین برق پایدار چراغهای راهنمایی، شرکت کنترل ترافیک تهران اقدام به افزایش تعداد دستگاههای ذخیره برق (UPS) کرده است و تا پایان آذرماه ۲۵۰ دستگاه UPS برای تأمین برق چراغها در تقاطعهای پرتردد نصب خواهد کرد. همچنین، مذاکراتی برای استفاده از برق مترو و دیگر ارگانهای عمومی در این زمینه در حال انجام است.