به گزارش صد آنلاین ، سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در نخستین سلسله نشست های حکمرانی گردشگری گفت : ما در این سه سال برای گردشگری تهران خون دل خوردیم و امروز که ساختار گردشگری در مدیریت شهری به سرانجامی می رسد تازه کار ما شروع می شود.
وی گفت : ما در حوزه گردشگری نگرانیم؛ چرا که معتقدیم فاقد گفتمان گردشگری در کشور هستیم از این حیث حکمرانی گردشگری به دنبال تعریف گفتمان و سپس تعیین چشم انداز واقعی، ملموس و قابل احساس برای مردم باشد.
علوی تاکید کرد : حکمرانی قرار است واقعیت های جامعه را استخراج و بر اساس آن چشم اندازها را تعریف کند. امروز همه ظرفیت های گردشگری در بخش های دولتی قرار گرفته است و این مانع پیشرفت آن شده است چرا که خلاقیت ها سرکوب می شوند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود : گردشگری در مولفه هایی همچون اقتصاد، روان جامعه، امید به آینده و ایجاد هویت و تعلق جامعه بسیار موثر است و آیا در سند چشم انداز ما تعیین شده گردشگری ما فعال باشد یا غیر فعال؟ گردشگری باید از حالت ایستا به فعال تبدیل می شد.
باید فرصت های نهفته در صنعت گردشگری را آشکار کنیم
دکتر مصطفی زمانیان عضو هئیت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در نخستین سلسله نشست های حکمرانی گردشگری گفت :متاسفانه کسی به دنبال توسعه گردشگری نیست و به گردشگری و فرصت های آن توجه نمی کند و گردشگری برای دولتمرد و مرد سیاست خلق ارزش و قدرت نمی کند و جذابیتی برای آنان ندارد بنابراین از این حیث موضوع به طور جدی در دستور کار دولت قرار نمی گیرد.
وی افزود : باید نسبت مسئله گردشگری با کیفیت زندگی مردم رابطه مستقیم داشته باشد همچنین در شهر تهران موضوع گردشگری نه تنها اولویت نیست بلکه گردشگران برای مردم تهران مزاحمت نیز تلقی می شود.
زمانیان افزود : باید فرصت های نهفته در صنعت گردشگری را آشکار کنیم. گردشگری از منظر غیر متخصصین یک جعبه سربسته سیاه رنگی است که کسی درست نمی داند چیست؟
وی گفت : گردشگری امروز فقط یک فرصت اقتصادی نیست بلکه یک فرصت برای حل مسائل سیاسی و اجتماعی است.
عضو هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت : گردشگری قدرت ارتقا سرمایه اجتماعی ملی را دارد و ما نتوانستیم از ابزار و راهبرد آن درست استفاده کنیم و باید کاری کنیم که مردم به هویت تهران احساس تعلق داشته باشند.
شهرداری های شهرهای بزرگ در سیاست گذاری سرگرمی و گردشگری نقش بسزایی دارند
میثم جعفری فعال و پژوهشگر حوزه گردشگری در نخستین سلسله نشست های حکمرانی گردشگری گفت : شهرداری های شهرهای بزرگ در سیاست گذاری سرگرمی و گردشگری نقش بسزایی دارند که در شکل دادن به گردشگری محلی و چشم انداز سرگرمی بسیار مهم است.
وی افزود : طرحهای توسعه شهری شهرداریها طرحهای جامع توسعه شهری را تدوین میکنند که شامل گردشگری و سرگرمی به عنوان اجزای کلیدی است که تضمین کننده زیرساخت ها و خدمات با اهداف گردشگری هماهنگ هستند.
جعفری افزود : استراتژیهای گردشگری شهرهایی مانند آمستردام برلین و دبی استراتژیهای گردشگری مفصلی دارند که اهداف بازارهای هدف و ابتکارات را برای جذب بازدید کنندگان مشخص میکند.
انتهای خبر/21111