در سالهای گذشته، بازار خودرو به شدت تحت تاثیر نوسانات ارز قرار داشت، بهطوریکه تغییرات در نرخ ارز باعث تغییرات قابل توجهی در قیمتها میشد. اما از اردیبهشتماه امسال این تاثیرپذیری کاهش یافته و حتی برخی ناآرامیهای منطقهای هم نتواستهاند بازار خودرو را دچار تغییرات جدی کنند.
عامل دیگری که همیشه بر بازار خودرو تاثیرگذار بود، اعلام قیمتهای کارخانهای جدید بود. با این حال، اینبار نیز انتظار میرفت که افزایش ۳۰درصدی قیمتها تاثیر چشمگیری داشته باشد، اما پس از گذشت چند روز از این افزایش قیمت، خودروها در بازار تنها ۵.۱ درصد افزایش قیمت داشتند که کمتر از پیشبینیها بود.
از آنجایی که افزایش تعرفه واردات خودرو توسط مجلس به ۶۰ درصد رسید، این موضوع باعث شده که سرعت رشد قیمت خودرو در بازار کندتر شود. با کاهش تعرفه واردات، احتمالاً واردات خودرو افزایش خواهد یافت و این موضوع میتواند به ثبات بازار خودرو کمک کند.
علاوه بر این، ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده میتواند بهویژه برای کاهش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی تاثیرگذار باشد، چرا که این خودروها بازه قیمتی کمتری دارند و میتوانند رقابتی با خودروهای داخلی ایجاد کنند.
در آبانماه، قیمت خودروهای داخلی بین ۱۵ تا ۸۰ میلیون تومان افزایش داشته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به رانا پلاس است که از ابتدای آبان تاکنون ۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و رشد ۱۲.۴ درصدی را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۶۴۵ میلیون تومان در اول آبان به ۷۲۵ میلیون تومان در ۳۰ آبان رسید.
پس از رانا پلاس، تارا اتوماتیک بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. این خودرو که در اول آبان ۹۸۰ میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته به قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسید. این خودرو از ابتدای آبان تاکنون رشد ۷۰ میلیون تومانی و ۷.۱ درصدی را ثبت کرده است.
شاهین دندهای نیز در رتبه سوم افزایش قیمت قرار دارد. این خودرو از ابتدای آبان تا ۲۶ آبان قیمت خود را ثابت نگه داشت، اما از آن زمان تاکنون ۶۰ میلیون تومان افزایش داشته و در حال حاضر با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان معامله میشود.
در مقابل، کمترین افزایش قیمت را کوئیک دندهای تجربه کرده است که ۱۵ میلیون تومان رشد قیمت داشته و در حال حاضر ۴۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.
در همین حال، بهای خودروهای مونتاژی تقریباً ثابت مانده است و طی یک ماه گذشته تنها ۳۷.۵ میلیون تومان معادل ۲.۱۵ درصد افزایش داشته است.