ایران هفتمین کشور از نظر حوادث ترافیکی است و از طرفی دومین عامل مرگ و میر در کشور نیز حوادث ترافیکی شناخته شده است.
در سال گذشته حدود 20 هزار و 45 نفر در کشور در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند و تعداد مصدومان نیز به بیش از 3091 نفر رسیده که آمار تکان دهندهای برای مسئولان جادهای و صنعت خودرو محسوب میشود.
براساس اعلام مسئولان شهرستانی، شایعترین علل مرگ و میر در شهرستان کرمانشاه حوادث ترافیکی است که به تبع به تدریج جمعیت جوان و مولد را از گردونه خارج میکند.
به گفته محمدباقر محمدی، مدیرکل هلالاحمر استان کرمانشاه، هلالاحمر در هفت ماه گذشته 700 حادثه را پوشش داده که نیمی از این حوادث مربوط به حوادث ترافیکی و جادهای بوده و 330 نفر نیز مصدوم شدهاند.
کارشناسان معتقدند عامل انسانی نسبت به سایر عوامل سهم بالاتری در حوادث جادهای دارد و گاهی رفتار دور از قانون فردی جان چندین نفر را به خطر میاندازد. اما وضعیت نامناسب جادهها و خودروهای ناایمن نیز نقش چشمگیری در تصادفات رانندگی دارند و به نظر میرسد ضمن فرهنگسازی در زمینه رانندگی قانونمند، ایجاد زیرساختهای استاندارد و ایمن بسیار اهمیت داشته باشد.
شهرام کهریزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه مؤلفههای متعددی در ایجاد تصادف جادهای دخیل است، اظهار کرد: رفتار انسانی، وضعیت وسیله نقلیه و عوامل محیطی، راهها و محورهای مواصلاتی در تصادفات نقش داند.
وی با بیان اینکه در دنیا تصادفات جادهای به عنوان هفتمین عامل مرگ و میر شناخته شده است، عنوان کرد: در کشور ما تعداد فوتیهای ناشی از تصادفات تا سال 99 روند افزایشی داشت و در سالهای شیوع کرونا به طور چشمگیری کاهش یافت و در یکی دو سال اخیر باز هم این روند افزایشی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه به تمام دستگاهها تکلیف شده که سالانه 10 درصد حوادث را کاهش دهند، گفت: در کمیسیون ایمنی راههای کشور، 887 نقطه پرحادثه در سراسر کشور شناسایی شده که 19 نقطه مربوط به استان کرمانشاه است.
کهریزی افزود: از سال 1401 اصلاح و رفع این نقاط در دستور کار قرار گرفت و تاکنون 15 نقطه رفع شده و چهار نقطه باقی مانده که تا پایان سال اصلاح میشود.
وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از تصادفات برون شهری کرمانشاه مربوط به شرایط جادهای است، گفت: استان کرمانشاه امسال به عنوان پایلوت غرب کشور برای هوشمندسازی راههای مواصلاتی معرفی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه، افزود: از ابتدای بهکارگیری سامانههای نظارتی تا ابتدای 1403 تنها 33 سامانه در استان وجود داشت، اما امسال 45 دوربین دیگر افزوده شد که تعداد سامانهها به 79 مورد برسد و این دوربینها در نقاط پرتصادف نصب میشود.
کهریزی گفت: در گذشته 62 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در استان وجود داشت و اکنون به 76 مورد افزایش یافته است و سامانههای ترددشمار نیز از 96 به 122 مورد رسیده است.
سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس راهور انتظامی استان کرمانشاه نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار کرد: در هفت ماه امسال در استان کرمانشاه 311 نفر به دلیل حوادث ترافیکی معابر درون شهری و برون شهری جان خود را از دست دادهاند که 75 درصد مربوط به معابر برون شهری است و 5860 نفر نیز مجروح شدهاند.
وی با بیان اینکه امروز حوادث ترافیکی سلامت و بهداشت عمومی مردم را تحت تأثیر قرار داده است عنوان کرد: عوامل مختلفی بر سوانح ترافیکی تأثیرگذار است که یکی از آنها رفتار کاربران ترافیکی است و براساس تحلیلها خطاهای انسانی نقش بسیار زیادی دارد.
رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه ایمنی خودرو و زیرساختها را از دیگر عوامل تأثیرگذار در تصادفات عنوان کرد و گفت: مراقبتهای درمانی بعد از تصادفات، استفاده از فناوری برای کنترل رفتار رانندگان و میزان اثربخشی جرائم نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر کاهش تعداد جانباختگان است.
حیدری با بیان اینکه 25 درصد تصادفات درون شهری به وضعیت نامناسب معابر مربوط میشود افزود: با توجه به آمار بالای تصادفات در شبکه بزرگراهی و ایجاد شهرکها در اطراف کمربندیها کاهش سرعت در این محورها مورد توجه قرار گرفت و با اقدامات انجام شده تعداد جانباختگان در شبکه بزرگراهی 70 درصد کاهش یافت.
وی عنوان کرد: ایجاد سرعتکاه توسط شهرداری نقش قابل توجهی در کاهش تصادفات دارد؛ هرچند سرعتکاههای نصب شده در ابتدا پلاستیکی بود و مورد انتقاد خود ما قرار گرفت با پیگیری انجام شده اکنون به صورت آسفالت هستند و الزامات آن همچون روشنایی، علائم اخباری و تابلوهای محدودیت سرعت فراهم شده است.
رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه گفت: بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر در حوزه جاده و شهر تهیه شده و اقداماتی در حوزه برگزاری کلاس آموزشی و توقیف خودرو برای این افراد انجام میشود.
حیدری از ابطال گواهینامه 60 راننده از ابتدای امسال خبرداد و افزود: با تخلف دور دور کردن به طور جدی برخورد میشود و در صورت مشاهده خودرو به مدت 15 روز توقیف میشود و در صورت تکرار جرم این زمان افزایش مییابد و راننده به روانپزشک معرفی میشود.
تسنیم