به گزارش صد آنلاین، موتور خودرو با سوختهای فسیلی، انرژی زیادی تولید میکنند که دو سوم آن به گرما تبدیل میشود. بخشی از این حرارت و گرما توسط اگزوز خارج میشود و بخش دیگر در موتور باقی میماند، بنابراین باید به شکلی این گرما دفع شود. وظیفه این کار برعهده مایع خنککننده است.
خنککننده موتور، مایعی است که با آب مخلوط میشود تا به تنظیم موتور در دماهای شدید کمک کند. همانطور که دمای بیرون از گرم به سرد تغییر میکند، مایع خنک کننده در سراسر موتور پمپ میشود تا دمای یکنواخت حفظ شود.
ضد یخ در واقع یکی از دو جزء اصلی تشکیلدهنده مایع خنککننده است. در واقع مایع خنککننده از مخلوط ضد یخ و آب مقطر تشکیل شده است، در حالی که ضد یخ ترکیبی از آب مقطر و نوعی الکل مانند اتیلن گلیکول است. مایع خنککننده موتور معمولاً با نسبت ۵۰/۵۰ با آب مخلوط و در مخزن موتور ریخته میشود. اتیلن گلیکول شیمیایی به عنوان پایهای برای ایجاد مایعی استفاده میشود که از طریق موتور خودروی شما پمپ میشود تا دمای عملیاتی بهینه را در شرایط آب و هوای بسیار گرم یا سرد حفظ کند.
ضد یخ علاوه بر کاهش نقطه انجماد و اینکه اجازه نمیدهد مایع خنککننده درون محفظه موتور یخ بزند، نقطه جوش مایع خنک کننده موتور را نیز افزایش میدهد. در واقع ضد یخ از یخزدگی آب در زمستان و از به جوش آمدن آب در تابستان جلوگیری میکند. این مایع از خوردگی و زنگزدگی قطعات موتور جلوگیری کرده و نمیگذارد تا قطعات پلاستیکی نیز پوسیده شوند.
سه نوع ضد یخ وجود دارد؛ ضد یخ سبز که چندین سال است در بازار وجود دارد و ماندگاری دو تا سه ساله دارد. نوع دیگر ضد یخ (OAT (Organic Acid Technology بوده که ماندگاری بیشتر (حدود ۵ سال) دارد. نوع سوم ضد یخ ترکیبی است که شامل نوع سنتی و OAT است.
بیشتر مایعات مورد نیاز وسیله نقلیه شما باید در فواصل زمانی مختلف تخلیه و جایگزین شوند تا موثر باشند. در مورد خنککننده، حداقل دو بار در سال باید سطح مایع خنککننده خود را قبل از گرمای تابستان و قبل از سرمای زمستان بررسی کنید. برای اطلاعات دقیق تر در مورد زمان شستشو و تعویض مایع خنککننده در خودرو خود به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید.
به محض اینکه متوجه شدید که ضدیخ کم شده است، باید آن را تعویض کنید. برخی از خودروها دارای علامت هشدار برای ضدیخ کم هستند. رانندگی با ضد یخ کم می تواند منجر به آسیب دائمی به موتور شما شود.
منبع: خبرآنلاین