آخرین اخبار
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
احتمال افزایش قیمت بنزین و ارز برای جبران کسری بودجه
بازدید:۵۱۰
مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، با اشاره به کسری ۸۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۴ می‌گوید دولت ممکن است برای جبران این کمبود، به افزایش قیمت بنزین و ارز روی آورد. او هشدار می‌دهد که این رویکرد می‌تواند شوک‌های تورمی جدیدی ایجاد کند و فشارهای اقتصادی را بر جامعه افزایش دهد.
کد خبر : ۱۲۲۶۱۰

به گزارش صد آنلاین، افقه یادآور می‌شود که از سال ۹۷ روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت ایران به دلیل تحریم‌ها از دست رفته است. او معتقد است که در دوره مرحوم رئیسی، فرصتی مناسب برای رفع تحریم‌ها وجود داشت که به دلیل موانع سیاسی و عدم استفاده از این فرصت، این مشکل همچنان پا برجاست.

 

 

فروش دارایی‌های دولتی و نبود منابع جایگزین
این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد که دولت در سال‌های اخیر بیشتر دارایی‌های خود مانند شرکت‌ها، زمین‌ها و ساختمان‌ها را برای تامین منابع فروخته است و اکنون منابع مالی جدیدی برای جبران کسری بودجه باقی نمانده است. حتی اوراق قرضه نیز به حداکثر ظرفیت رسیده و در حال حاضر اوراق جدید برای بازپرداخت اصل و سود اوراق قدیمی استفاده می‌شود.

 

 

ظرفیت محدود افزایش مالیات و تاثیر آن بر تولید و مصرف
افقه اشاره می‌کند که دیگر امکان افزایش مالیات وجود ندارد، زیرا این امر موجب رکود بیشتر در بخش‌های تولید و مصرف می‌شود. تنها گزینه‌های باقی‌مانده، اعمال مالیات بر نهادهای معاف از مالیات و کاهش فرار مالیاتی است که ممکن است خود عاملی تورم‌زا باشد.

 

 

فضاسازی برای افزایش قیمت ارز و بنزین؛ راهکارهای پرریسک دولت
افقه هشدار می‌دهد که فضاسازی‌های موجود در مورد افزایش قیمت بنزین و نرخ ارز نیمایی، فشارهای تورمی را بیشتر می‌کند. او معتقد است که افزایش این دو عامل، سیاست‌های تورم‌زا را تشدید کرده و می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار منجر شود.

 

 

بودجه انبساطی ۱۴۰۴ و پیامدهای احتمالی آن بر تورم و رکود
افقه با اشاره به اینکه ساختار بودجه ۱۴۰۴ انبساطی به نظر می‌رسد، می‌گوید افزایش بودجه عمرانی می‌تواند تا حدی رکود صنایع کوچک و متوسط را کاهش دهد؛ اما از سوی دیگر، بودجه انبساطی خود می‌تواند به افزایش تورم منجر شود.

 

 

پیش‌بینی افزایش قیمت ارز و طلا در سال آینده
افقه در ادامه می‌افزاید که در صورت عدم کنترل تورم، افزایش نرخ ارز و طلا در سال ۱۴۰۴ اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. او به تلاش‌های دولت برای حذف ارز نیمایی و تاثیر آن بر نرخ ارز آزاد اشاره می‌کند و معتقد است که در کنار تنش‌های منطقه‌ای، این عوامل می‌تواند به نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز و طلا منجر شود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها