آخرین اخبار
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
حداقل عیدی کارگران برای سال ۱۴۰۴ اعلام شد
بازدید:۲۸۲
صد آنلاین | با نزدیک شدن به پایان سال، طبق روال سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شد که کمیته‌های زیرمجموعه شورای عالی کار تشکیل شده و بررسی‌های مربوط به مزایای کارگران آغاز شود. با این حال، معاون روابط کار اعلام کرده که هنوز برای شروع این بررسی‌ها زود است.
کد خبر : ۱۲۲۴۸۲

به گزارش صد آنلاین، حالا که تنها حدود ۵ ماه به پایان سال باقی مانده، هنوز هیچ نشانه‌ای از برگزاری جلسات شورای عالی کار و بررسی‌های مزدی مشاهده نمی‌شود. در سال‌های گذشته، معمولاً ۵ ماه قبل از پایان سال، کمیته‌های مربوط به دستمزد تحت نظر شورای عالی کار تشکیل می‌شدند و بحث‌های مزدی آغاز می‌گردید. اما امسال این رویه تغییر کرده و خبری از تشکیل این جلسات نیست.

 

 

امسال یکی از موضوعات قابل توجه، بررسی روش تعیین مزد بود که تحت عنوان طرحی در مجلس مطرح شده است. متأسفانه این طرح هنوز در کمیسیون اجتماعی مجلس بدون هیچ‌گونه بررسی مانده و اعضای کمیسیون از جزئیات آن بی‌خبر هستند. نمایندگان کارگران نیز از وزارت کار انتقاد کرده و خواستار برگزاری جلسات شورای عالی کار هستند. برخی نمایندگان معتقدند که اگر وضعیت معاونت روابط کار مشخص شود، ممکن است سرعت برگزاری جلسات شورای عالی کار افزایش یابد و موضوع ترمیم مزدی کارگران و تعیین دستمزد ۱۴۰۴ به بحث گذاشته شود.

 

 

علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار، در گفت‌وگوی اخیر خود تأکید کرده است که هنوز برای بررسی مزدی سال آینده زود است.

نگاهی منطقی به وضعیت مزدی کارگران نشان می‌دهد که بهتر است تعیین مزد در فضایی به دور از چانه‌زنی و بدون فشارهای دقیقه نودی انجام شود تا ابعاد سبد معیشت به‌طور کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

رعیتی‌فرد همچنین درباره عیدی کارگران گفت که طبق قاعده، حداقل عیدی برای ۱۲ ماه کارکرد معادل ۲ برابر حقوق پایه است، به شرطی که از سه برابر حداقل حقوق بیشتر نشود. امسال حداقل حقوق کارگران ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان تعیین شده است، بنابراین حداقل عیدی برای کارکرد ۱۲ ماه ۱۴ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران نیز ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

 

 

معاون روابط کار در خصوص زمان پرداخت عیدی کارگران بیان کرد که معمولاً کارفرمایان این پرداخت را در پایان سال انجام می‌دهند، اما برخی نیز به تدریج و در طول سال عیدی را پرداخت می‌کنند تا فشار مالی کمتری بر بنگاه‌ها در پایان سال وارد شود.

 

 

وی در مورد تعداد کارگران بیمه‌شده نیز گفت: تعداد کارگران بیمه‌شده با کارفرما (بیمه اجباری) ۱۰ میلیون و ۷۷۷ هزار نفر است و با احتساب کارگران بیمه‌شده خویش‌فرما، مجموع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در کشور بیش از ۱۵ میلیون نفر است.

رعیتی‌فرد در خصوص کارگروه‌های مزد زیر نظر شورای عالی کار گفت: هنوز این کارگروه‌ها تشکیل نشده و زمان برای ورود به بحث حداقل مزد سال آینده زود است.

او همچنین افزود که اعضای حقیقی شورای عالی کار شامل همتی وزیر امور اقتصادی و اتابک وزیر صمت به ترکیب شورای عالی کار افزوده شده و جلسه بعدی با حضور اعضای جدید برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها