آخرین اخبار
۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
چرا بیشتر افراد سیب‌زمینی سرخ‌شده دوست دارند ؟
بازدید:۱۰۹
صد آنلاین | نتایج یک مطالعه تازه مشخص کرده است که چرا بیشتر افراد به سیب زمینی سرخ شده علاقه دارند.
کد خبر : ۱۲۲۴۶۷

 

 

 

به گزارش صد آنلاین، تحقیقات نشان می‌دهند که احتمالا DNA قدیمی دلیل دوست داشتن کربوهیدرات‌هایی مانند نان و چیپس سیب زمینی باشد.

 

 

 

 

محققان دریافته اند که ژن مسئول هضم نشاسته در بزاق ممکن است برای اولین بار بیش از ۸۰۰۰۰۰ سال پیش جهش یافته باشد (نوعی جهش که شامل تولید یک یا چند نسخه از یک ژن می‌شود) و راه را برای تغییر ژنتیکی هموار می‌کند. موضوعی که رژیم غذایی امروز ما را شکل می‌دهد.

متخصصان مدتی است می‌دانند که انسان حامل چندین نسخه از ژنی است که نشاسته موجود در کربوهیدرات‌های پیچیده شامل غذا‌هایی مانند سیب‌زمینی، برنج و برخی میوه‌ها و سبزیجات در دهان تجزیه می‌شوند.

این مسئله اولین مرحله هضم این غذا‌ها را فراهم می‌کند و هر چه تعداد نسخه‌های بیشتری از این ژن‌ها در افراد وجود داشته باشد، آمادگی بیشتری برای تجزیه کربوهیدرات‌ها دارند. با این حال، تعیین چگونگی و زمان گسترش تعداد این ژن‌ها برای محققان دشوار بوده است.

 

 

 

 

مطالعه جدید توسط دانشگاه بافالو (UB) و آزمایشگاه جکسون (JAX) در ایالات متحده نشان داد که تکرار این ژن که به عنوان ژن آمیلاز بزاقی (AMY1) شناخته می‌شود، نه تنها ممکن است به شکل گیری سازگاری انسان با غذا‌های نشاسته‌ای کمک کند، بلکه ممکن است بیش از ۸۰۰ سال پیش، بسیار قبل از ظهور کشاورزی، رخ داده باشد.

به گفته محققان، آمیلاز آنزیمی است که نه تنها نشاسته را به گلوکز تجزیه می‌کند، بلکه به نان طعم می‌دهد.

این موضوع توضیح می‌دهد که چرا انسان نمی‌تواند در برابر غذا‌های نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، نان، ماکارونی و برنج و همچنین محصولات پخته شده مانند کیک و بیسکویت مقاومت کند.

عمر جوکومین، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد بخش علوم زیستی در کالج علوم و هنر، گفت: ایده این است که هر چه ژن‌های آمیلاز بیشتری داشته باشید، آمیلاز بیشتری تولید می‌کنید و نشاسته بیشتری را می‌توانید به طور موثر هضم کنید. 

با تجزیه و تحلیل ژنوم ۶۸ انسان باستانی، از جمله یک نمونه ۴۵۰۰۰ ساله از سیبری، محققان دریافتند که شکارچیان نسخه‌های تکراری از این ژن را داشتند.

این یافته نشان می‌دهد که انسان‌ها مدت‌ها قبل از شروع کشاورزی و خوردن مقادیر بیش از حد نشاسته، با انواع این ژن‌ها در اوراسیا وجود داشته اند.

این مطالعه همچنین نشان داد که تکرار ژن AMY1 در نئاندرتال‌ها و دنیسووا‌ها رخ داده است.

کواندو کیم، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه از آزمایشگاه لی در جکسونویل، گفت: این نشان می‌دهد که ژن AMY1 ممکن است برای اولین بار بیش از ۸۰۰۰۰۰ سال پیش تکرار شده باشد. واگرایی در ناحیه آمیلاز، این امکان را فراهم می‌کند که انسان‌ها در حال تطبیق با تغییر رژیم‌های غذایی هستند، زیرا مصرف نشاسته به طور چشمگیری با ظهور فن آوری‌ها و شیوه‌های زندگی جدید افزایش می‌یابد.

منبع: ایندیپندنت

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها