آخرین اخبار
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
بازدید:۷۲
معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۱۰ هزار طرح مشاغل خرد و خانگی اجرایی شده که اجرای این طرح‌ها بخشی از فعالیت‌های معاونت توسعه اشتغال بنیاد برکت به شمار می‌رود.
کد خبر : ۱۲۲۲۵۸

مرتضی نیازی، معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت از اجرای ۴۱۰ هزار طرح مشاغل خرد خانگی و اجرای سالیانه ۱۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در کشور خبر داد و گفت: ایجاد چنین طرح‌های اشتغال‌زایی تنها بخشی از فعالیت‌های معاونت توسعه اشتغال بنیاد برکت طی سال‌های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی و به‌کارگیری توانمندی‌های از مهم‌ترین اهداف این معاونت در جهت ازبین‌بردن محرومیت در مناطق کم‌برخوردار کشور است گفت: این هدف در مناطق مرزی با اجرای زنجیره‌های مختلف از جمله زنجیره‌های سبز و آبی محقق شد و امروز شاهد تغییر چهره روستا‌ها در این مناطق و مهاجرت معکوس در آنها هستیم. 

نیازی توضیح داد: ۱۵ درصد از یک میلیون اشتغالی که هدف دولت سیزدهم بود را بنیاد برکت ایجاد کرده و آن چیزی که در معاونت اشتغال اتفاق می‌افتد در جهت همان سیاست مقام معظم رهبری است که اقتصاد را اولویت می‌دانند.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت با بیان اینکه محرومیت به چند دلیل رخ می‌دهد گفت: از جمله این‌که قابلیتی در شخص ایجاد نمی‌شود و فرد آموزش تخصصی نمی‌بیند. یا دستگاه آموزشی او را برای واردشدن به بازار به‌خوبی تربیت نمی‌کند، بخش دیگر هم این است که بالقوه‌هایی که ایجاد می‌شود تبدیل به بالفعل نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه هدف بنیاد برکت آن است که محرومیت را از بین برده و مهم‌ترین کاری که می‌توان در این حوزه انجام داد بحث توانمندسازی و به‌کارگیری توانمندی‌های ایجادشده است گفت: یکی از رویکرد‌های مهم باتوجه‌به ضرورت‌هایی که در کشور احساس می‌شود بحث اقتصاد، تولید و به‌تبع آن بحث اشتغال است.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت گفت: مقام معظم رهبری طی سال‌های متمادی شعار سال را به این موضوع اختصاص و همیشه تأکید کرده‌اند که برای ما مسائل فرهنگی و اجتماعی و دینی مهم است در نتیجه به جهت اهمیت موضوع و به جهت این‌که بحث‌های اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی شکل‌گرفته‌اند از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل شعار محوری سال را حرکت به سمت بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم قرار داده‌اند.

نیازی با بیان اینکه بنیاد برکت همین هدف را سرلوحه قرار داده و در مناطق محروم رویکرد‌هایی در این زمینه اتخاذ شده است افزود: راه‌اندازی حرفه یا کمک‌کردن به این‌که کسب‌وکار بهبود پیدا کند. ممکن است کسانی بخواهند کاری را شروع و یا کاری را بهبود ببخشند، تسهیل کنند یا این‌که بهره‌ورتر کار کنند. ما باید کمک کنیم که آنها با بهره‌وری بیشتری از امکانات موجود کار کنند.

وی افزود: به طور مثال در حوزه کشاورزی و آبخیزداری تقریباً بیش از ۸۰ درصد منابع آبی ما در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و عمده هدررفت منابع آبی ما هم در همین حوزه کشاورزی است. خدمتی که ما به کشاورز می‌دهیم نحوه بهره‌وری مناسب از آب است. به‌طوری که اگر تا پیش‌ازاین با این مقدار آب یک هکتار را آبیاری می‌کرد الان می‌تواند دو هکتار را آبیاری کند. اگر همین موضوع صرفه‌جویی در آب کشاورزی حل شود برای آن راننده‌ای که محصولات کشاورزی را بار می‌زند، برای سیلویی که گندم انبار می‌کند و شیرینی‌پزی که آرد گندم را تبدیل به شیرینی می‌کند کار ایجاد می‌شود.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت با اشاره به اینکه باید این پتانسیل‌ها در جنگ اقتصادی به کار گرفته شود و باید کاری کنیم که افراد محروم نه‌تنها سربار جامعه نباشند بلکه باری از دوش جامعه بردارند، گفت: به همین دلیل بحث کمک و حمایت از دولت را پیشران قرار دادیم و به مسئله تولید و اشتغال پرداختیم. در این زمینه به آماری در این زمینه اشاره می‌کنم.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها