آخرین اخبار
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
صفر تا صد وضعیت کالابرگ الکترونیک در دولت چهاردهم
بازدید:۱۲۱
صد آنلاین | طرح کالابرگ الکترونیکی که به عنوان یک ابتکار دولت سیزدهم برای حمایت از معیشت مردم معرفی شده بود، پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به مرحله اجرا درآمد.
کد خبر : ۱۲۲۱۲۲

به گزارش صد آنلاین،  با این حال، از زمان آغاز به کار دولت چهاردهم، این طرح به طرز مشکوکی متوقف شده و هنوز خبری از بازگشت آن منتشر نشده است.

 

 

بلاتکلیفی در وضعیت کالابرگ الکترونیکی

به گزارش بانک اول، در حالی که دهک‌های کم‌درآمد از طرح کالابرگ الکترونیک استقبال کرده‌اند، اجرای آن از آغاز دولت چهاردهم به حالت تعلیق درآمده است. طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرده که هنوز دستوری برای اجرای مجدد این طرح به سازمان ابلاغ نشده است. سید صولت مرتضوی، وزیر پیشین کار، نیز تأکید کرده که اجرای این طرح یک تکلیف قانونی است و زیرساخت‌های آن در دولت سیزدهم فراهم شده است.

 

 

آیا کالابرگ الکترونیکی دوباره به جریان می‌افتد؟

سؤالاتی درباره آینده این طرح وجود دارد: آیا کالابرگ الکترونیکی به‌طور کامل متوقف شده است؟ آیا اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند به حل مشکلات معیشتی مردم کمک کند یا به بازگشت به نظام توزیع کوپن دهه ۶۰ منجر خواهد شد؟

 

 

کالابرگ الکترونیکی؛ راهکار موقتی برای مشکلات معیشتی

اجرای کالابرگ الکترونیکی به‌منظور جبران توان معیشتی خانوارها و تأمین کالاهای اساسی برای اقشار کم‌درآمد طراحی شده بود. این طرح به مردم این امکان را می‌دهد که ۱۱ قلم از کالاهای اساسی از جمله مرغ، تخم‌مرغ، و روغن را از طریق کالابرگ دریافت کنند. هفت دهک از اقشار کم‌درآمد که حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، مشمول این طرح هستند.

 

 

چالش‌های اجرای کالابرگ الکترونیکی

با وجود استقبال اولیه، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که این نوع سیاست‌ها، که در دهه‌های گذشته در ایران اجرایی می‌شد، دیگر نمی‌تواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند. آن‌ها بر این باورند که دولت باید به جای اجرای روش‌های منسوخ شده، از سیاست‌ها و راهکارهای جدید بهره‌برداری کند.

 

 

نتیجه‌گیری

در نهایت، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر به بلاتکلیفی دچار شده و انتظار می‌رود که دولت در این زمینه اقدامات جدیدی انجام دهد. برای حل واقعی مشکلات معیشتی مردم، نیاز به رویکردهای نوین و عملی وجود دارد که فراتر از الگوهای قدیمی باشد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها