آخرین اخبار
۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۶
لاهوتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بودجه ۱۴۰۴ بودجه مناسبی نیست

بازدید:۷۲۴
نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بودجه سال آینده خیلی بودجه مناسبی نیست و نمی‌تواند مشکلی از مردم حل کند.
کد خبر : ۱۲۱۹۹۵

مهرداد بائوج لاهوتی نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور گفت: بودجه سال آینده خیلی بودجه مناسبی نیست، چون دولت امسال ۹/۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برمی‌دارد. 

وی ادامه داد: آن زمان که آقای پزشکیان آمد ۷ میلیارد از صندوق توسعه ملی برداشت که با ۹/۸ میلیارد دلار می‌شود ۱۷ میلیارد دلار آن هم در این فاصله کم.

لاهوتی تاکید کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی هنر نیست و اگر قرار باشد از صندوق توسعه ملی پول برداریم و خرج کنیم در همین فاصله کوتاه آقای پزشکیان ۱۷ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استقراض کرده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اظهار کرد: مالیات در بودجه امسال ۱۲۲۱ هزار میلیارد تومان بود که در بودجه ۱۴۰۴ حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان شده یعنی در حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. 

نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: کار دیگری که دولت در بودجه کرده، این است که واردات خودرو را ۲ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده و ما این نگاه را به جامعه منتقل می‌کنیم که این کار برای شماست در صورتی که دولت با ۱۰۰ درصد تعرفه گمرکی این کار را خواهد کرد یعنی اینکه می‌خواهد ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشته باشد.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق باید این بودجه را اصلاح کند و اگر نکند فاجعه است، گفت: پارسال برای کالا‌های اساسی ۱۸ میلیارد دلار داشتیم که امسال شده ۱۲ میلیارد یعنی ۶ میلیارد دلار کم کردیم و از آن طرف ارز برای کالا‌های اساسی ۲۸۵۰۰ تومان بود که متناسب با تورم، ۳۰ درصد هم می‌خواهیم روی آن بیاوریم پس بنابراین ما در سال آینده افزایش قیمت‌های جهانی را داریم و از آن طرف ۶ میلیارد دلار از کالا‌های اساسی را کم کردیم و از این طرف هم ۳۰ درصد بر روی ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان بردیم که در حدود ۳۶ هزار تومان می‌شود لذا یک به‌هم ریختگی پنهان است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس اظهار کرد: امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان بنزین وارد کردیم که برای سال آینده در روال طبیعی باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌گذاشتیم، اما عددی که گذاشتند ۶۵ هزار میلیارد تومان است و می‌گویند قیمت بنزین را هم نباید افزایش دهیم لذا برای آن ۶۵ هزار میلیارد تومان دیگر دولت باید از تدابیر دیگری استفاده کند که باید پرسید تدابیر دیگر چیست، چون در این فاصله کاهش مصرف بنزین که اتفاق نمی‌افتد و آن اتفاقی که می‌افتد این است که باید بنزین را گران کنند که در این شرایط گران کردن بنزین واقعا وحشتناک است.

لاهوتی بیان کرد: ایراد دیگر به بودجه ۱۴۰۴ این است که آقای پزشکیان گفت بنزین برای ما لیتری ۸ هزار تومان تمام می‌شود در صورتی که چنین چیزی نیست و براساس محاسبه نفت خام و براساس قیمت صادرات حساب می‌کنند؛ ما در کشوری هستیم که نفت را خودمان تولید می‌کنیم و قیمت یک لیتر نفت خامی که ما به پالایشگاه می‌دهیم حدود ۱۳۰۰ تومان است لذا چه کسی گفته قیمت تمام شده بنزین لیتری ۸ هزار تومان است و قرار نیست این قیمت را به مردم تحمیل کنیم و باید به مردم واقعیت را بگوییم و عددسازی نکنیم. 

نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: ۲۵۵ هزار میلیارد تومان از اوراقی که امسال منتشر شده بود در بودجه سال آینده ۷۰۰ هزار میلیارد تومان شده البته از این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، می‌خواهند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق به بانک‌ها بدهند و در جامعه منتشر نمی‌کنند و این ایراد واقعا وحشتناک است لذا این بودجه‌ای که من می‌بینم اصلا بودجه مناسبی نیست و نمی‌تواند مشکلی از مردم حل کند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها