آخرین اخبار
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
سید هاشم صفی‌الدین که بود؟
بازدید:۲۶۵
صد آنلاین | حزب‌الله لبنان در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۳ با صدور بیانیه‌ای رسمی، شهادت سید هاشم صفی‌الدین، رهبر بزرگ و رئیس شورای اجرایی این سازمان را در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
کد خبر : ۱۲۱۹۷۵

به گزارش صد آنلاین،  وی یکی از روحانیون برجسته شیعه و مقامات ارشد جریان مقاومت لبنان بود که از سال ۲۰۰۱ تا زمان شهادت خود در این سمت فعالیت داشت و پس از سید حسن نصرالله به عنوان نفر دوم حزب‌الله شناخته می‌شد.

 

 

 

زندگی و تحصیلات سید هاشم صفی‌الدین

سید هاشم صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ در روستای قانون النهر در جنوب لبنان متولد شد. او در سال ۱۹۸۰ به همراه سید حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی به قم رفت. خانواده‌اش دارای سابقه اجتماعی و سیاسی برجسته‌ای بودند و سید هاشم نیز از زمان تأسیس حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ به این سازمان پیوست. او در سال ۱۹۸۳ با دختر محمدعلی الامین، عضو شورای قانون‌گذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.

 

 

 

بازگشت به لبنان و نقش در حزب‌الله

در سال ۱۹۹۴، سید حسن نصرالله از سید هاشم صفی‌الدین خواست تا تحصیلات خود را در قم به پایان برساند و به لبنان برگردد. پس از بازگشت، او ریاست شورای اجرایی حزب‌الله و شورای جهادی این سازمان را بر عهده گرفت. صفی‌الدین در این دوران به عنوان یکی از اعضای کلیدی حزب‌الله شناخته می‌شد و با سید حسن نصرالله و عماد مغنیه «سه‌گانه قدرت» حزب‌الله را تشکیل دادند.

 

 

تاثیر و تحریم‌ها

نام هاشم صفی‌الدین به دلیل نقش مؤثرش در مقاومت لبنان در سال ۲۰۱۷ به لیست تحریم‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده اضافه شد. او مواضع قاطعانه‌ای در برابر اسرائیل و غرب اتخاذ کرد و در مراسم‌های مختلف، بر تعهد حزب‌الله به آرمان فلسطین تأکید داشت.

 

 

شهادت و بیانیه حزب‌الله

سید هاشم صفی‌الدین در تاریخ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ در حملات رژیم صهیونیستی به بیروت به شهادت رسید. حزب‌الله در بیانیه‌ای رسمی شهادت او را تسلیت گفت و او را به عنوان فردی مورد اعتماد و تکیه‌گاه سید حسن نصرالله توصیف کرد. این بیانیه بر ادامه راه مقاومت و جهاد تا دستیابی به آزادی قدس تأکید کرد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها