آخرین اخبار
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
بلینکن: آتش‌بس در غزه به رویکرد حماس بستگی دارد
بازدید:۱۵۵
صد آنلاین | آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از دیدار با همتای قطری خود، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، اعلام کرد که هیأت‌های مذاکره‌کننده از کشورهای آمریکا، قطر، مصر و اسرائیل در روزهای آینده برای بحث درباره توافق تبادل اسرا و آتش‌بس ملاقات خواهند کرد.
کد خبر : ۱۲۱۹۱۳

به گزارش صد آنلاین، بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه قطر گفت: «قطر در تلاش‌های خود برای آوردن صلح و امنیت به منطقه و بازگرداندن اسرا نقش غیرقابل انکاری ایفا کرده است.» وی همچنین به مذاکرات درباره آتش‌بس در غزه و آینده این منطقه اشاره کرد.

 

 

تأکید بر نقش حماس و نتانیاهو در عدم دستیابی به آتش‌بس

بلینکن مدعی شد که دستیابی به آتش‌بس به رویکرد حماس پس از مرگ یحیی السنوار، رهبر سیاسی این گروه، بستگی دارد. این در حالی است که گزارش‌ها از واشنگتن‌پست نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با مطرح کردن خواسته‌های جدید، مانع توافق آتش‌بس شده است.

با این وجود، بلینکن اظهار داشت که مذاکرات برای دستیابی به توافق‌های جدید در حال انجام است و تأکید کرد: «باید طرحی مشخص برای آینده غزه تهیه شود.»

 

 

کمک‌های بشردوستانه و بحران انسانی در غزه

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به بحران انسانی در غزه پرداخت و اعلام کرد که آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین کمک‌کننده به آوارگان فلسطینی، ۱۳۵ میلیون دلار کمک بشردوستانه جدید به غزه ارائه خواهد کرد. وی همچنین بر ضرورت رسیدن کمک‌ها به فلسطینیان تأکید کرد.

بلینکن در عین حال ادعا کرد که از ۷ اکتبر سال گذشته، کمک‌های بشردوستانه آمریکا به فلسطینیان به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که کارشناسان بر این باورند که این کمک‌ها کافی نیستند و بحران انسانی کنونی ناشی از مداخلات نظامی آمریکا و حمایت‌های مالی این کشور از رژیم صهیونیستی است.

 

 

نگرانی از تنش‌ها با ایران و تأکید بر همکاری با اسرائیل

بلینکن همچنین در اظهاراتی خصمانه علیه ایران به تشدید تنش‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: «آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند.» وی همچنین تأکید کرد که در حال همکاری نزدیک با اسرائیل برای جلوگیری از تکرار اقدامات مشابه از سوی ایران هستند.

 

 

آینده لبنان و مداخلات آمریکا

در بخش دیگری از سخنان خود، بلینکن به تحولات لبنان اشاره کرد و گفت که آمریکا در تلاش است تا با حمایت از نهادهای لبنانی، این کشور را از چنگ حزب‌الله نجات دهد. وی همچنین به حمایت از احزاب سیاسی لبنانی برای پر کردن جای خالی رئیس‌جمهور اشاره کرد، که نشان‌دهنده مداخله آمریکا در روند انتخابات ریاست جمهوری لبنان است.

این اظهارات بلینکن بار دیگر نگرانی‌ها درباره مداخلات آمریکا در سیاست‌های داخلی کشورها و تأثیر آن بر وحدت ملی لبنانی‌ها را افزایش داده است.

 

 

نتیجه‌گیری

بلینکن در انتهای نشست خبری خود بر تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد، اما اظهارات وی درباره نقش حماس و خواسته‌های اسرائیل، نشان‌دهنده پیچیدگی‌های موجود در مسیر رسیدن به توافق‌های واقعی و پایدار است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها