آخرین اخبار
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
روستای که کم کم بخاطر معدن ناپدید می شود
بازدید:۱۵۱
صد آنلاین | شبیه یک کلاف سردرگم شده، حکایتِ روستای کوهستانی ممشی در سوادکوه که چندان هم پیچیده نیست؛ روستایی که به دنبال فعالیت یک معدن، خانه‌هایش یک‌به‌یک در حال لرزش، شکستگی و فروریزی است، اما پس از گذشت ۲۰ سال هنوز چاره‌ای برای نجات روستا و اهالی‌اش نشده است.
کد خبر : ۱۲۱۸۴۸
به گزارش صد آنلاین،  بحران همیشه مهمان سرزده نیست، گاهی خبر می‌دهد از آمدنش تا بهانه غافلگیری را از میزبان بگیرد و خوب پذیرایی شود! آن هم از آن دست بحران‌هایی که آدمی پیش‌قراول می‌شود برای آمدنش! مانند بحرانی که از دهه 80 اهالی یک روستا پیگیر نجات از آن هستند، اما تاکنون درمانی شروع نشده است.
 
 
 

در رشته‌ کوه‌های البرز مرکزی در ارتفاعات کوهستانی سوادکوه، روستایی که مه‌آلودی‌اش جذاب‌ترش می‌کند، سال‌هاست غم بحرانی را به دوش می‌کشد، اگرچه برای غمگساری ابراز همدردی زیادی دیده، اما دردش درمان نشده است، صحبت از روستای کوهستانی " مِمشی" است؛ روستایی بحران‌زده ناشی از فعالیت معدن " تاریک دره"، معدنی که در سلسله فعالیت خود از شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی به شرکت سامان و اکنون چند سالی می‌شود به شرکت پیشروی معادن ذوب آهن سوادکوه رسیده است که در همه این سلسله‌ فعالیتش، روستای" مِمشی" در بالادست آن روز به روز بحران‌زده‌تر شد؛ بحرانی که در گزارش سال گذشته از آن، متولیان شرکت سامان و پیشرو اعتقاد بر تاثیر گسل در ایجاد آن داشته‌اند، اما طبق مطالعات مستند و به گفته مسئولان فعالیت معدنی این بحران را بلای جان روستا کرده است، اما هر آنچه که علت باشد هنوز چاره نشده است.

 

 

 

شکستگی منازل، غیرقابل سکونت شدن تعدادی منازل در اثر شدت آسیب، شکستگی جاده، شکستگی مزار شهدا تنها بخشی از بلایی است که فعالیت این معدن بر سر این روستا آوار کرده و بخش دیگر به بحرانی برمی‌گردد که اهالی روستا با آن درگیر هستند و امنیت جانی‌شان به خطر افتاده است؛ مردمانی که سعی می‌کنند با تعمیر هرساله خانه‌های خود بقای روستا را حفظ کنند حتی به بهای جان، اما هنوز چاره‌‌ای اساسی برای بازگشت آرامش به روستا تدبیر و اجرا نشده است.

اقدامی برای الحاق به بافت صورت نگرفت 

فاطمه صغری رادشی؛ دهیار روستای ممشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه در دو سالی که دهیار این روستا شدم تا به قبل از آن وضعیت هیچ تغییری نکرده است، گفت: نمی‌توان هیچ گونه ساخت و سازی در روستا انجام داد، دهیاری هم درآمدی ندارد و اگر کاری انجام شده با کمک‌های مردمی انجام شده است.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت معدنی در ایجاد بحران در روستا، تصریح کرد: بر اثر فعالیت معدن روستا آسیب دیده اما مسئولان پیگیری نمی‌کنند، با وجود اینکه ما پیگیر هستیم اما جواب درستی به ما نمی‌دهند، قرار بود در بالادست بافت محل اضافه شود اما هیچ کاری انجام نگرفت و بافت اضافه نشد، ستاد بحران هم رفتیم و فقط نامه نگاری انجام می‌شود.

رادشی افزود: هیچ اقدامی تاکنون بابت بافت روستا انجام نشده است، چند نفر اقدام به ساخت درون روستا داشتند که جلوی کار را گرفتیم تا ساخت و ساز انجام نشود و همواره از ما پیگیر هستند وضعیت به چه مرحله‌ای رسیده و آیا می‌توان ساخت و ساز انجام داد یا خیر؟ برخی افراد داخل بافت هستند اما بنیاد مسکن اجازه ساخت به آنها نمی‌دهد و نمی‌توانند پروانه ساخت بگیرند ما هم جلوی این افراد را گرفتیم و اخطار دادیم که نسازند، هر روز پیگیر هستند ولی جوابی نداریم به آنها بدهیم و شرمنده مردم روستا شدیم.

دهیار روستای ممشی گفت: بنیاد مسکن می‌گوید ستاد بحران باید به من اجازه بدهد اما اجازه‌ای نمی‌دهند؛ در اثر فعالیت معدن، روستا آسیب دیده و مزار شهدای ما ترک خورده است و کاری انجام نشد، اگر خانه‌هایمان را هر سال تعمیر نکنیم، تخریب می‌شود؛ مردم در این روستا زندگی می‌کنند و برای ادامه زندگی مجبور هستند هر ساله خانه‌ها را با هزینه شخصی خود تعمیر کنند.

رادشی، یادآور شد: طی جلسه‌ای که در فرمانداری با ستاد بحران داشتیم شرکت پیشرو موظف شد در صورت درخواست ما بابت شن و لودر یا درصورتی که اتفاقی برای روستا افتاد، کمک کند، درحالی که کمکی نکرد.

 

 

 

 

 

وی با اشاره به سردرگمی اهالی برای ساخت و ساز، گفت: بنیاد مسکن می‌گوید تا ستاد بحران به من اجازه ندهد من اجازه ساخت و ساز نمی‌دهم و ستاد بحران باید نامه دهد، ستاد بحران گفته سه منطقه کم خطر، با خطر متوسط و پر خطر داریم، کسانی که در بافت هستند بنیاد مسکن به آنها پروانه ساختمان نمی‌دهد، می‌گوید از ستاد بحران آن نامه‌‌ای که باید امضاء بزند و اجازه دهد را نداریم، ما هم مانده‌ایم که چه کاری کنیم! مردم هم از ما ناامید شده‌اند که دهیار و شورا کاری برای ما انجام نمی‌دهند، مردم می‌خواهند ساخت و ساز انجام دهند اما نمی‌توانند.

به مراجعات ما جواب درستی نمی‌دهند

بهزاد ایمانی؛ رئیس شورای روستای ممشی نیز گفت: وضعیت روستا مثل سابق است و هیچ کاری انجام نداده‌اند و در حال حاضر مشکل داریم و پروانه ساخت هم نمی‌دهند، برای ادامه زندگی نیاز به ساخت و ساز داریم اما اجازه نداریم. 

وی افزود: هر جا مراجعه می‌کنیم جواب درستی به ما نمی‌دهند، ستاد بحران می‌گوید با بنیاد مسکن است، بنیاد مسکن می‌گوید با فرمانداری است و به همین روال کاری انجام ندادند، اگرچه فرماندار پیگیری کرده اما کار بر عهده ستاد بحران و بنیاد مسکن قرار داده شده است.

ایمانی با اشاره به تعیین مکان ساخت و ساز از سوی کارشناسان، گفت: کارشناسان آمدند و قرار بود داخل روستا جایی را مشخص کنند،گفته شد نقطه‌ پایین جاده کسی خانه نسازد و داخل بافت یک طبقه ساخته شود، مابقی پشت محل بروند و آنجا افزایش بافت دهند اما افزایش بافت انجام نشد، افراد آسیب دیده همچنان در خانه‌های خود ساکن هستند و هر چند وقت یکبار تعمیرات انجام می‌دهند مزار شهدا آسیب دیده و دیوارش جدا شده است.

رئیس شورای روستای ممشی تصریح کرد: متولی اصلی کار ستاد بحران و بنیاد مسکن است، روستای ما بر اثر بلای طبیعی اینگونه نشد، بلکه در اثر برداشت معدن دچار بحران شد، معدن فعال است و درآمد خود را دارد، آسیب جدیدی هم رخ داده و خانه‌ای ترک خورده و فرد برای ادامه زندگی مجبور است تعمیرات انجام دهد.

 

 

 

 

نقاط پر خطر روستا مشخص و وضعیت تعیین تکلیف شد

حسینعلی محمدی شیرکلایی؛ مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه روستای ممشی وضعیتش از نظر ستاد بحران تعیین تکلیف شده است، گفت: در جلسه ستاد تصمیم‌گیری‌های لازم با پیشنهاد مشاور انجام شد و به دستگاه مذکور که بنیاد مسکن است تصمیم‌گیری‌ها ابلاغ شد، همچنین به فرمانداری جهت اینکه پیگیری شود.

وی با تشریح نقاط ریسک‌پذیری روستا، افزود: روستا را براساس ریخت زمین‌شناسی و مطالعاتی که انجام شده به سه نقطه تقسیم کردیم، منطقه با ریسک بالا، ریسک متوسط و کم ریسک؛ در منطقه کم ریسک در واقع اجازه ساخت داده شده با شرایط عادی در منطقه با ریسک متوسط یکسری الزامات در ساخت و ساز باید رعایت شود و به صورت محدود در ارتفاع و در منطقه پر ریسک هم ساخت ممنوع شده است.

محمدی شیرکلایی گفت: زیر جاده که عملا نزدیک به معدن است منطقه‌ای با ریسک بسیار بالا بوده و آنجا محدودیت وجود دارد و مقرر شد معادل زمینی که در منطقه پر ریسک واقع شده، بنیاد مسکن مطالعاتش را انجام دهد و تعیین محدوده کند و در بالادست روستا الحاق به بافت روستا انجام گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران، تاکید کرد: ضرورت بازنگری سریع‌تر مطالعات طرح هادی روستا هم مورد تاکید قرار گرفت که باید انجام شود و مکاتبه کردیم و تاکید کردیم که دستگاه مسئول که بنیاد مسکن است کار را انجام دهد و همچنین با فرمانداری مکاتبه داشتیم و مصوب شد تعیین تکلیف انجام و روستا از حالت بحرانی خارج شود و تعیین تکلیف اتفاق افتاده است.

 

 

 

 

بنیاد مسکن به ساخت و سازهای موردی با تایید مشاور، اجازه ساخت می‌دهد

امین ولی‌زاده؛ رئیس بنیاد مسکن شهرستان سوادکوه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه قرار شد اداره کل مدیریت بحران استان با همکاری شرکت پیشرو معادن نسبت به هزینه مشاور اقدام کنند، گفت: قرار بر این شد بعد از اقدام به هزینه، مشاور با ما قرارداد ببندد و ایده و نظر خود را اعلام کند، اما الان هیچ اتفاقی در خصوص قراداد با مشاور نیفتاده و در واقع مشاور قراردادی ندارد.

ولی‌زاده شرایط برای ساخت و ساز در روستای ممشی را با ایجاد شرایطی از سوی بنیاد مسکن امکان‌پذیر دانست و افزود: از مشاور سوال کردم که در حال حاضر برای ساخت و ساز نظر بدهد، چندین بار به شورا هم اعلام کردیم که به صورت موردی اگر کسی قصد ساخت و ساز دارد به ما درخواست دهید ما هم درخواست را به مشاور می‌دهیم تا مشاور بررسی انجام دهد تا فعلا مشکل مردم از جهت ساخت و ساز حل شود تا در سطح کلان اعتبار بیاید، مشاور قراداد ببندد و نظر نهایی را اعلام کند.

وی ادامه داد: اگر شخصی می‌خواهد الان در روستای ممشی ساخت و ساز انجام دهد، می‌تواند کروکی و مدارک را بیاورد ما به مشاور می‌دهیم، مشاور بازدید و بررسی می‌کند و اینکه قابل ساخت هست یا خیر را اعلام می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن سوادکوه یادآور شد: تا آن پروسه کلی طی شود، مشاور درخواست‌های موردی را بررسی می‌کند و کارهایش را انجام می‌دهد و قابلیت ساخت را اعلام می‌کند تا حالت کلی برای کل روستا تصویب شود که مستلزم اعتبارات سنگین از سوی دولت است، یا نسبت به تثبیت روستا یا جا به جایی روستا اقدام شود.

تسنیم 

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها