آخرین اخبار
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
فرصتی جدید برای خرید سکه/  حراج امروز در مرکز مبادله ایران
بازدید:۱۶۷
بیست و پنجمین جلسه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران امروز، چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.
کد خبر : ۱۲۱۴۸۰

 به گزارش صد آنلاین، بر اساس تصمیم بانک مرکزی، از این هفته روزهای حراج هفتگی سکه به سه روز افزایش یافته است و حراج‌ها در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه انجام خواهد شد.

 

 

 

جزئیات حراج سکه

حراج امروز از طریق سامانه معاملات مرکز به نشانی market.ice.ir برگزار می‌شود. این حراج شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی است. تمامی افراد حقیقی با تابعیت ایرانی که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند در این حراج شرکت کنند. حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی، مجموعاً ۵ قطعه سکه است؛ به‌طوری که می‌توان ۵ قطعه ربع سکه، ۵ قطعه نیم سکه یا ۵ قطعه تمام سکه خریداری کرد یا ترکیبی از هر سه نوع را انتخاب کرد، به شرطی که جمع آنها بیشتر از ۵ قطعه نشود.

 

 

توجه داشته باشید که در هر سفارش خود از انواع سکه، فقط یک سفارش فعال می‌توانید ثبت کنید. این به این معنی است که برای ثبت سفارش خرید هر نوع قطعه سکه، تنها یک بار می‌توانید قیمت و تعداد سکه را تعیین کنید. همچنین، حضور در حراج‌های گذشته مانع از شرکت در حراج بیست و پنجم نخواهد بود و افراد می‌توانند در حراج‌های بعدی نیز شرکت کنند.

 

 

آمار حراج‌های قبلی

از ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ تاکنون، ۲۴ حراج از طریق سامانه معاملات سکه طلای مرکز مبادله ایران برگزار شده است. در مجموع ۳۸۸ هزار و ۴۷ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده است. سهم ربع سکه از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۱۴۹ قطعه، نیم سکه ۷۳ هزار و ۹۲۳ قطعه و تمام سکه ۱۰۶ هزار و ۹۷۵ قطعه بوده است.

 

 

واریز وجه

متقاضیان خرید موظف هستند پیش از ارسال سفارش، معادل ریالی ۱۰۰ درصد ارزش سفارش به همراه کارمزد را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در کیف پول خود تامین کنند. وجه مذکور تا پایان جلسه حراج در کیف پول کاربر مسدود می‌شود.

بازه واریز وجه از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ روز سه‌شنبه ۱ آبان‌ماه بوده و پس از اتمام این دوره، امکان پرداخت وجه و شرکت در حراج وجود نخواهد داشت. واریز وجه از هر کارت بانکی که دارای شماره شبا باشد، امکان‌پذیر است. همچنین، واریز وجه از طریق کارت‌های هدیه، بن کارت، کارت اعتباری مرابحه و کارت‌های بانکی فاقد شماره شبا ممنوع است.

ثبت شماره شبا بانک ملی تنها برای فرآیند برگشت وجه ضروری است و الزامی برای واریز تنها از کارت بانک ملی وجود ندارد. همچنین، واریز وجه از یک یا چند کارت متعلق به شخص امکان‌پذیر است، اما واریز از حساب مشترک ممنوع می‌باشد.

 

 

زمان شروع حراج

جلسه حراج امروز رأس ساعت ۱۲ ظهر آغاز خواهد شد و بازه ثبت سفارش از ساعت ۱۲ تا ۱۴ خواهد بود. بازه نظارت و تخصیص نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ همان روز خواهد بود و نتایج حراج ساعت ۱۶ اعلام می‌شود. متقاضیان می‌توانند جهت اطلاع از نتیجه حراج به سامانه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران مراجعه کنند.

شیوه برگزاری حراج بر مبنای ثبت سفارش و تخصیص بر اساس اولویت قیمت-زمان انجام می‌شود.

 

 

بازگشت وجه

وجوه باقی‌مانده در کیف پول تا ۴۸ ساعت کاری پس از جلسه حراج به شناسه بانکی (شبا) تعریف‌شده در حساب کاربری عودت داده خواهد شد. متقاضیان باید یک شناسه بانکی (شبا) مربوط به بانک ملی ایران را در حساب کاربری خود ثبت کنند و این حساب باید متعلق به خود کاربر باشد.

کارمزد و هزینه‌های عملیاتی

کارمزد معامله معادل یک در هزار (۰.۱ درصد) از ارزش معامله است. خریدار هنگام دریافت سکه طلای خریداری‌شده از شعبه انتخاب‌شده در سامانه، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۳۰۰ هزار ریال به عنوان هزینه تحویل به شعبه بانک عامل پرداخت می‌کند.

در صورت مراجعه خریدار در مهلت مشمول هزینه انبارداری (۱۴ تا ۲۱ روز کاری از زمان تخصیص سکه طلا) جهت دریافت سکه طلای خریداری‌شده، علاوه بر هزینه تحویل، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر روز به عنوان هزینه انبارداری به شعبه پرداخت می‌شود.

 

 

زمان‌بندی تحویل سکه

متقاضی می‌تواند برای سهولت در دریافت سکه، نزدیک‌ترین شعبه به محل کار یا سکونت خود را از لیست شعب بانک ملی انتخاب کند. زمان تحویل بدون هزینه انبارداری سکه طلا از ۱۲ آبان‌ماه آغاز و تا ۱۹ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و در این دوره فقط هزینه تحویل از سوی شعب بانک عامل دریافت می‌شود. هزینه تحویل ۳۰ هزار تومان به ازای هر سکه برای کل دوره خواهد بود.

 

 

در صورتی که اشخاص در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۷ آبان‌ماه برای دریافت سکه اقدام کنند، علاوه بر هزینه تحویل، باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کنند. هزینه انبارداری سکه طلا ۵۰ هزار تومان در هر روز به ازای هر سکه خواهد بود و این هزینه شامل روزهای تعطیل نیز می‌شود.

 

 

اگر اشخاص در مهلت مشخص شده برای تحویل سکه اقدام نکنند، معامله فسخ و وجه معامله پس از کسر کارمزد و سایر هزینه‌های عملیاتی به کیف پول خریدار عودت داده خواهد شد. همچنین در صورت انفساخ معامله به دلیل عدم مراجعه خریدار به شعبه انتخاب‌شده در سامانه برای دریافت سکه طلا، خریدار به مدت ۱۸۰ روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه منع خواهد شد.

 

 

ثبت‌نام و احراز هویت

متقاضیان شرکت در حراج‌های سکه طلای سامانه معاملات مرکز مبادله ایران می‌توانند به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته از طریق سامانه معاملات به نشانی market.ice.ir اقدام به ثبت‌نام و احراز هویت کنند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها