نویسنده: سیمون لوپلاتر
شرکت های فرانسوی در چین با وجود افزایش تجارت، در شرایط ژئوپلیتیکی پرتنش و در برابر بهبود بی ثبات اقتصادی احتیاط نشان می دهند.
اگرچه سیاست سرلوحه دستور کار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سفرش به چین از پنجم تا هفتم آوریل بوده است، اما رئیس جمهوری فرانسه خواست با دعوت از گروه بزرگی از شرکت های فرانسوی بر اهمیت شرکت های فرانسوی تاکید کند. مکرون پس از دیدار با نخست وزیر و همچنین شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در پایان اقامت خود با سرمایه گذاران چینی در کانتون در جنوب کشور نیز دیدار کرد.
پس از سه سال انزوای چین، به دلیل همهگیری کووید-19، مکرون به همراه رئیس کمیسیون اروپا برای نخستین بار از سال 2019 به چین سفر کرد. از نظر رهبران تجاری که او را همراهی کردند، این فرصتی برای بازسازی اعتمادی است که تا حد زیادی با انزوای چین و تنش های بین المللی آسیب دیده است.
تجارت فرانسه و چین در وضعیت بدی قرار ندارد، اما عدم تعادل در تراز تجاری در سه سال گذشته بیشتر تقویت شده است. در حالی که صادرات فرانسه به چین 13 درصد افزایش یافته، واردات فرانسوی ها از چین 48 درصد افزایش یافته است.
چشم انداز اقتصاد چین که به آرامی پس از سه سال سیاست فوق العاده سختگیرانه در حال رشد است، اما دیگر مانند گذشته رویایی نیست. در سال 2022، رشد تولید ناخالص داخلی فقط به 3 درصد رسید و مقامات انتظار دارند امسال 5 درصد باشد، سرعتی کند در کشوری که سرمایه گذاری عمومی بخش بزرگی از فعالیت را تامین می کند. در سال های پررونق اقتصاد چین، رشد اقتصادی این کشور به 9 درصد هم رسید و تا چند سال پیاپی در همین حدود ادامه یافت.
در فرانسه، سرمایه گذاری های چینی نیز محدود است: چین نماینده 3 درصد از سرمایه گذاری های خارجی در فرانسه و 5 درصد از مشاغل ایجاد شده یا محافظت شده است، که بسیار کمتر از شرکای غربی فرانسه محسوی می شود.
دیدار مکرون و همراه اروپایی اش از پکن باید به چین اجازه دهد تا پیام های گشایش را مطابق با سخنان رهبران چین از ابتدای سال ارسال کند. ابتدا ژانویه در داووس، در سوئیس، سپس پایان ماه مارس در پکن، در مجمع توسعه چین که آقای لی تکرار کرد که «چین به شدت متعهد به گشایش، صرف نظر از تغییرات زیست محیطی در جهان خواهد بود.»
منبع: لوموند