آخرین اخبار
۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
مهم‌ترین هواپیمای جنگی نیروی دریایی آمریکا کدام است ؟
بازدید:۲۲۴
صد آنلاین | هزینه تولید جنگنده F-۱۸ سوپر هورنت آمریکا که یکی از مهم‌ترین هواپیماهای جنگی نیروی دریایی ایالات متحده به حساب می‌آید، چقدر است؟
کد خبر : ۱۲۱۰۷۰

به گزارش صد آنلاین،   ایالات متحده آمریکا دارای قدرتمندترین نیروی دریایی جهان است و با اختلاف در جایگاهی بالاتر از رقبایی همچون بریتانیا، اسپانیا و چین قرار دارد. در مارس ۲۰۲۴، نیروی دریایی طی قراردادی با بوئینگ، ۱۷ فروند جنگنده F/A-۱۸ سوپر هورنت به مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار خریداری کرد. این خرید شامل ۱۲ فروند جت جنگی F/A-۱۸F و ۵ فروند F/A-۱۸E می‌شود.

 
 
 
 
 

به گفته دریاسالار جان لمون، افسر اجرایی برنامه هواپیماهای تاکتیکی، دریافت داده‌های فنی این جنگنده‌ها بخش مهمی از مذاکره بود که با موفقیت خریداری شد. این اقدام موثر نیروی دریایی برای آمادگی هوانوردی دریایی و تداوم مسیر پس از تولید، ضروری به نظر می‌رسد.

 

 

 

 

هزینه تولید جنگنده F-۱۸ سوپر هورنت آمریکا

دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده در سال ۱۹۷۷ سلسله مقالاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد هر یک فروند اف ۱۸ سوپر هورنت از کمپانی بوئینگ، حدود ۱۳ میلیون دلار قیمت دارد. اگر با نرخ تورم امروزی محاسبه شود، هر یک فروند این جنگنده در حال حاضر حدود ۷۲ میلیون دلار قیمت گذاری خواهد شد. (بدون توجه به فناوری‌های نوین امروزی و متریال مختلفی که به کار می‌رود)

به طور کلی متغیرهای زیادی وجود دارند که قیمت تمام شده یک محصول را تعیین می‌کنند. برآوردها از سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که این هواپیمای جنگی تهاجمی نیروی دریایی ۵۵.۷ میلیون دلار هزینه تولید دارد. البته این احتمال وجود دارد که قیمت واقعی بالاتر از این باشد.

 

 

 

 

 

قیمت رو به افزایش F/A-۱۸ سوپر هورنت

نیروی دریایی ایالات متحده و بوئینگ در ابتدا پیرامون قرارداد مشابهی که سال‌ها پیش با یکدیگر داشتند، مذاکرده کرده، اما آن‌ها این مذاکرات را در سال ۲۰۲۳ مجددا مطرح کردند. نیروی دریایی می‌خواست ۱.۱۵ میلیارد دلار برای ۲۰ فروند اف ۱۸ سوپر هورنت بپردازد، حال آنکه شرکت بوئینگ تمایل داشت قیمت‌های نزدیک به F-۳۵ لایتنینگ ۲ را ملاک قرار دهد.

اگر از هزینه سرسام‌آور و نجومی یک فروند جنگنده نسل پنجم اف ۳۵ اطلاع داشته باشید، باید بدانید که هزینه تولید آن برای یک جت جنگی نه چندان پیشرفته مثل اف ۱۸ سوپر هورنت دیوانه کننده خواهد بود.

جنگنده پیشرفته و مدرن F-۳۵ مجهز به سنسورهای پیشرفته‌ای است که آگاهی از موقعیت خلبان را بهبود می‌بخشد و به کلاه ایمنی منحصربه‌فردی احتیاج دارد. همچنین این هواپیما پنهانکار و رادارگریز بوده و این در حالی است که هورنت حتی نمی‌تواند در خوابش چنین امکاناتی را ببیند.

قیمت بالای هر فروند F/A-۱۸ Super Hornet نیروی دریایی آمریکا را از خرید ۲۰ فروند جنگنده باز داشت و کنگره پرداخت بودجه برای خرید آن‌ها را لغو کرد. راب ویتمن، معاون کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و رئیس کمیته فرعی تاکتیکی نیروی هوایی و زمینی گفت که قرارداد بین نیروی دریایی و بوئینگ برای ۲۰ هواپیما بود، اما قرار نیست همان ۲۰ هواپیما بماند.

 

 

 

 

ادامه خدمت سوپر هورنت در نیروی دریایی آمریکا

در حالی که جنگنده جان سخت سوپر هورنت از سال ۱۹۹۹ میلادی در خدمت ارتش آمریکا بوده، نیروی دریایی قصد دارد آن را به عنوان یک هواپیمای جنگی با دوام تا دو دهه دیگر مورد استفاده قرار دهد. دریاسالار جان لمون در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است:سوپر هورنت یک هواپیمای مناسب برای ناوهای هواپیمابر بوده و تا دهه ۲۰۴۰ میلادی به ارائه قابلیت‌های رزمی قابل توجه خود ادامه می‌دهد. البته خدمت این جنگنده به این معنا نیست که نیروی دریایی به آینده نگاه نمی‌کند و ما معتقدیم که جنگ افزارهای قدرتمند و بزرگ باید روزی به کار خود پایان دهند. به احتمال زیاد سوپر هورنت با یک جنگنده نسل ششم جایگزین می‌شود.

در حال حاضر کمپانی لاکهید مارتین، بوئینگ و نورثروپ گرومن بر سر انعقاد قرارداد طراحی جنگنده نسل بعدی نیروی دریایی که در موقعیت فعلی F/A-XX نامیده می‌شود، رقابت می‌کنند. هنوز هیچ طرحی وجود ندارد و فقط چند نمونه از برخی پیمان کاران دیده شده که نشان دهنده سنسورهای پیشرفته، برد بیشتر و پیشرانه قوی و توانایی‌های بدون سرنشین است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نیروی دریایی می‌تواند نسل جدید جت جنگی مختص نیروی دریایی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی دریافت کند و به خدمت بگیرد. از آنجایی که نیروی هوایی ایالات متحده به علت افزایش هزینه‌ها، تحقیق و توسعه جنگنده نسل ششم را به حالت تعلیق درآورده، این احتمال وجود دارد که نیروی دریایی به جنگنده خود سریع‌تر دست پیدا کند.

خبر آنلاین 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها