۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳
آمار باور نکردنی فوتی ها  به دلیل مصرف سم
بازدید:۲۷۰
صد آنلاین | آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره مرگ‌های غیرطبیعی در ایران حاکی از آن است که عوامل مختلفی همچون جنسیت در میزان فوتی‌ها اثرگذار است و براساس این گزارش، در بهار امسال ۵۴۰ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف سم جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها مرد بودند.
کد خبر : ۱۲۰۱۲۸
 

به گزارش صد آنلاین،  آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره مرگ‌های غیرطبیعی در ایران حاکی از آن است که عوامل مختلفی همچون جنسیت در میزان فوتی‌ها اثرگذار است و براساس این گزارش، در بهار امسال ۵۴۰ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف سم جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها مرد بودند.

 

 

 

 

در آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اجتماعی فرهنگی کشور در بهار امسال، تعداد مرگ‌ومیرهای غیرطبیعی برحسب جنس و به تفکیک علت فوت بررسی شده که یکی از این موارد مربوط به میزان  مسمومیت‌ها‌ست.

براساس تعریف ارائه‌شده در این  گزارش، مسمومیت به معنای «تأثیر واردشدن مواد خارجی بر بدن از طریق تزریق، خوردن، آشامیدن، استشمام و استنشاق مواد سمی، تماس با مواد سوزش‌آور یا فرساینده همچنین سم حیوانات زهردار که موجب به هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی یا روانی است».

مرکز آمار ایران بر‌اساس گزارش پزشکی قانونی، تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت در سال ۱۴۰۱ را دو‌هزارو ۴۹ مورد و در سال گذشته دو‌هزارو ۱۰۳ مورد اعلام کرده است و میزان مرگ ناشی از مسمومیت با سم در بهار امسال ۵۴۰ مورد ثبت شده است که ۳۷۱ مورد مربوط به مردان و ۱۶۹ مورد به زنان اختصاص دارد.

 

 

 

 

 

البته ناگفته نماند که فوت ناشی از مصرف الکل متانول، اتیلن گلیکول و سایر الکل‌ها (به‌جز الکل اتانول) در موارد فوت ناشی از مسمومیت سم در نظر گرفته شده است.

مسمومیت‌های دارویی که به جان‌باختن افراد منتهی می‌شود بخش دیگری از مرگ‌و‌میرهای غیرطبیعی هم‌وطنان را تشکیل می‌دهد که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، سهم مردان در این رخداد بیش از زنان است. همچنین در این گزارش تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت دارو در سال ۱۴۰۱، ۶۹۱ و در سال ۱۴۰۲، ۸۴۹ نفر بوده است. در این آمار، همچنان مردان سهم بیشتری از مرگ برای مصرف دارو دارند اما تفاوت زیادی بین دو جنس در فوت وجود ندارد. همچنین در بهار ۱۴۰۳، ۲۱۹ نفر به دلیل مصرف دارو جان خود را از دست دادند که مردان ۱۰۱ و زنان ۱۱۸ نفر بودند.

 

 

 

 

مطابق گزارش مرکز آمار ایران، میزان مرگ‌و‌میرهای ناشی از منوکسیدکربن در سال ۱۴۰۱، ۹۱۳ نفر و در سال ۱۴۰۲ ۷۹۴ نفر به دلیل مسمومیت با منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند. در این آمار نیز مردان سهم بیشتری دارند اما آنچه باید به آن توجه کرد، افزایش آمار فوتی‌ها در فصل‌های سرد سال است. به عنوان مثال، در سال ۱۴۰۱ که آمار فوتی‌ها ناشی از این گاز حدود ۹۰۰ نفر بوده، فقط در فصل زمستان ۴۵۳ فوت کردند که این یعنی بیشتر فوتی‌ها در زمستان بوده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها